Logo

Noen som vet hvordan PioneerVSX LX50-60-70 låter på Dali

Skriv et svar
25.02.2008 19.07.09 #1 av 17
Postet av: Blueflame
Nå sikler jeg sånn på Pioneer's VSX LX-60 at det er ikke lenge før jeg trykker på "kjøp" knappen. Men er det noen som har LX-50, LX-60 eller LX-70 og Dali Ikon eller Concept høyttalere? Noen som vet hvordan disse låter sammen? Både stereo og kino lyd er i høysetet.

På forhånd takk :wink:
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.02.2008 18.11.06 #2 av 17
Postet av: Zleepyme
Pioneer låter litt varmt vil jeg si, men så er de gode med å formiddle skikkelig bunn(hvis de er store nok) Dali Høyttalerne i Concept serien har en lys men dynamisk lyd, og vil passe godt sammen med Pioneer Dali Ikon spiller en del lysere(har også bedre elementer en Concept) og er en del tyngre å drive, så det spørs hvilken musikk man liker å spille.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2008 15.36.26 #3 av 17
Postet av: Blueflame
Har hatt LX-60 en i en uke nå. Foreløpig kan jeg ikke akkurat si jeg er overbevist om at dette var verdt de kr: 10490,- jeg betalte. Hadde håpet jeg ville få mere trykk, men synes jeg fikk mindre. Synes dette ble litt tragisk lyd, uten bass og trykk. Ble lissom litt klinisk lyd. Den gamle Technics 940 spyttet ut mere trykk og bass, men hadde ikke så god dynamikk og klang.

Mulig jeg ikke har fått stilt den inn helt riktig ennå. Men har fått satt den opp med 6ohm på høyttalerene som er korrekt og kjørt auto MCACC. Da ble alle høyttalerene satt til LARGE, noe som resulterte i at ingen lyd ble sendt til subben i stereo. Ved å endre de til small kom subben til live og det ble mere dybde i lydbildet. Men da forsvant også enda mere trykk i fra front høyttalerene. Men de genererer ikke noe dyp bass, så derfor ønsker jeg subben til hjelp.

Blir som at jeg nå må velge mellom litt kraft i mellomtonen eller litt kraft i bassen.

Noen gode tips folkens??
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2008 17.58.07 #4 av 17
Postet av: Torja
Høres ut som at en effekt forsterker er tingen for deg Blueflame.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2008 18.50.24 #5 av 17
Postet av: Blueflame
Burde ikke Pioneer's 170W være nok da? Iallefall imotsetning til min gamle Technics på 100W. Hmmmm.....


Anbefalt effekt forsterker da?
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2008 20.49.06 #6 av 17
Postet av: Zleepyme
Hvilke høyttalere har du?

En surroundreciver er ikke kraftig nok til å kjøre relativt store høyttalere med fullt skuv. De mangler det som som regel er innebygget i en vanlig integrert stereoforsterker, nemlig effekttrinnet(uansett hvor mange watt de oppgir)Det er effekttrinnet som gir bunnen og den ekstra punchen når man virkelig skal spille høyt.
Surroundreciver og surroundforsterker er to forskjellige ting og det ser man med en gang på prisen
F.eks: http://hifiklubben.no/produkter/hjemmek ... silver.htm

For mange vil nok likevel en vanlig surroundreciver være mer en nok lyd. Spesielt på film. Men de aller fleste som har hørt høyttalrene sine på en stereo forsterker, blir nok misfornøyd når de hører de på en surroundreciver.

Anbefaler Nad effektforsterker. Den koster kun 5000,- og vil gi deg et løft.
http://hifiklubben.no/produkter/stereo/ ... r_graa.htm
Selv så anbefaler jeg Vincent SP 331 til f. eks Dalis Concept serie fordi den har enormt med bunn og trøkk!
God pris på den her:
http://www.kelkoo.no/sbs/121601/10626141.html
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2008 22.21.26 #7 av 17
Postet av: Torja
Thule effekt skal fungere godt med IKON serien. http://www.hifiklubben.no/produkter/ste ... tsoelv.htm
http://www.hifiklubben.no/produkter/ste ... tsoelv.htm
Men hvordan syns du dette fungerer på film?
Har du tenkt på Bi-amping? Denne forsterkeren har mulighet for å biampe surond kanalene til front. Dette betyr at man bruker 4 forsterkerkanaler isteden for 2, noe som kan gi bedre trykk og kontroll på fronthøyttalerne.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.03.2008 23.23.11 #8 av 17
"Blueflame" skrev:Burde ikke Pioneer's 170W være nok da? Iallefall imotsetning til min gamle Technics på 100W. Hmmmm.....


Anbefalt effekt forsterker da?


En effektforsterker vil absolutt øke lydopplevelsen, men jeg vil tro at du ikke har kalibrert den ordentlig, da jeg tror det er mer futt i den reciveren enn det du beskriver nå.

Kan likevel komme med noen grunnleggende tips som du har sjekket?
Kjører du HDMI fra PS3?
Har du aktivert PCM etc i PS3 menyen og i reciveren?
Har du satt sub til Pluss?
Hva har du satt Phase kontrollen til, on eller off?
Ellers anbefaler jeg deg å lese bruksanvisningen skikkelig
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2008 18.36.44 #9 av 17
Postet av: Blueflame
Både PS3 og DV-696 er tilkoblet receiveren via HDMI. PS3 lydutgangen er satt til HDMI med alle mulige støttede alternativer.

I receiveren er subben satt til PLUS og alle de andre høyttalerene satt til LARGE.

Phase kontrollen er satt til FULL, men har prøvd denne på normal og off også.

Stod ikke så mye i bruksanvisningen til å bli klok av.

har nå kuttet ut den automatiske romkorreksjonen, noe som gav med litt mere kraft. Men synes fortsatt det er litt tamt, iallefall uten subben. Kunne tenkte meg mere trykk i frontene.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2008 19.07.37 #10 av 17
Postet av: Torja
"Blueflame" skrev:
I receiveren er subben satt til PLUS og alle de andre høyttalerene satt til LARGE.


Du mener vel satt til small? Ellers vil det ikke komme mye bass signaler til subben.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2008 19.29.13 #11 av 17
Postet av: Blueflame
Nei, subben er satt til PLUS og resten av høyttalerene er satt til LARGE.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2008 19.58.15 #12 av 17
Postet av: Torja
Hvis du setter høytalerne til SMALL så vil bass signalene ved delefrekvensen bli sendt til subben. Står de på LARGE vil de ikke bli sendt til subben.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2008 17.22.30 #13 av 17
Postet av: Zleepyme
"Torja" skrev:Hvis du setter høytalerne til SMALL så vil bass signalene ved delefrekvensen bli sendt til subben. Står de på LARGE vil de ikke bli sendt til subben.


Det medfører ikke riktighet på alle recivere. Har selv en Denon der det gjøres slik, men Pioneer og en del nyere recivere har muligheten til å kjøre fulltone til frontene i tilegg til fullt signal til sub. Merk at har man store fronter, så vil det gå ut over lydkvaliteten da de fleste recivere alene Ikke klarer å drive større gulvhøyttalere optimalt. Å sette instillingene til frontene på SMALL vil gi dårligere lyd da reciveren kutter mellomtonen også(for den tror du kjører satelitter) Hører selv markant forskjell bare jeg setter min senterkanal til SMALL. Det blir helt forferdelig!
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2008 17.33.52 #14 av 17
Postet av: staffel
Har selv dali, dog concept. syns det er veldig klar og detaljert lyd men ikke mye av trykket så subben tar seg av bass og trykk og de utligner hverandre meget bra. På forsterkeren min står alle høytalerne på LARGE. Mulig du må skru opp subben og høytalerne til + istede for - som utgangene ofte står på når du har en ny forsterker (etter egen erfaring)
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2008 18.41.55 #15 av 17
Postet av: Blueflame
Har prøvd meg litt fram og tilbake nå. Første jeg gjorde før jeg hørte på lyden fra receiveren var å kjøre auto mcacc romkorreksjonen. Tenkte at her skal alt stilles inn skikkelig før jeg får nyte lyden. Men nå som jeg har lært meg den litt bedre, ser jeg jo at etter romkorreksjonen, så har receiveren stilt ned utgangs desibel med flere hakk på minus siden. Helt ned til -10db på subben og -5,5 på frontene osv... Det jeg nå har gjort er å kjøre MCACC manuelt, og korrigere utgangene selv(ved å tilbake stille de på 0). Ellers har jeg også tilbakestilt høyttaler impendancen fra 6 til 8ohm. Under MCACC ble jeg bedt om å stille ned lyden på subben litt, men har nå stilt den tilbake på normal og lar alle høyttalerene være på¨LARGE mens subben står på PLUS. Nå er det betydelig bedre lyd og mer kraft. Noe punch i frontene mine (Ikon 6) ser det ut som jeg må klare meg uten. Neste jeg skal prøve nå er å bi-amp frontene da jeg har surroundback utgangene ledig(siden jeg bare har et 5.1 oppsett). Mulig jeg får litt mere krefter å gå på da.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar