Logo

Motoriserte skyvedører/-paneler

Skriv et svar
11.11.2008 20.23.22 #1 av 3
Postet av: perjen
Hei til alle fra en fersk forumbruker!

Vi (kona og jeg) kjøpte for et par år siden et 140 år gammelt hus som vi nå holder på å totalrehabilitere. Vi har naturlig nok en del planer rundt temaet lyd og bilde, blant annet å gjøre stua til en ganske brukbar hjemmekino.

Nå er ingen av oss spesielt glad i å ha bokser, rack, kabler og annet utstyr på utstilling, så utfordringen vår er å skjule mest mulig av det tekniske. Dermed følgende spørsmål:

Vi skal bygge en nisje i stueveggen for flatskjermen med skjult kabling, og vi ønsker å ha et motorisert skyvedør eller "luke" som kan stenges foran tv'en. Målet er at denne luka skal gå mest mulig i ett med resten av veggen. Snekkerarbeidet skal nok gå greit, men finnes det noe sted der det går an å få tak i elektromotorer, styringselektronikk og eventuelt skinner som kan monteres av en amatør uten siv.ing-tittel? Ferdiglagede eller custom skyvedører går an å få tak i, men budsjettet vårt er ikke altfor romslig. Vi er ute etter noe "Do-It-Yourself"-type utstyr.

Noen her som har noen tips, eller som kanskje til og med har gjort noe slikt selv? Jeg har grublet på dette en stund og er glad for all hjelp! :)

Med vennlig hilsen
Per Gunnar Jensen
Fredrikstad
Per Gunnar Øen Jensen
Fredrikstad
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.11.2008 16.47.03 #2 av 3
Postet av: Berit
Jeg dytter litt for deg. Det MÅ da finnes noen som vet :D
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2008 15.00.32 #3 av 3
Postet av: perjen
Takk, Berit! Dette er åpenbart ikke det mest aktuelle temaet. :-)

Men en projektorlift står også på ønskelista, og der har jeg sett at det finnes ulike løsninger. Jeg er ute etter en løsning som kan bygges inn i etasjeskilleren (dvs. taket i hjemmekinoen, som samtidig er gulvet i 2. etasje), og der har jeg ca 35 cm høyde til rådighet for projektor og mekanikk. (Taket blir ellers bygget etter behov, så lengde/bredde for brønnen kan gjerne være en meter eller mer hvis nødvendig.)

Her er det naturligvis utfordringer knyttet til vekt/belastning og posisjonering, men igjen er det motor og elektronikk som jeg kan minst om og har problemer med å finne. Jeg har sett noen forskjellige hjemmelagede løsninger, men de er oftest basert på at motor osv. står på et loft eller lignende og dermed tar ganske mye plass. Noen som kjenner til løsninger som kan brukes innenfor de rammene jeg har nevnt ovenfor?

Mvh
Per G Jensen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar