Logo

Noen som kan hjelpe meg???

Skriv et svar
01.10.2005 05.30.44 #1 av 12
Postet av: totto
Har tenkt å kjøpe meg hjemmekino, men siden pengene ikke strekker til må jeg ta det litt gradvis. Jeg er opptatt av at høyttalere ikke skal være ruvende (liker stativhøyt.), og har derfor tenkt litt på følgende (må starte med vanlig stereo):

Front: B&W DM601 S3
Forsterker: NAD T743v2
DVD: NAD T524

Produktene over blir ca. 12-13k tilsammen, og foreløpig bør det ikke koste mer enn det.

Etterhvert ser jeg for meg at jeg utvider med to tilsvarende høyttalere bak + center og sub.

Noen som har synspunkter på dette? Finnes det bedre alternativer?

På forhånd takk fra en som ikke har så mye peiling... :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.10.2005 10.15.52 #2 av 12
Postet av: pnerbye
"totto" skrev:Har tenkt å kjøpe meg hjemmekino, men siden pengene ikke strekker til må jeg ta det litt gradvis. Jeg er opptatt av at høyttalere ikke skal være ruvende (liker stativhøyt.), og har derfor tenkt litt på følgende (må starte med vanlig stereo):

Front: B&W DM601 S3
Forsterker: NAD T743v2
DVD: NAD T524

Produktene over blir ca. 12-13k tilsammen, og foreløpig bør det ikke koste mer enn det.

Etterhvert ser jeg for meg at jeg utvider med to tilsvarende høyttalere bak + center og sub.

Noen som har synspunkter på dette? Finnes det bedre alternativer?

På forhånd takk fra en som ikke har så mye peiling... :D


Du kan jo sjekke ut høyttalerene Kef iQ3, Audio Pro Black Pearl og System Audio's SA505.

Aktuelle receivere kan være Marantz SR5500, Pioner VSX 1015, H/K AVR 235 eller 335.

DVD-spiller har jeg ikke peiling på.

I og med at du utvider slik du gjør kan du jo selv velge om du ønsker større fronter inn etter hvert eller ikke. Det sies at det ideelle for lydbildet er at alle høyttalere rundt er identiske, men dette er avhengig også av rommet det plasseres i og en rekke andre faktorer. Selv tror jeg gode stativhøyttalere rundt det hele med en kraftig sub vil bli mye gøy både til film og musikk.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.10.2005 10.29.10 #3 av 12
Postet av: boly
Har ikke hørt denne komboen selv, men det burde du gjøre før du handler, i og med at alt selges fra samme kjede.

Kansje du skulle legge i tusen til og kjøpe B&W DM602 S3 Høyttalere, da det er litt mer fylde i disse.

En anen kombinasjon som bør gjøre susen er dette:

Cambridge Azur 540R forst. 3398,-
Cambridge DVD 77. 1598,-
Dali Concept CT. 1198,-
Dali Concept 2. 2396,-
Dali Concept 1. 1796,-

Da havner du på 10386,- og du kan bruke litt på kabler og begynne og spare til Sub.. :wink:

Du kan også ta turen til andre forhandlere det finnes mye bra fra flere merker..
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.10.2005 12.39.36 #4 av 12
Postet av: pnerbye
Ikke uenig i at du heller bør satse på DM602 S3. Litt mere futt.

Hvis du er ivrig på å handle på Hifiklubben bør du og sjekke ut Dali Royal Menuett II, Ikon 1 og Ikon 2.

Denon AVR 2106 og Denon DVD 1920 bør være en grei pakke å begynne med sammen med eksempelvis B&W DM602 S3.

Ikke legg for mye penger i kabler. Dette får du billig på Clas Ohlson eller på Biltema. Etterhvert som du får litt erfaring kan du låne med deg dyrere kabler hjem for å se om det har noe for seg. Det er nemlig ikke alle som mener dyrer kabler gir noe særlig forbedring.

Finn ut av et par oppsett du ønsker å høre, og ta turen rundt. Du må til slutt stole på egne ører. Ta med musikk du kjenner slik at du får testet ut om oppsettet du hører har diskanten, mellomtonen, bassen og dynamikken du liker.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.10.2005 12.45.09 #5 av 12
Postet av: totto
Takk for god hjelp, selv om en blir mer usikker på det en har studert seg frem til. hehe...

Liker meget godt KEF IQ3, men har ikke hørt de. Har ett meget gammelt anlegg idag, så jeg er ikke så veldig kresen for å si det sånn. Nesten hva som helst blir bra i forhold.

Jeg er av den typen som synest det er greit å handle alt på samme plass. Da vet jeg jo at ting passer sammen. Eller???

Hvor kan jeg f.eks. få kjøpt KEF-høyttalerene? Og reciever som passer? Gjerne i nærheten av Ålesund.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.10.2005 12.56.03 #6 av 12
Postet av: pnerbye
"totto" skrev:Takk for god hjelp, selv om en blir mer usikker på det en har studert seg frem til. hehe...

Liker meget godt KEF IQ3, men har ikke hørt de. Har ett meget gammelt anlegg idag, så jeg er ikke så veldig kresen for å si det sånn. Nesten hva som helst blir bra i forhold.

Jeg er av den typen som synest det er greit å handle alt på samme plass. Da vet jeg jo at ting passer sammen. Eller???

Hvor kan jeg f.eks. få kjøpt KEF-høyttalerene? Og reciever som passer? Gjerne i nærheten av Ålesund.


Kef og Pioneer tror jeg kan fungere bra. Pioneer VSX 1015 har fått veldig gode kritikker. Både Kef og Pioneer kan handles på Expert.

Hifiklubben hjelper deg mere enn gjerne med en pakke som "svinger", men mitt personlige inntrykk er at de (som mange andre) serverer deg forslag som er dyrere enn budsjettet du har presentert. B&W 602 S3 yter fantastisk med en litt sterk forsterker feks. Det betyr ikke at de låter dårlig på noen måte med en forsterker som feks Denon 2106 som jeg foreslo. Uansett må du lytte til oppsettet med din egen musikk for å se om du blir fornøyd. Selgere har det gjerne med å sette på musikk som låter bra på nesten alt! :lol:

Skulle du ha konkrete spørsmål om produkter er det bare å poste dem her inne. Mange som er flinke til å hjelpe, og som har forskjellige spesialområder. Du kunne feks ta en lytterunde å presentere inntrykkene dine her?
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.10.2005 13.45.48 #7 av 12
Postet av: totto
Skal ta meg ei lita runde over helga og lytte litt. Men dum som jeg er så heller jeg litt til komboen jeg hadde i første innlegg, men med
B&W DM602 S3 istedenfor.

Ett siste spørsmål... Noen synspunkter på NAD-recieveren til høyttalerene over. Duger det?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.10.2005 14.44.22 #8 av 12
Postet av: pnerbye
"totto" skrev:Skal ta meg ei lita runde over helga og lytte litt. Men dum som jeg er så heller jeg litt til komboen jeg hadde i første innlegg, men med
B&W DM602 S3 istedenfor.

Ett siste spørsmål... Noen synspunkter på NAD-recieveren til høyttalerene over. Duger det?


Jeg har hørt NAD har slitt litt med egenstøy. Dvs. at forsterkeren selv produserer/forsterker støy. Ikke særlig gunstig. Mulig dette ikke gjelder modellen du har sett på, men vær oppmerksom på det. Tror den skal være sterk nok til å drive DM602 S3.

Denon har autokalibreringssystem, og det har ikke NAD. Veldig gunstig for å få best mulig lyd i surround. Dessuten låser du deg til surround i 5 kanaler. Jeg ville ikke vært i tvil om å legge bort NAD (i allefall den modellen). Derimot er det en rekke receivere jeg ville vurdert som alle har autokalibreringssystemer. Pioneer VSX 1015, Yamaha RX-V1500, H/K AVR 335 og Marantz SR5500 har dette i tillegg til Denon AVR 2106 og flere andre. Flere av disse leverer også lyd i 7 kanaler. Kjekt å kunne oppgradere senere.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.10.2005 20.33.25 #9 av 12
Postet av: totto
Hva tror dere om dette???

DENON AVR-2106 RECEIVER
DENON DVD-1720 DVD-spiller
B&W DM602 S3 Høyttalere

Er dette noe å satse på?

Er det forresten stor forskjell på gulvstående og stativhøyt. i samme prisklasse? Bør jeg gå for gulvstående??? F.eks. B&W DM309 eller B&W DM602.5 S3?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.10.2005 21.39.17 #10 av 12
Postet av: jarlandre
Denon er nok et MYE bedre valg enn NAD. Har hatt 2 stk NAD tidligere,og det var sjenerende støy fra disse på lavt volum. Når det gjelder gulv vs stativ,spørs det litt hva du er ute etter...

Til samme pris får du nok bedre og klarer lyd med stativ, men mer trøkk og bass med gulv-høyttalere...

Alternativt til Denon forsterker mener jeg du også kan vurdere Yamaha og Onkyo, stort sett veldig bra produkter!!! Pioneer sine siste har fått en del skryt i det siste også, men jeg har ikke hørt disse...



"totto" skrev:Hva tror dere om dette???

DENON AVR-2106 RECEIVER
DENON DVD-1720 DVD-spiller
B&W DM602 S3 Høyttalere

Er dette noe å satse på?

Er det forresten stor forskjell på gulvstående og stativhøyt. i samme prisklasse? Bør jeg gå for gulvstående??? F.eks. B&W DM309 eller B&W DM602.5 S3?
Onkyo Receiver, Acoustic Energy Speakers
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.10.2005 09.30.46 #11 av 12
Postet av: pnerbye
"totto" skrev:Hva tror dere om dette???

DENON AVR-2106 RECEIVER
DENON DVD-1720 DVD-spiller
B&W DM602 S3 Høyttalere

Er dette noe å satse på?

Er det forresten stor forskjell på gulvstående og stativhøyt. i samme prisklasse? Bør jeg gå for gulvstående??? F.eks. B&W DM309 eller B&W DM602.5 S3?


Jeg vil tro DM602.5 S3 er DM602 S3 i større kasse. Da blir det et spørsmål om hvor mye stativ til DM602 S3 koster. Den gulvstående går nok noe dypere i bassen.

Om du går for det ene eller det andre har du uansett muligheten til å sette det du kjøper nå bak senere for å handle inn større greier foran hvis du får lyst til det. Dessuten vil en sub fikse den bassen du måtte mangle i resten av høyttalerene. Vil tro du skal ha en sub med tid og stunder?
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.10.2005 09.59.23 #12 av 12
Postet av: totto
Det jeg har sett meg ut av stativ koster 1200,-. Viss denne kominasjonene lyder bra så går jeg nok for den tror jeg. Og ja... planene er jo å utvide anlegget etterhvert, så sub blir kanskje det neste.

Tusen takk for god veiledning så langt... :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar