Logo

Montere Parabolanlegg selv ?

Skriv et svar
23.08.2005 05.07.53 #1 av 10
Postet av: Ingeniør`n
Hei

Nå begynner jeg å bli mektig lei det dårlige signalet til UPC - spesielt etter at jeg skaffet en 37" LCD TV. Vurderer derfor å skaffe meg en parabol istedet da jeg leser disse gir bedre TV bilde (?).

Etter å ha studert pakkene til Viasat og Canal Digital synes jeg Canal Digital ser mest intersant ut. Hadde i første omgang tenkt å skaffe en 1 kr pakke og evnt. oppgradere med digital tuner senere. Har studert det de skriver på Tveco.no vedrørende å montere parabol selv og det ser relativt greit ut, men jeg ønsker to uttak - et i stua og et i hjemmekinoen i underetasjen.

I dag har jeg kabling for kabel TV i huset. Signalet kommer ut av veggen i underetasjen, går gjennom hjemmekinoen og opp i stua. Hadde tenkt å koble fra UPC kabelen og koble parabolkabelen inn på kontaktpunktet i stua slik at jeg også får signal til hjemmekinoen.

Går det greit å montere og stille inn parabol selv (er relativt nevenyttig og tenkte å skaffe en satelittsøker fra Clas Ohlson) ?

Hva med den interne kabling - hvor plassers paraboltuneren og vil jeg trenge to tunere ? Hva med gjennomføring i vegg ?

Trenger tips fra noen med erfaring
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.08.2005 07.22.08 #2 av 10
Postet av: Rune
En parabol kan være løsningen på god billedkvalitet på enkelte kanaler, men vær også klar over at en rekke av kanalene sendes med veldig lav bitrate(informasjonsmengde) som gir høy komprimering som igjen gir dårlig billedkvalitet. Dette er fordi selskapene betaler for overføringskapastiet og mange vil heller ha flere kanaler enn bedre kvalitet. NRK og TV2 er kanaler som sender med god kvalitet på parabol. Canal + er en kanal som sender med elendig kvalitet .

Og montere parabol er rimelig enkelt. Ved å bruke en satlittsøker er det relativt enkelt. På de enkleste er det ingen mulighet for å vite om det er rett satelitt man har funnet, men ved å titte på retningen til naboene går det som regel greit.

For å få bilde oppe og nede kreves det to stk tunere. I tilegg må du montere et dobbelthode på parabolen slik at disse kan jobbe uavhengig. Et dobbelthode er et hode med to uttak. Eksempel her:
http://www.tveco.no/produktinfo/lnb1.htm#102812

For gjennomføring i vegg brukte jeg bestandig bare å borre med lang borr. Litt avhengig om det er tre eller mur. Hvis man bruker et borr som akkurat er like tykt som kabelen så blir det også tett.

Med å skjøte og kutte ut antenneboksene burde det gå fint å bruke den eksisterende kablingen.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.08.2005 11.31.27 #3 av 10
Postet av: Ingeniør`n
Takker for info -grønn på parabol.

Hvis jeg forstår deg rett på jeg føre inn signalet fra hvert hode til hver tuner for hvert TV ? Hvis jeg fører inn en kabel fra et hode må begge TV stå på samme kanal da dette styres av paraboltuneren ?

Er det noe å hente på større parabol/europaparabol eller laver db verdi på hode eller er dette bortkastede penger så lenge man har fri sikt til satelitt og bor i Drammensområdet sør for Oslo ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.08.2005 11.37.34 #4 av 10
Postet av: Rune
Hvis du bare har en tuner vil begge TV apparatene sa samme kanal de det er tuneren som styrer dette.

Så lenge du skal se på Canal Digital sin satelitt så ser jeg ikke poenget med det. Hadde du skulle sett på satlittposisjoner som egentlig ikke er siktet inn på norge hadde det vært en fordel.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.08.2005 14.01.53 #5 av 10
Postet av: Knut
Jeg monterte parabolen selv - det var ikke noe problem. Hadde ikke engang satelitt-søker. Tuneren har jo dette "innebygd", og om en kan sitte å se på skjermen mens en annen dreier på antennen klarer du det uten satelitt-søker.
Jeg brukte kompass. Drei antennen møt sør, og derfra en grad vest ... Hvor mange graders vinkel antennen skal ha står det i monteringsanvisningen ...

Lykke til
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2005 05.20.17 #6 av 10
Postet av: Ingeniør`n
Hva trengs av fri sikt...

Tok fram kompasset og transportøren i går. Har noen høye grantrær stående på tomta som delvis hindrer for fri sikt. Har dette mye å si for mottak, eller bør jeg ta frem saga ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2005 05.23.38 #7 av 10
Postet av: Knut
"Ingeniør'n" skrev:Hva trengs av fri sikt...

Tok fram kompasset og transportøren i går. Har noen høye grantrær stående på tomta som delvis hindrer for fri sikt. Har dette mye å si for mottak, eller bør jeg ta frem saga ?


Fri sikt er en forutsetning
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2005 18.05.19 #8 av 10
Postet av: Ingeniør`n
Det var da som svarte...

Men, ved nærmere finsiktig ser det ut til at jeg kan smyge meg mellom to av trærne og over det tredje hvis jeg setter den høyt på huset og i rett posisjon. Dette forutsetter imidlertid at jeg har en vinkel på min 20 grader over vannrett. Ser at jeg skal ha ca 24 grader. Det er ikke så trangt mellom trærne som det kanskje høres ut...

Når jeg ser rundt på andre paraboler ser det ut til at de står vannrett. Det ser vel imidlertid bare slik at da strålen kommer skrått ovenfra for å reflekteres ned på mottagerhodet ? Betyr det noe at jeg bor ca 300 m over havet ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.08.2005 18.22.01 #9 av 10
Postet av: Rune
Ja, parabolen blir vel stående vannrett på øslandet. Der jeg er ifra, peker de som regel litt nedover. 300 meter spiller ingen rolle, men kanskje hvis du har snakket om 3000 meter så kanskje du ville fått en grad endring :-)=
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.08.2005 06.26.30 #10 av 10
Postet av: Ingeniør`n
Takker, da blir det nok parabol på meg hvis ikke UPC skaffer et mye bedre signal når vi kobles om i løpet av en mnd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar