Logo

ny receiver - gamle høyttalere

Skriv et svar
15.07.2006 12.35.58 #1 av 13
Postet av: itsok
Hei

Jeg har kjøpt meg en dvd/ receiver(ikke høyttalere, de hadde jeg fra før), for å lage surround. Når jeg skal koble på høyttalerene står det 4ohm som "speaker output" på Receiveren, mens på høyttalerene står det 8ohm.

Vil dette fungere? eller må jeg skaffe høyttalere som er 4 ohm?

Takk!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2006 14.56.02 #2 av 13
Postet av: boly
Kjør på, det vil funke fint. Høytalerene blir bare litt tyngre og drive for reciveren, kontra 4 ohm.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2006 17.48.05 #3 av 13
Postet av: Jan A M
"boly" skrev:Kjør på, det vil funke fint. Høytalerene blir bare litt tyngre og drive for reciveren, kontra 4 ohm.


Det vil de ikke, de blir lettere å drive kontra 4ohms høytalere. Desto lavere motstand desto tyngere last for forsterker.
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2006 17.59.03 #4 av 13
Postet av: Even Sundgot
"Jan A M" skrev:
"boly" skrev:Kjør på, det vil funke fint. Høytalerene blir bare litt tyngre og drive for reciveren, kontra 4 ohm.


Det vil de ikke, de blir lettere å drive kontra 4ohms høytalere. Desto lavere motstand desto tyngere last for forsterker.


Slik eg har forstått det er det kor meir ohm\resistanse høytalerane treng kor vanskligereblir det å drive høytalerane..og vist forsterkeren er anbefalt 4 ohm så burde jo det bli vanskligere å drive eit par høytalere på 8 ohm.. :D er eg heilt på jorde her eller? :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2006 20.00.25 #5 av 13
Postet av: itsok
Da har jeg prøvd, har sett 1 dvd film og lyden var bra. Receiveren var temmelig varm oppå etter at filmen var ferdig. Er det et dårlig tegn eller?...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2006 20.12.52 #6 av 13
Postet av: Kim
Det er helt vanlig at elektronikken, spesielt receivere\forsterkere blir varme,
bare sørg for at luftehull ikke blir dekket til og at de har en klaring på minst 5cm over og helst på sidene også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.07.2006 17.26.35 #7 av 13
Postet av: Jan A M
"Even Sundgot" skrev:
"Jan A M" skrev:
"boly" skrev:Kjør på, det vil funke fint. Høytalerene blir bare litt tyngre og drive for reciveren, kontra 4 ohm.


Det vil de ikke, de blir lettere å drive kontra 4ohms høytalere. Desto lavere motstand desto tyngere last for forsterker.


Slik eg har forstått det er det kor meir ohm\resistanse høytalerane treng kor vanskligereblir det å drive høytalerane..og vist forsterkeren er anbefalt 4 ohm så burde jo det bli vanskligere å drive eit par høytalere på 8 ohm.. :D er eg heilt på jorde her eller? :D


Slutt å glis. Du er på jordet. Høytalerene trenger ingen motstand, det er de som ER motstanden/lasten/resistansen, kall det hva du vil. Desto lavere motstand (ohm) høytaleren har, desto mere strøm må forsterkeren levere. Derfor er en høytaler med lav motstand en hardere last for forsterkeren, enn en høytaler med høy motstand.

Forsterkeren er ikke anbefalt å bruke på 4ohm, den er spesifisert til å klare laster på 4ohm. Du kan altså bruke høytalere på 4ohm eller mer. Ergo, 8ohm går helt fint.


:D :D :D :D :D
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.07.2006 19.42.45 #8 av 13
Postet av: Kim
Har du en dårlig dag, Jan?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.07.2006 00.42.52 #9 av 13
Postet av: Jan A M
"Kim" skrev:Har du en dårlig dag, Jan?


Nei da, men vår gode venn Even Sundgot er veldig rask til å svare på alle mulige ting (også er han bestandig så glad :D ). Problemet er bare det at mye av det han skriver ikke bestandig stemmer helt, eller bare er delvis riktig. Det er ikke noe i veien i å være ivrig i å svare folk som spør om ting og tang, men det er litt dumt om man sprer mye feilinformasjon. Selv om det er ment godt.

Hvis ingen sier ifra er det ingen som lærer.

Og "slutt å glis" komentaren (denne var kanskje litt tåpelig men) var ment som en spøk, siden alle innlegg fra even inneholder minst ett glis... :roll:

Og han var ganske på jordet der vil jeg si.
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2006 20.05.11 #10 av 13
Postet av: Even Sundgot
hehe..Bruker den litt for masse jah.men det er greit att folk seier i frå når eg har feil slik eg ikkje seie feilt til folk som spør..
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2006 21.00.59 #11 av 13
Postet av: Even Sundgot
En ting eg ikkje forstår heilt er kvifor treng høytalerne meir strøm kor mindre motstand den er på..?kan nokon forklare det..
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2006 21.11.16 #12 av 13
Postet av: Rune
Den "trenger" ikke mere strøm, men den trekker mere strøm.

Det kommer av ohms lov som beskriver forholdet mellom strøm, spenning og motstand.

I = U/R dvs hvis forsterkeren gir ut 24 volt på en en høyttalere med 8 ohm så vil man få 24 / 8 = 3 ampere.

Reduserer man det til 4 ohm så vil altså høyttaleren trekke dobbelt så mye strøm på samme volumnivå på forsterkeren (sier ingenting om hvor lyden i praksis blir i forhold)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2006 21.14.05 #13 av 13
Postet av: Even Sundgot
Takker for eit bra svar Rune no forstod eg.. :D Den regelen kunne eg faktiskt.
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar