Logo

Noen som vett!?

Skriv et svar
14.09.2005 14.42.02 #1 av 5
Postet av: Weedar
Har lurt på å kjøpe en til Rotel RB-03 Effektforsterker, for å få en til hvær av frontene mine....men så fikk jeg en i tryne når jeg leste manualen :shock: .

Manual quote:
The two channels of the RB-03 can be "bridged". In this configuration the singel channel produves 180 watts!! This feature.....bla bla bla.......!
Note however that when the BR-03 is bridged the speaker connected to it must have an inpedance of 8 ohms or more.


Så her er spørrsmålet:
Mine Jamo D590 høytalere er kun 4 ohm. Tror dere dette blir et problem(rett å slett at høytalerene blir ødelagt) eller er dette en sikkretsmargin som er satt for å slippe å erstatte høytalere som KAN bli ødelagt??

Noen som har formeninger om dette!?? Hadde vært kjekt :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2005 13.53.15 #2 av 5
Postet av: Weedar
Ingen som kan hjelpe meg??? :(
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2005 14.50.07 #3 av 5
Postet av: Alas
Det er nok heller forsterkeren som gir seg.

Brokobler du en forsterker gjør du at den "ser" halve motstanden. Dvs at dine 4 ohms høyttalere blir en effektiv motstand på 2 ohm, gjerne lavere også da 4 kun er nominell motstand.

Derfor er det nok slik at man bare vil ha høyttalere med 8 ohm eller mer.

Men du kan ikke biampe da? Det gir gjerne en større forbedring enn en brokobling.

Mvh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2005 15.09.58 #4 av 5
Postet av: mr.banan
Prøv! Det eneste som skjer sannsyligvis er at den skrur seg av. Enten går den varm eller så skrur den seg av. Eller kanskje det går som hakka møkk.
Skulle den ryke behøver du ikke si att du har kjørt den i 4 ohm. :-) Du har jo garanti.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.09.2005 16.34.53 #5 av 5
Postet av: Granberg
Kan gå hardt ut over utgansttransistorene hvis du prøver med 4 ohm.
Ville ikke tatt sjansen på det selv..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar