Logo

Ny hjemmekino er nå under bygging, første film er kjørt

Skriv et svar
21.11.2005 04.14.06 #1 av 46
Postet av: nutts
Ny hjemmekino er nå under bygging, men lurer på ett par ting.

Siden min forrige hjemmekino gikk dukken under uværet for 2 uker siden, så er ny kino under bygging i kjellern her i huset. Siden kjellern min ble totalt rasert, så har jeg nå muligheten til å gjøre alt på nytt, å som en ekstra pluss til meg, så har jeg innvilget meg dobbelt så stor plass til gutterommet mitt.

Kinoen skal som sagt fremdeles ligge i kjellern, alt starter helt på 0, med tomme betong vegger, gulvet er igjen kun betong, rett og slett en tom kjeller uten noen form for kledning, totalt ca 40 kvadrat.

Gulv: skipsgulv med varme, vet det ikke er spesielt gunstig med tanke på akustikk, men dette kan vel løses med noen løse tepper på strategiske plasser eller ?

Veggene: Har sett på noen PANELPLATER som er laget av ett høytaler lignende matriale ( ikke huntonit, kan finne navnet i morgen )
Disse platene skal vistnok være helt døde, å de sa på byggshopen att det var mange som hadde brukt disse platene i lignende rom, er det noen som kjenner til disse platene ?
Bak disse platene har jeg tenkt å bruke 150mm med glava isolering.
Siden kinoen ligger i kjelleren i huset mitt, jeg har ingen naboer som hører lyden uansett hvor høyt jeg spiller, har jeg da noe behov for å bruke gips eller noen annen form for demping bak panelplatene ?

Hvis jeg er helt på jordet med mine ideer her, så setter jeg pris på om noen med litt erfaring på dette med snekring\valg av matrialer kan sende meg på riktig spor, da jeg føler meg ute på litt tynn is her.

Kinoen er allerede under bygging, første vegg på utvidelsen er allerede revet, dette blir morro.


http://min.hjemmekino.no/nutts2/ :D
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2005 07.59.55 #2 av 46
Postet av: boly
BILDER.......................BILDER.................... :shock:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2005 15.27.05 #3 av 46
Postet av: Ken
Spennende! Selv har jeg ingen erfaring med komplett bygging av hjemmekino rom, men jeg håper du legger kabelgater i veggene/gulvet slik at alt av kabler ikke blir synlig.

Jeg er svært spennt på hvordan dette går, så jeg håper du tar masse bilder under byggingen og legger dem ut fortløpende. Husk også å skrive litt om hva du har gjort i hver fase, slik at du kan få tips fra andre som kanskje ser ting du bør gjøre om FØR det er for sent!

Gleder meg til fortsettelsen... :)
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2005 16.08.20 #4 av 46
Postet av: nutts
Ja, har tatt noen bilder i dag, men de er nok ikke så veldig interesante, men kan legge de ut senere i kveld, hvis formen holder seg. Har ikke vært noe søvn på 30 timer nå.
Akuratt nå så er den siste veggen på veg ned, etter att den er nede så starter rettingen av gulvene i rommet. Etter planen så er det rettet allerede i kveld. I den delen av kjellern som jeg holder på nå skal det bli en bar løsning, slik att man lettvinnt kan få seg noen forfriskninger.
Alle kabler\ledninger skal skjules, har også tenkt å lage ett rom inne i den ene veggen, for kobling av nettverk osv, slik att switcher og annet utstyr lettvint kan byttes ut ved behov.
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2005 19.14.25 #5 av 46
Postet av: boly
"boly" skrev:BILDER.......................BILDER.................... :shock:


Morro at flere på forumet bygger kino, skulle ønske jeg hadde plass selv :cry:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2005 17.11.01 #6 av 46
Postet av: nutts
Holdt på i kjellern til klokken var 24.00 i natt, da måtte kroppen få seg litt søvn. Ble ferdig med riving av vegg og retting av gulv. Dagen i dag har gått med på innhandling av mer matrialer og verktøy, samt har startet på å sette opp stenderværk og papp. I morgen kommer turen til El-rør, isolasjon og panelplatene. Måtte gå ned til 10cm med isolasjon, men dette burde holde lenge. Siden ingen har hatt noen innvendiger på panelplatene, så blir det slike som kommer opp på veggene mine. Hvis jeg får problemer med lyden i ettertid, så lar det seg sikkert løse. ( kan uansett ikke putte tepper på alle veggene, siden en del av kjellern skal brukes som bar\avslappning rom )
Er det noen som har noen dårlige erfaringer med å bruke parkett eller laminat gulv i kinoen sin ? Vil nødig legge vegg til vegg teppe oppå skipsgulvet, da dette gulvet er relativt kostbart og dritstilig.
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2005 21.27.25 #7 av 46
Postet av: Draugen
Pass på at veggene får nok luft, ikke overisoler. Håper du har god drenering. Råte i kjelleren er kjedelig!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2005 21.27.43 #8 av 46
Postet av: Draugen
Pass på at veggene får nok luft, ikke overisoler. Håper du har god drenering. Råte i kjelleren er kjedelig!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2005 23.50.35 #9 av 46
Postet av: Atle Torp
Platene du nevner er sannsynligvis freste MDF-plater som er formet som en rad med sammensatt panel. Det er billig og pent. Hvis du får problemer med førsterefleksjoner fra veggene, så setter du bare opp en gardin på skinner i taket som du kan trekke for. Det mener jeg er helt essensiellt, for å oppnå god lyd. Dette er en billig og ikke minst pen måte å løse det på.

Skipsgulv er noe av det peneste som finnes av gulv, men det er som du selv sier, at det kan reflektere lyd. Dette løser du ved å legge ett pent teppe på gulvet forann høyttalerne, eller rettere sagt mellom høyttalerne og lytteposisjon. Eller du gir blanke i det, og setter opp ett par puffer forann sofaen. Flageborg her inne har ett annlegg få kan måle seg med, og det spiller nydelig, selv om han har Chesterfieldnøtt gulv.

Jeg vil gjerne se bilder av dette, for dette tror jeg kan bli konge. Fikk du godt med forsikringspenger etter uværet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2005 06.02.56 #10 av 46
Postet av: Audiophile-Arve
Dersom du har høve til det, kan det vere lurt å ha eit flytande golv i rommet. På eit sterkt dempande stoff (hugsar ikkje kva det heiter) legg du sponplater i golvkvalitet. Oppå dette legg du skipsgolvet.

Eg fekk nyleg sjå ein type takplater i gipsaktig materiale. Dei såg akkurat ut som "vanlege" takplater, men var utruleg dempande. Med slike plater trur eg du ikkje treng bekymre deg særleg mykje over golvet.

Hugs at ventilasjon er viktig, spesielt dersom du ikkje har kjellarvindauge.
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2005 01.54.40 #11 av 46
Postet av: nutts
Bump!

Bumper denne siden jeg har lagt til noen bilder.
Mulig bildene ikke er specielt spennende for alle, men legger de ut likevel.
Så langt går det meste etter planene med kjellern min, det er mye jobb, men veldig morro også. Jeg har aldri snekkret i hele mitt liv, så jeg lærer noe nytt her eneste dag jeg holder på.
En ting er iværtfall sikkert, dette kommer til å gå langt utover de summene som jeg kalkulerte meg på forhånd, enda jeg får gulvet med over 25% rabatt. Gulvet er en av de tingene som drar opp prisen noe veldig.
Legger ved ett lite bilde av gulvet også.

Skal få ryddet litt i kjellern i morgen, slik att det muligens kan vises frem litt bedre bilder av prosjektet. gulv.jpg gulv.jpg ( 71,943359375 KB) Vist 5483 ganger
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.12.2005 17.11.02 #12 av 46
Postet av: Berit
Din hjemmekino under bygging er lagt ut på:

http://min.hjemmekino.no/nutts2/

Gleder meg til fortsettelsen, samt ferdig resultat! Spennende! :D
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2005 21.03.31 #13 av 46
Postet av: Jimmern
Jeg starta "mitt prosjekt" i dag - med et rom på ca 6x4 meter. Her er det nå kun paneltak og vegger+golv i betong - men snekker er bestillt og vil komme på anbudsrunde neste helg. Har fått "LITT" dilla på hjemmekino, og har bestemt meg for å bygge dette rommet KUN til hjemmekinoen. Nå er det kun 2 favner ved i rommet + tennved til år 2099 :D

Noen spørsmål: Vil det være ok å legge et vegg-til-vegg-teppe rett oppå sponplatene som golvmateriale? Hvordan vil dette spille inn på lyden?

I rommet er det kun et lite kjellervindu (1m x 40) - Hva vil være gunstigst å ha på veggene? Snekkern sa det fantes dempende isolasjon, og at man med fordel kunne legge gipsplater under evt panel? Hva er erfaringene her? Hvis man skal dempe rommet på en best mulig måte, hvordan bør man tenke da?

Tanken var å lage 3 sitteplasser i front - og 3 sitteplasser "hakket" bak, og da litt oppbygd. Har noen tips til denne "oppbygginga" med tanke på material og høyde på den bakerste stolrekka i forhold til den første "raden"?

Hvordan bør jeg tenke når det gjelder kabler og skjult anlegg? Jeg har jo alle muligheter nå siden veggene ennå ikke er lagt? Trenger alle mulige råd om mitt prosjekt - siden jeg er rimelig fersk innen dette. Vær så snill: Kom med konstruktive innspill. Ville satt vanvittig pris på starthjelp av alle slag! :) Når det gjelder budsjett til projektor, lerret + surround har jeg fått et tilbud som beløper seg til ca 65.000. Er det mulig å få dette rimelig bra for denne prisen, eller må budjettet "knuses" en gang til? Det opprinnelige var på 50.000, men pytt pytt... Vi har da bare et liv :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2005 21.50.21 #14 av 46
Postet av: nutts
Nå er ikke jeg akuratt " varm i trøya " når det gjelder hva som er lurt og ikke lurt i en hjemmekino, men en ting vet jeg iværtfall, å det er som følger.

Har du ett gammelt hus, fra før ca 1980, så er som regel kjelleren dårlig isolert på utsiden av muren. Hvis du da kler veggen med flere lag med gipsplater, plast og panel, så er det VELDIG stor mulighet for att man støter på problemer etter en tids bruk. Det er viktig att veggen får puste, og rikelig med luft. Jeg har akuratt satt opp mine vegger med 10 cm glava bak panelplatene, å jeg angrer kansje litt på att jeg gjorde det, kansje jeg heller burde latt strømmregningen bli litt høyere å brukt mer på fyring. Vel, det får tiden vise.



"Jimmern" skrev:Jeg starta "mitt prosjekt" i dag - med et rom på ca 6x4 meter. Her er det nå kun paneltak og vegger+golv i betong - men snekker er bestillt og vil komme på anbudsrunde neste helg. Har fått "LITT" dilla på hjemmekino, og har bestemt meg for å bygge dette rommet KUN til hjemmekinoen. Nå er det kun 2 favner ved i rommet + tennved til år 2099 :D

Noen spørsmål: Vil det være ok å legge et vegg-til-vegg-teppe rett oppå sponplatene som golvmateriale? Hvordan vil dette spille inn på lyden?

I rommet er det kun et lite kjellervindu (1m x 40) - Hva vil være gunstigst å ha på veggene? Snekkern sa det fantes dempende isolasjon, og at man med fordel kunne legge gipsplater under evt panel? Hva er erfaringene her? Hvis man skal dempe rommet på en best mulig måte, hvordan bør man tenke da?

Tanken var å lage 3 sitteplasser i front - og 3 sitteplasser "hakket" bak, og da litt oppbygd. Har noen tips til denne "oppbygginga" med tanke på material og høyde på den bakerste stolrekka i forhold til den første "raden"?

Hvordan bør jeg tenke når det gjelder kabler og skjult anlegg? Jeg har jo alle muligheter nå siden veggene ennå ikke er lagt? Trenger alle mulige råd om mitt prosjekt - siden jeg er rimelig fersk innen dette. Vær så snill: Kom med konstruktive innspill. Ville satt vanvittig pris på starthjelp av alle slag! :) Når det gjelder budsjett til projektor, lerret + surround har jeg fått et tilbud som beløper seg til ca 65.000. Er det mulig å få dette rimelig bra for denne prisen, eller må budjettet "knuses" en gang til? Det opprinnelige var på 50.000, men pytt pytt... Vi har da bare et liv :D
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.12.2005 21.38.52 #15 av 46
Postet av: nutts
Det går fremover med stomskritt nede i kjellern min.
3/4 deler av rommene er nå veggene ferdige, kjelleren er allerede mye varmere og lunere enn den noen gang har vært. Har også fått opp halvparten av downlight lampene jeg har handlet inn. Må bare si att ting er mer morro og gøy med spikerpistoler, spesielt hvis du hekter opp sikringen med en strips, he he. Kompisen min og jeg har virkelig stått på der nede, å fått gjort veldig mye på kort tid, vi har nesten vært der nede døgnet rundt. I kveld når vi holdt på fant vi ut att vi skulle gi oss tidlig, det skjedde når han skulle måle hvor lang den platen vi skulle ha i " boksen " vi hadde laget skulle være. Han målte ut 169 cm, jeg kappet platen til 179. Vi hadde begge blingsa på tommestokken, han hadde lest av 1 meter og lest av tomme siden til 69, dette fikk han da til å bli 169 cm. Vi hadde griseflaks siden jeg også var temmelig sliten å bommet med 10 cm på målet. Det riktige målet på platen skulle vært 175 cm.
Vi satte opp platen å tok kvelden. I morgen er det igang igjen klokken 10.00, å da håper vi på å få opp resten av panelplatene. Det er leveringstid på gulvet, så det er bare å smøre seg med tålmodighet, å håpe alt er ferdig til nyttårsaften.
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar