Logo

Nordlands lille hjemmekino in the making! (mange bilder)

Skriv et svar
12.07.2009 09.50.44 #16 av 27
Postet av: leifeinar
Du burde faktisk male litt :)

jeg malte vegger og tak ca 1 meter ut fra lerretet i den svarteste og matteste fargen jeg klarte og finne, det ble stor forskjell. mere kinofølelse. Med dine vegger kommer du nok til og se refleksjoner fra lerretet i vegg og tak, og det er egentlig både forstyrrende og irriterende.

men det finnes nok mere sofistikerte måter og gjøre dette på enn svartmaling men det funket hos meg.

og ei skikkelig rullegardin til vinduet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.07.2009 10.12.44 #17 av 27
Postet av: Typhoon7
Jeg hadde mine bakhøytalere ca 40-50 cm over ørehøyde. Å ha dem i ørehøyde synes jeg blir for direkte, men det blir mye smak og behag.

Det ser ut til å bli en fin hjemmekino. Morsomt med så mange nye esker samtidig. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.07.2009 11.18.48 #18 av 27
Postet av: Nordland
leifeinar: Ja male er planen, tror det står lengre opp :) Skal male veggene i en fin brunfarge, mørk rød/burgunder eller noe i den stilen. Tror ikke dama blir så glad om jeg maler det matt svart da det også skal ha en sovesofa når vi har gjester :p

Det som skal komme iallefall er scenemolton forrheng på veggen der vinduet er og døren er. Da blir det helt svart pluss den akustiske fordelen :) Tenker også på å legge scenemolton i taket med borrelås feks. da er det lett å ta av og på så slipper svigermor å bo i en batcave :p

Lekte litt med tanken på motoriserte skinner i taket for forhenget. Noen som vet om dette er dyrt og hvem som leverer noe slikt?

Typhoon7: Okei det høres fornuftig ut. Da prøver jeg med det i første omgang så får jeg forandre på det om det ikke funker for meg :)

Hehe, ja kjente det kriblet litt i magen da alle eskene stod klar :D Bare synd jeg må bytte PJ. Satt en liten demper på helgen, men nå har jeg god tid til å koble opp alt det andre ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.07.2009 12.12.44 #19 av 27
Postet av: Torja
Her, for å komme inn i web sjoppen må du registrere deg. Det er gratis.
http://www.sceneteknikk.no/index.php?id=98
Det er forøvrig noe her og:
http://www.avshop.no/CBC.aspx?q=c:100458
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.07.2009 12.27.46 #20 av 27
Postet av: Nordland
ja har sett på avshop sin, er dette en grei pris? Om jeg har regnet riktig så trenger jeg 30m2 for å dekke ene veggen på 2,95x2,40, andre på 2,04x2,40, 2,77x2,40 og tilslutt en liten del av taket på 2,77x1. Litt ekstra for å få bølger på veggene :)

Motoriserteskinner: http://cgi.ebay.com/10-feet-Remote-Elec ... .m20.l1116
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.07.2009 18.11.12 #21 av 27
Postet av: Torja
Kjøper du over en viss sum har sceneteknikk gratis frakt. Der kan du også velge mellom flere farger om det betyr noe.
Ikea har mye i gardinstenger viss man vil være prisbevist. :wink:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.07.2009 18.15.55 #22 av 27
Postet av: Nordland
De har flere farger og ja, hmm. Svart er vel kanskje best uansett, men skal ta en titt :p

Kanskje et veldig dumt spørsmål, men hvor lang er strømkabelen som leveres med PJ? Kjedelig å ha en skøyteledning på veggen :p Så regner med denne er litt lang eller at det er samme kabel som feks pc så det kan kjøpes en lengre kabel om det trengs.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.07.2009 18.56.35 #23 av 27
Postet av: Torja
Ikke spesielt lange, standard lengde tenker jeg (rundt halv annen meter?).
Du får lage et kontakt punkt oppe på veggen. Fins etter vært mye i kabel skjulere å kle inn ledninge med som også kan males over.
Prøv http://www.clasohlson.no/Product/Catego ... 201;251021

NB: Kjøpe lengre kabel går jo selvsakt også ann :oops:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.07.2009 09.20.52 #24 av 27
Postet av: orso
Ideelt sett burde du hatt dipole bakhøyttalere når du sitter helt inntil bakveggen. Men det kan du alltids utvide med senere og gå over til enten 7.1 eller bruke nåværende bakhøyttalere som presens høyttalere. Tradisjonelle bakhøyttalere som du har bør henges ca. 40-50 cm over ørehøyde. Det er det som Dolby Digital anbefaler, men litt usikker om det også gjelder når de kommer så kloss på ørene som hos deg. Beste måten og finne det ut på er å kjøre et spor med mye info i bakhøyttalerne og få noen til å holde de opp og prøve ulike plasseringer.

Ser forøvrig veldig bra ut dette. Og fin tråd. Morsomt med pakkene stablet til randen i bilen. :D

Når du sitter inntil bakveggen, kan det fort bli mye oppsamling av bass der og harde refleksjoner. Ville ha vurdert og kjøpt en Monster Bass Trap fra GIK Acoustics som du fester på veggen over hodet. Det kan du se etterhvert om det blir behov for.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.07.2009 19.49.30 #25 av 27
Postet av: Nordland
Dipole ja.. hmm ikke hørt om det engang :p så fersk er jeg ;) Men det får bli når første oppdatering kommer eller evt om jeg får laget meg et større rom. Så i første omgang må jeg bare prøve forskjellige vinkler, høyde osv. Har kjøpt høytalerfester som kan vris både horisontalt og vertikalt.

Takk for det :) Rimelig spent på hvordan dette blir siden jeg aldri har vært borti det før. Hehe, rimelig stappa bilen der ja :p

Okei, for jeg hadde planer om å kjøpe rockwool og trekke de med stoff og sette de på en ramme. Om det ikke holder så kan jeg kjøpe no skikkelige greier. Med tanke på at sitteplassene er som en lite hule i rommet så er jeg redd for at jeg må jobbe en del med akustiske og absorberende tiltak for at det skal bli bra.

Men har en mer oppdatert tråd på AVforumet, ser du er aktiv der og så følg med der :)

http://avforum.no/forum/av-rom-konstruk ... ilder.html
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.07.2009 20.02.02 #26 av 27
Postet av: Torja
Tro meg vi er alle inne på mer en et forum, du er observert, ja :wink:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.07.2009 20.29.13 #27 av 27
Postet av: Nordland
hehe ja du er observert og! Så ingen vits å oppdatere to prosjekttråder :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar