Logo

Misfarging/striper på LG LCD TV

Skriv et svar
07.01.2008 22.21.18 #1 av 2
Postet av: furious
Dette er kanskje et veldig spesifikt problem som det kan være vanskelig å svare på uten å se TV-bildet mitt, men jeg ville satt uendelig pris på om noen av dere med peiling kan lese gjennom dette og evt gi et tips på hva dere tror problemet kan være.

På min to år gamle LCD-TV LG32LP1 har det så smått begynt å dukke opp en vertikal stripe ca 2-3 cm fra venstre billedkant. Foreløpig er det veldig svakt og vanskelig å få øye på ved "normal" TV-titting, men når man studerer bildet nærmere og samtidig hele bildet dekkes av en forholdsvis lys farge, f.eks lys blå himmel eller en grønn gressmatte i en fotballkamp, så ser man en slags mørk stripe (1-2 cm bredde, ikke snorrett, dvs tynnere noen steder og tykkere noen steder) nedover hele skjermen. Fortoner seg som en slags "misfarging" av skjermen, ved lyse bilder ser stripen mørk/svart ut, mens ved mørke bilder kan den se både rødaktig og blåaktig ut avhengig av fargen på bakgrunnsbildet.

Som sagt vanskelig å få øye på, men når man først har lagt merke til det er det selvsagt noe en irriterer seg over. Jeg er også redd den kan utvikle seg med tiden til å bli større og mer fremtredende, evt dukke opp tilsvarende striper andre steder på skjermen.

Hva kan dette være for noe, brent støv på panelet, annen feil med panelet, software-feil, andre ting? Eller rett og slett normal slitasje på LCD-tv'er? Noen som har et tips? Er det noe en kan gjøre noe med? Enten selv eller ved å ta med TV'en til service?

Setter veldig pris på hjelp, da TV'en var forholdsvis dyr og den er kun 2 år gammel. Kjedelig å gå å irritere seg over, dere har kanskje vært borti fenomenet? :(
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2008 01.42.49 #2 av 2
Striper kan komme av forskjellige grunner, vanrette striper kommer som oftest av interferens fra elektriske apparater, dette problemet kan også forekomme hvis romtempraturen er for lav. Sjekk også om dette gjelder alle dine kilder.

Anbefaler deg å kontakte kundeservice for nærmere info om hva du skal gjøre.

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar