Logo

Magnetisk skjerming

Skriv et svar
13.11.2004 13.07.40 #1 av 5
Postet av: Tarjei
Hei, jeg er i ferd med å bygge meg et par høytalere, ganske billige, men dog nok for meg ;)
I den forbindelse lurer jeg litt på det med magnetisk skjerming.. Hva slags type materiale er det (tepper, plater)? og evt. hvor kan jeg kjøpe det?
Skal i hovedsak bare skjerme de så jeg kan bruke de ved siden av tv'en. Holder det med skjerming kun på sidene som vender mot tv'en, eller burde man skjerme alle flatene?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2004 16.34.04 #2 av 5
Postet av: teknikeren
Kjøp deg tynne kobberplater og kle høyttalerene innvendig med disse platen, når du bygger slike høyttalere så er det vel ikke så farlig men tror du bør kle hele kassen med disse da det sikkert er lurt pga da er alt dekket. Kan godt hende jeg tar feil da....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2004 17.32.28 #3 av 5
Postet av: Alas
Å kle hele høyttaleren er nok unødvendig, det er bare nødvendig å skjerme magnetene på høyttalerelementene, da det er disse som lager forstyrrelse for tv ol. Man får kjøpt slike "kopper" som passer til formålet. Og jeg mener ikke kobber. Tror ikke det har noe for seg desverre.

Se her for noen eksempler på hva jeg mener

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel/default.htm

Gå inn på nettbutikk, så tilbehør og så diverse. Litt ned så finner du det du leiter etter. Tror jeg da.

Lykke til!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.11.2004 20.46.06 #4 av 5
Postet av: Snickers-is
Du må lime på en kontramagnet bak på magneten på høyttalerelementet. Deretter setter du på en kopp i jern som styrer magnetfeltet. Dette gir god skjerming og konsentrerer magnetfeltet lokalt rundt spolen.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2004 17.34.12 #5 av 5
Postet av: perbear
Alternativt kan du hive ut CRT'en og bruke prosjektør, da slipper du å skjerme høyttalerne :wink:
Slepp'kje ud den magiske røygen...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar