Logo

Når blir høyttalere sprengt?

Skriv et svar
23.03.2006 17.40.08 #1 av 16
Postet av: orso
Blir høyttalere sprengt når man bruker for forsterker med for mye watt eller for lite?
Har kjøpt meg en Sonic Impact T-amp som ikke yter mer enn ca. 6w * 2 i 8ohm. Det er en test av den i Lyd & Bilde denne måneden.
Lurer på hvilke høyttalere jeg kan bruke sammen med den uten at det er noe fare for sprengte elementer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.03.2006 18.21.20 #2 av 16
Postet av: Alas
Høyttalere har vel en tendens til å bli sprengt når det blir brukt for liten forsterker. De sender ut et forvrengt signal som tar knekken på spoler eller noe slikt.

En t-amp kan brukes på mange høyttalere, men du kan ikke spille så voldsomt høyt med alle høyttalere. Til en t-amp vil nok lettdrevne høyttalere være det beste valget, Klipsch eller noe slikt kan tenkes vil være en grei kombo.

Tror nå jeg da.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.03.2006 18.44.30 #3 av 16
Postet av: Vector
Høyttalere kan bli sprengt uansett. Det er bare at om du har mindre forsterker, så kan man ikke spille så høyt.

Det vil du merke fort. Setter du på en McIntosh forsterker på 600w og Kenwood på 150w, så merker du FORT at elementene ikke tåler så mye, å beveger seg mye mer.


Det var lite strøm i den forsterkeren. Men man trenger ikke så store greiene for å få liv i noen høyttalere. Akkurat det samme som med rør-forsterkere.
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.03.2006 22.54.23 #4 av 16
Postet av: orso
T-ampen har jo egentlig ikke nok watt til å drive f.eks Tannoy Fusion som krever minst 10w. Men slik jeg forstår det, går det bra så sant man ikke spiller så høyt. Rørforsterkere, som nevnes her, brukes jo av mange og de har lite med krefter.

Høyttalere jeg vurderer er Klipsch, Tannoy Fusion, Audio Pro Black Pearl V2, Infinity Beta, SA, Dali Ikon og B&W. Tannoy og Klipsch vet jeg er lettdrevne, de andre er jeg usikker på.

Artig sak denne T-ampen. Har prøvd den så vidt på mine B&W 601S3. Har da brukt batterier, en dårlig discman og en dårlig kabel. Alikevel låt det overraskende bra. Tenkte jeg kunne ha dette som anlegg på hytten eller til PCen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2006 12.49.53 #5 av 16
Postet av: xindak
Litt vanskelig dette med watt.Lydtrykk blir målt i desibel(db).Følsomheten på en høyttaler oppgis med feks.1w/1m 90db.Det betyr at når en spiller ut 1w så måler en 90db 1meter fra høytaleren.Men så er det slik at dobbles effekten til 2w så stiger lydtrykke til 93db.Det neste blir jo 4w når vi dobbler effekten,å lydtrykke blir 96 db.PÅ denne høyttaleren vil en forsterker på 400w spille 3db høyere enn en på 200w.Det som merkes best er om forsterkeren har mye strøm å ikke hvor sterk den er.Hvis vi gjør watt om i alkohol % å sier at en fest med 50 gjester skal dele ei vodka på 40% så er det ikke mye på hver.Men har vi 1000 liter pils på 4,7% så blir der mer liv i festen.Sånn er det med en strømsterk forsterker og.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2006 16.14.05 #6 av 16
Postet av: Vector
Bra forklart Xindak.

For hver 3db så dobbler lyden seg. Spiller du 90db, og drar på 3db til, så blir lyden dobbelt så høy, så man trenger ikke så mye strøm
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2006 16.42.38 #7 av 16
Postet av: orso
Har veldig lyst til å prøve t-ampen med mine B&W 703, og teste den mot Thule forsterkeren min. Det er vel ikke noe problem å teste en liten stund? Går utifra at man må spille en stund, før det kan skjære seg? Dette er et området jeg ikke kan noe om, så setter pris på alle innspill.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2006 18.24.14 #8 av 16
Postet av: xindak
Bare test.Du vil høre forvrengning før der skjer noe galt.Vær litt forsiktig med å spille opp mot smertegrensa med pc som lydkilde.Mange lydkort gir fort forvrengning.Skulle du være uheldig en dag å sprenge et element så går det jo an å fixe det.Jeg har kverka mange opp igjennom åra :D Det er på en måte lærerikt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2006 19.16.55 #9 av 16
Postet av: orso
"xindak" skrev:Bare test.Du vil høre forvrengning før der skjer noe galt.Vær litt forsiktig med å spille opp mot smertegrensa med pc som lydkilde.Mange lydkort gir fort forvrengning.Skulle du være uheldig en dag å sprenge et element så går det jo an å fixe det.Jeg har kverka mange opp igjennom åra :D Det er på en måte lærerikt

Takk for svar. Bruker ikke PC som lydkilde, men greit å vite. Har ikke tenkt å spille mot smertegrensen med 703ene, det kan jeg love!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2006 20.25.29 #10 av 16
Postet av: xindak
Det er riktig som Vector sier at lydtrykke dobbles.Det høres mye ut men hvis du spiller å så skal snakke med noen som kommer inn i rommet så skrur du ned som regel 6 -8 db.Jeg jobba på pub i noen år.Vi fikk besøk av arbeidstilsynet en kveld.De ble rimelig forbannet etter å ha målt 125db i lokalet.Tror grensa er 85db pga de ansatte som må være i lokalet.85db tåler ørene våre i 4 timer uten at vi får varig skade.(uten hørselvern)Men så er det vel noe med at vi tåler mer av en lyd vi liker.Kjekt å være dj med slike anlegg :evil:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2006 21.01.17 #11 av 16
Postet av: Vector
Jepp.

Prøv du Bomholt, gi oss en tilbakemelding når du har testa. Men som de sier, ver forsiktig med forvrengning!
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.04.2006 08.50.59 #12 av 16
Postet av: orso
Testet Sonic Impact T-amp i påsken med B&W 703. Utrolig hvor stort lydbilde den tassen tegner opp. Kan skru lyden høyt også før det vrenger seg. Sammenlignet med min Thule IA150b er den ganske annerledes. Thule forsterkeren spiller med en varme som gjør det meget behagelig å høre på. Svakheten kan være at man føler ikke all lyden kommer ut, ligger liksom et slør over høyttalerne. T-ampen spiller mye mer direkte in your face. Men i lengden blir den slitsom å høre på. Analytisk er kanskje et beskrivende ord. Det blir også for mye diskant. Varmen som Thulen vartet opp med passer mine 703 godt. 703ene kan nemlig fort bli for lyse og skarpe.
Jeg prøvde T-ampen med batterier, med strøm skal den låte enda bedre. Det er imponerende hvor mye godlyd den kommer med, men den matchet ikke Thule IA150b. Og heldigvis for det! T-ampen kostet meg 350 kr importert fra USA, så det hadde vært rimelig irriterende.
I lengden hadde den blitt for analytisk og jeg hadde savnet den gode og behagelige lyden. Tror jeg skal bruke den som forsterker til PCen og kjøpe noen ok satelitter.
Det finnes jo også mange andre T-amper på markedet og har hørt at andre er bedre enn Sonic Impact T-amp.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.04.2006 12.28.05 #13 av 16
Postet av: Jan A M
"Vector" skrev:Bra forklart Xindak.

For hver 3db så dobbler lyden seg. Spiller du 90db, og drar på 3db til, så blir lyden dobbelt så høy, så man trenger ikke så mye strøm


Lydtrykket dobles ikke ved 3dB økning, man må dobble effekten for å få 3dB økning ja, men dobbling av lydtrykket er ved 6dB økning.
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2006 07.51.54 #14 av 16
Postet av: Audiophile-Arve
Spelar du for høgt, vert høgtalarelementa (eller delefilteret) overbelasta. Har du for liten forsterkar, sender han ut vrengelyd, som liknar på firkantpulsar. Dette fiksar ingen høgtalar.

Så mitt råd er å ha ein stor nok forsterkar til den lydstyrke du har tenkt å bruke, og aldri spele høgre enn dette.
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2006 21.48.05 #15 av 16
Postet av: fhl
"bomholt" skrev: Det blir også for mye diskant.


Frekvensresponsen til en standard T-amp er ikke akkurat lineær.

Frode




[/img]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar