Logo

Magnetfelt fra høyttalerne

Skriv et svar
28.06.2004 14.50.20 #1 av 6
Postet av: Baron
Virker som det blir et slags magnetfelt mellom center og front høyttalerne som gjør at fargene på skjermen blør litt innimellom når jeg ser film.
Kan dette stemme?
I såfall, hva kan jeg gjøre for å unngå dette (bortsett fra å flytte dem lengre unna, for det har jeg ikke plass til)

Takk for alle svar!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.06.2004 16.33.27 #2 av 6
Postet av: Alas
Stemmer, høyttalerelementene består jo blant annet av megneter, og disse vil lage et magnetfelt, det finnes noen kopper som man kan montere utenpå magnetene, men da må man kunne åpne høyttalerne, og det er jo ikke alltid like lett. Ellers vet jeg ikke hva som kan gjøres, kanskje noen andre vet....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2005 09.21.32 #3 av 6
Postet av: okasin
Dette høres kanskje litt "søkt" ut.. men det du kan gjøre er følgende..
Finn en gammel videospiller.. som er blitt hevet på dynga eller noe..
Under videospilleren er det et lokk av "stål".. (aner ikke hva slags legering det er), men dette lokket klipper du til med stålsaks.. slik at det passer over eller under tv (avhengig hvor du skal ha senter høyttaleren).. Dette stål lokket forhindere magnetismen i å nå farvekanonene i tv`n.. vet at dette høres litt "rart" ut, men det fungerer..

Farve kanonenen i tv`n (3 stk, rød, grønn, og blå) er svært følsome for magnetisme.. et eksempel: Sett tv`n opp ned i et døgn, snu tv`n rundt igjen.. og se hva jordmagnetismen har gjort med tv`n din.. du må muligens ha tv`n på verksted etterpå for å avmagnitisere tv`n etterpå..
Det finnes ingen problemer, kun løsninger..
mrfixit.priv.no
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2005 11.02.55 #4 av 6
Postet av: Tannoy
Dersom du får fargeproblemer på TV en er det kun en ting å gjøre: flytt høytalerene lengre vekk fra TV en. De bør stå minimum 60 cm unna, men helst mer...
Dersom dette ikke gjøres kan det medføre varig skade på TV en din...
En center bør derfor være magnetisk skjermet dersom du ikke har en plasma/LCD.
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2005 06.34.02 #5 av 6
Postet av: blodfisk
høgtaleren min stod litt nærme tven ei stund, kjem blått på høgresiden av tven og rød på venstre trur eg. Eg flytta høgtalerane vekk, og det forsvant "skadene" på tven. Men av og til når det er samme fargen over ein lengre periode på høgre eller venstre side kjem desse "skadene" opp igjen, mens høgtalerane står laaaangt vekke! :D
Må tven avmagnetiserest?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2006 16.56.02 #6 av 6
Postet av: øystein-k
En del høytalere er vel avmagnetisert fra fabrikk? Kan avmagnetisere tv'n ja. tror det er inne i menyen under bilde eller noe sånt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar