Logo

Matching av center til fronthøyttalere

Skriv et svar
27.02.2005 11.19.04 #1 av 4
Postet av: pnerbye
Jeg har etterhvert kommet til en erkjennelse av at min ide om like høyttalere rundt det hele kan bli komplisert i forhold til å plassere bilde (med mindre det er 4 meter til taket).

Dermed har min jakt på høyttalere tatt en ny vending. Jeg var nettopp på hificenter og hørte på Proson Reality 63 MKII. Det var mildest talt en opplevelse!! :shock: Eneste jeg kan kicke på er at bassen hørtes ut som den gikk gjennom en pute, men jeg tror det var et plasseringsspørsmål mer enn en høyttalersvakhet.

MEN..... Proson Reality 52 MKII ser på ingen måte ut til å matche 63 MKII? Diskanten regner jeg med matcher, men bass-/mellomtone er 5" mot 63 MKII's 6,5"og den ser også svak ut. Noen som har kommentarer til dette?

Jeg så Proson Reality 69 SA og begynnte å sikle litt! :D Den har også en matchende center Proson Center 6 SA. Hvordan er kvaliteten på dette oppsettet ifht. 63 MKII og 52 MKII?

Vil gjerne også vite generellt mere om hvordan center bør matche frontene. Anyone?

Edit: Hva er forresten forskjellen på TOP 10 SA og 69 SA??
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2005 11.30.06 #2 av 4
Postet av: Tercius
Jeg driver oxo og lurer på hvilke høyttalere jeg skal kjøpe meg.
Jeg har noen gamle CV dc12 front og Jamo x850 bak i tilleg til Jamo x8center.
Skal bytte ut CV for det er jo ikke akkurat verdens fineste lyd av dem...
Så etter jeg er kvitt dem tror jeg det blir noe slags Jamo greier i front oxo, men vet ikke hvilke enda, jeg er ikke noe superentusiast og blir lett fornøyd.
Det jeg skal kjøpe før jeg kjøper nye front er sub..
Ikke at innlegget mitt hjalp men jeg lurer litt på de samme ting som du.. :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2005 20.18.15 #3 av 4
Postet av: Torja
"pnerbye" skrev:Jeg har etterhvert kommet til en erkjennelse av at min ide om like høyttalere rundt det hele kan bli komplisert i forhold til å plassere bilde (med mindre det er 4 meter til taket).

Dermed har min jakt på høyttalere tatt en ny vending. Jeg var nettopp på hificenter og hørte på Proson Reality 63 MKII. Det var mildest talt en opplevelse!! :shock: Eneste jeg kan kicke på er at bassen hørtes ut som den gikk gjennom en pute, men jeg tror det var et plasseringsspørsmål mer enn en høyttalersvakhet.

MEN..... Proson Reality 52 MKII ser på ingen måte ut til å matche 63 MKII? Diskanten regner jeg med matcher, men bass-/mellomtone er 5" mot 63 MKII's 6,5"og den ser også svak ut. Noen som har kommentarer til dette?

Jeg så Proson Reality 69 SA og begynnte å sikle litt! :D Den har også en matchende center Proson Center 6 SA. Hvordan er kvaliteten på dette oppsettet ifht. 63 MKII og 52 MKII?

Vil gjerne også vite generellt mere om hvordan center bør matche frontene. Anyone?

Edit: Hva er forresten forskjellen på TOP 10 SA og 69 SA??


Tja, det er jo ørene dine som må bestemme. En god regel er å bruke samme senter til samme merke og serie. Jeg har ikke samme merke og serie til mine fronthøytalere og er forøvrig kjempefornøyd. Det er vel bare hvis du skal lytte til musikk i multikanal lyd at dette har mest å si. Bruker ofte sterio når lytter til musikk selv. Når du skal lytte til film, er det viktigste at mellomtonen(talegjengivelsen) er så klar og god som mulig. 52 MKII er sikert kjempefin til dette. Forøvrig har "lyd og bilde" i sitt siste nummer hatt en senter test. Mirage kom vistnok godt ut her.
:roll:
Men det er ørene dine som teller mest. Kjøpt den senteren du selv er mest fornøyd med etter lommebok og eget gehør.

:lol: 8)
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2005 23.07.02 #4 av 4
Postet av: Runel
Det er vel mest ørene som avgjør ja. På mitt annlegg ligger senteren laangt etter frontene for tiden i størrelse/pris, men etter kalibrering av AX`n merker jeg det ikke særlig til det, lydtypen/tykket blir mest mulig lik frontene=bra :wink: Så forsterker med romkorreksjon er å anbefale :D Ellers er det bare å lytte seg frem til den senteren som man liker.

Er bedre og "ta i" på senter valg m.h.p str og pris enn og ikke gjøre det, er min mening. Tenker selv og ha senter i samme serie som front en gang når økonomien tilater det :?
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar