Logo

Noen spørsmål fra en newbie

Skriv et svar
11.05.2006 22.27.36 #1 av 6
Postet av: lien
Heisann, min andre melding på forumet. Dette er spennende.

Jeg skal snart flytte inn i ny leilighet med fin 522x360cm stue. Mot den ene kortveggen skal "anlegget" stå. Det er foreløpig bare stereo, men jeg satser på å få gjort noe med det nå som jeg endelig har plass. Jeg tenkte å lage en egen stereoreol ettersom vi ikke har så god råd, og kan få fine materialer for samme pris som ferdige møbler. Skal henge tven, 30" Hugoson, på veggen. Har laget en liten tegning på http://homepage.mac.com/lien/stereo4.jpg Litt håndtegning og litt illustrator :oops:

Så kommer jeg til spørsmålene mine:

1. Hvordan går jeg frem for best mulig henge tven på betongveggen? Den bruker VESA 100, veier 16kg og jeg har blitt fortalt at veggen er porøs ytterst, med hard kjerne.

2. Stereoreolen er 60-70cm høy og 50-60cm ut fra veggen, hvor høyt opp bør tven henge i forhold til dette?

3. Forsterkeren min er en Denon AVR-1802, hvor mye luft må det være mellom forsterker og treplaten over?

Jeg håper dere kan hjelpe meg. Jeg kommer sikkert til å spørre mer etterhvert også. Nå gjelder det å dokumentere alt og kanskje få meg en egen sånn hjemmekinoprofil etthvert. :wink:
Hugoson HU3012, Denon AVR-1802, 2xWharfedale 306, NAD T-524, Pioneer CLD-950, SNES
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.05.2006 23.56.58 #2 av 6
Postet av: arntos
1.
Innfesting. Du kjøper ekspansjonsbolter dimensjon 10x60. Også kjøper du lim beregnet for festing av slike bolter i betong. bor med 10mm borr, fyll hullet med lim og slå bolten inn og stram til. Lar du limet tørke så holder dettestart sett hva det skal være. Bruker samme boltene på stålkonstruksjoner som veier 500-1000kg uten problemer.

2
Underkant v TVèn bær ikke være stort mer enn 100cm. Kanskje så lavt som 90cm. Sett deg i sofaen og se rett fram. Der bør TVèn være.

3
Se i bruksanvisningen. Der er det sikkert anbefalt 20-30 cm antar jeg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2006 00.22.24 #3 av 6
Postet av: Jan A M
"arntos" skrev:

3
Se i bruksanvisningen. Der er det sikkert anbefalt 20-30 cm antar jeg.



Men i praksis så går det somregel bra med en del mindre. :wink:
Blir det veldig trangt kan jo kanskje en vifte være noe?
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2006 00.28.38 #4 av 6
Postet av: boly
Eller hva med og kjøpe en som er ferdig, tror neppe det blir dyrere.

Feks. denne: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/s ... 5641*15962

eller denne: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/s ... 5641*15962
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2006 08.49.32 #5 av 6
Postet av: lien
Tusen takk for fine svar.

"arntos" skrev:1.
Innfesting. Du kjøper ekspansjonsbolter dimensjon 10x60. Også kjøper du lim beregnet for festing av slike bolter i betong. bor med 10mm borr, fyll hullet med lim og slå bolten inn og stram til. Lar du limet tørke så holder dettestart sett hva det skal være. Bruker samme boltene på stålkonstruksjoner som veier 500-1000kg uten problemer.


Det burde jo holde til mitt bruk ja. :shock: Men nå dukker det opp andre problemer, jeg finner ikke noen VESA 100 fester som har den hulldimensjonen som boltene har. Er det noe som f.eks. Hifi-klubben har i butikk, men ikke på nett? Eller må jeg satse på å ha en slags overgang mellom disse boltene og VESA? Ønsker at tven skal henge nærmest mulig veggen, da sidene kommer til å være ganske eksponerte.

Ang. møbelet, min kjære og meg har lett lenge etter noe som passer vår visjon av stua, men ikke krever en svartebørsnyretransplant. Vi fant ut at det er kanskje best å lage selv ettersom materialene ikke har de verste prisene. I tillegg får man de dimensjoner man ønsker og kan dermed f.eks. tilrettelegge for HTPC uten at ens bedre halvdel merker noe før den et par år senere står der. :twisted:
Hugoson HU3012, Denon AVR-1802, 2xWharfedale 306, NAD T-524, Pioneer CLD-950, SNES
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2006 09.35.40 #6 av 6
Postet av: arntos
Du får også ekspansjonsbolter med mindre diameter. 6 eller 8mm burde også gå bra.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar