Logo

Noen som vil hjelpe en forvirret stakkar?

Skriv et svar
21.10.2009 14.07.24 #1 av 10
Postet av: Mr. Raymond
Har et kinorom i kjelleren på ca 20 m. Budsjettet er på ca 50k.
Jeg har vært innom Hi-Fi klubben, Elkjøp og Oslo Hi-Fi center. Hvor jeg har fått endel råd og tips men er fremdeles forvirret.
Hørte på Dali Lektor 8 men ble ikke overbevist, syntes Yamaha sine NSF 700P låt mye bedre.
Har også tittet på forsterkere, har vel mest sansen for Yamaha RX-V1900.
Som sagt så trenger jeg råd om hva jeg skal velge til ett komplett oppsett.
Er veldig redd for å velge feil.

Noen som vil hjelpe?

På forhånd takk..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.10.2009 14.20.45 #2 av 10
Postet av: Torja
Det som er viktig er at det du hører selv er mest riktig. OK..?
Hva vil du ha? Kino, tv, lyd, osv...
Skal du ha batt cave eller noe annet?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.10.2009 15.44.17 #3 av 10
Postet av: Mr. Raymond
Skal ha komplett kino oppsett.
Projektor, lerrett, forsterker, sub, fronthøyttalere,
bakhøyttalere, senterhøyttaler og et par gode kinostoler.
Trenger ikke batcave da jeg har en rød batmobile.
Har stor tro på Yamaha både forsterker og høyttalere men er usikker på
sub da jeg ikke har hørt den.
Har lest at mange liker suben til XTZ, hva tror du?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.10.2009 15.56.16 #4 av 10
Postet av: Torja
Til prisen, skal XTZ subb være meget bra, men har du råd til å gå opp til SVS så er de kongen av dypbass. Den Yamha du har tittet på er meeget bra. Bare vær klar over at nye modeller har kommet.
Ellers som jeg har sakt tidligere, hva du hører selv er nok mest riktig. Opplever du en bestemt høytaler serie som best for deg, så er det vel netopp det.
Ville sjekket ut Dali sin IKON serie om du har muligheten..
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.10.2009 18.22.03 #5 av 10
Postet av: Runner
Hvis det er Yamaha sin NS-SW700 sub du har kikket på trenger du ikke være bekymret. Den fikk vel også så vidt jeg husker en EISA pris. En god sub med flott finish. Ellers så har den nye SVS PB10-NSD new fått mye god omtale. Ikke værst i pris heller i forhold til ytelse, mener den ligger på 5000,-
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.10.2009 07.43.42 #6 av 10
Postet av: Mr. Raymond
Takker for gode råd.
Kan man få en ok fersking projektor til 10-12k?
Har blitt anbefalt og bruke ca 5k på lerrett, virker dette fornuftig?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.10.2009 08.19.01 #7 av 10
Postet av: Jorn.Finnerud
Hei. En Benq W5000 koster 12990 og et bra lerret får du for 3k og oppover. Benq W5000 er på vei ut nå så den bør du kjøpe relativt fort. Det er en full HD DLP projektor.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2009 10.27.03 #8 av 10
Postet av: roffe
"Mr. Raymond" skrev:Takker for gode råd.
Kan man få en ok fersking projektor til 10-12k?
Har blitt anbefalt og bruke ca 5k på lerrett, virker dette fornuftig?

Du har mye å bruke dine 50K kr på. Jeg ville nok ikke lagt mer enn du må av disse pengene i lerret og kabler. Men jeg ville styrt unna nedtrekkslerret om du har mulighet og heller gått for rammelerret. Nesten alle nedtrekkslerret har problemer med bølger i duken. Rammelerret blir mye jevnere. Det rimeligste du kan gjøre er å bare kjøpe duken og spenne den opp på en solid treramme som du snekrer selv. Det har jeg gjort, og en annen fordel er også at da kan du få AKKURAT den størrelsen du selv ønsker. :wink:

Uansett, så er det viktigste at du får en jevnest mulig duk, at gråtonen på duken er nøytral og at du har en gain rundt 1 eller kanskje litt lavere. Gain over 1 gir gjerne synlig hotspotting.

Når det gjelder projektor bør du ha Full HD i 2009. Ser BenQ W5000 er nevnt, og det er et bra valg dersom du kan leve med DLP-teknologien (ikke er plaget av RGB-flimmer). Ellers finnes det noen LCD-modeller også i din prisklasse som er bra, selv om BenQ W5000 nok har en edge når det gjelder kontrast og sortnivå. EPSON EH-TW2900 er det første eksempelet jeg fant, men følg med utover. Mange produsenter bytter modellserier i disse dager og da går fjorårsmodellene ned i pris.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2009 21.45.53 #9 av 10
Postet av: Mr. Raymond
ok, da er Benq W 5000 kjøpt inn.
Har også bestilt forsterker fra Yamaha som erstatter den mye omtalte RX-V1900.
De har nå en modell som heter 2065, får håpe den er like bra.
Når det kommer til lerrett så er jeg usikker på hvilket merke jeg bør velge.
Har sett at AV-Shop har noe som heter dream screen. Noen som har erfaring med denne produsenten?
Hvor er det billigst å kjøpe lerrett av god kvalitet?

Igjen, tusen takk for gode råd.
Jeg spanderer napoleonskake på alle... :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2009 21.50.35 #10 av 10
Postet av: Torja
dream screen er et godt lerret jeg benytter selv.
Yamaha 2065 er testet i siste nr av Hjemmekino og ble der ansett som svært bra sammenlignet med en mengde andre i omentrent samme prisklasse fra andre receiver produsenter.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar