Logo

Lyden kommer fortere fram til anlegget enn bildet til tv

Skriv et svar
12.11.2004 07.48.48 #1 av 2
Postet av: dezibel
Hei!

Har et merkelig problem som jeg håper ekspertene her kan hjelpe meg med.

Lyden fra satelitt tuneren min er ikke synket med bildet på tv'en min.
Hvis jeg kjører lyden via scart rett til tven, og kjører lyden ut på de interne tv høytalerene så er det perfekt sync,
men hvis jeg kjører lyd ut til anlegget enten via phono pluggene på sat. eller tar ut to phono fra scart kabelen så kommer lyden på anlegget før skjermen.
Det samme skjer hvis jeg kjører lyden gjennom tv'en og ut på phono out på tv'en til anlegget, lyden først på høytalerene.
Men her er rosinen i pølsa.... kjører jeg dvd så er lyden perfekt synket, kjører da på samme måte som sat, med scart inn i tv og digital kabel til anlegget.
Aner ikke hva jeg skal gjøre her.... anlegget er av type denon 1804 , tv samsung plasma.

Veldig takknemlig for svar på dette.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2004 08.17.19 #2 av 2
Postet av: Rune
Hei.

Ved bruk av plasma, LCD og projektor er det som regel forsinkelse på lyden. Dette kommer av at tv apparatet bruker litt tid på å behandle bildet og gjøre det om til et progressivt signal. Denne forsinkelsen bruker også å være variabel alt etter hva som vises. At du ikke har denne forsinkelsen på DVD har jeg litt problemer med å skjønne. Muligens du bare har testet noen få filmer siden dette varierer. Samsung er iallfall en av de merkene hvor jeg merker lettest denne forsinkelsen.

Hvis man kjører progressivt signal fra DVD spilleren så vil forsinkelsen bli betraktelig mindre, men som jeg forstår så bruker du scart.

For å løse dette vanlige problemet har en rekke hjemmekinoforsterkere innebygd variabel lip sync forsinkelse. Dette gjelder nye forsterkere. Det er allerde folk på forumet som har byttet forsterkere grunnet dette problemet.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar