Logo

Nybegynner

Skriv et svar
11.09.2005 16.05.09 #1 av 6
Postet av: JonnyR
Jeg skal kjøpe meg hus om ca. 3 år til og vil bruke litt tid på å planlegge den aller beste hjemmekinoen jeg kan få til.
Jeg har satt av et budsjett på ca. 60.000 til mitt hobbyprosjekt.
Jeg har mye byggteknisk erfaring men det er alt...
Jeg trenger råd av dere mere efrane på ting som f.eks;skal jeg kjøpe "bit-for-bit" eller komplette pakker?
Alle synspunkter blir motatt med stor takk.

Det eneste som er sikkert er at jeg skal ha hjemmekinoen i en kjeller/kjellerstue.
(Når det gjelder lyd/bilde osv så er jeg nybegynner uten noen som helst erfaring.)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2005 16.35.36 #2 av 6
Postet av: pnerbye
Hei og velkommen til forumet! :D

Du må helt soleklart kjøpe løse komponenter. Du må nok sette deg inn i forsterkere, høyttalere, høyttalerkabler, signalkabler, cd/dvd-spillere, lydisolering, lyskontroll, projektorer, plasmaskjermer, lerret, osv. osv.

Men ikke vær redd. Det er ikke så vanskelig som mange skal ha det til, og det er gøy. Ved å følge med på forumet får du mye hjelp, og du lærer noe hele tiden.

Jeg var helt blank for et halvt år siden, og nå tror jeg faktisk at jeg skjønner litt av det jeg straks skal handle. Jeg kjøpte nemlig hus i forrige uke! :D

Et av problemene, når du kommer så langt som å skjønne litt samtidig som du ennå ikke har kjøpt hus, er at du er avhengig av å vite litt om rommet du skal plassere utstyret i for å kunne kjøpe riktig utstyr.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2005 16.41.44 #3 av 6
Postet av: Knut
Når du skal bygge helt nytt hus så tenkt godt igjennom alt av kabelføringer og slikt, slik at du får alt av ledninger osv skjult - da blir madammen så fornøyd vet du!
Tenk hvordan surround-anlegg du skal ha - om du skal ha 5.1, 6.1 eller 7.1. Vil det i fremtiden være behov for enda flere høyttalere? Skal du ha en eller to subwoofere, og hvor skal de stå? Mange har en foran og en bak.
Det smarteste er i allefall å trekke alle kabel i gulv og vegger. Bygg ordentlig lydisolert rom også. Lydgulv, lydvegger osv osv ...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2005 22.39.26 #4 av 6
Postet av: Torja
Det er flere som holder på å bygge eller har bygd dedikerte rom for hjemmekino. Sjekk ut disse her;
http://min.hjemmekino.no/bygging.php

Lykke til med prosjektet. :lol:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.09.2005 19.51.35 #5 av 6
Postet av: JonnyR
Nå har jeg lest en hel masse og tror jeg begynner å forstå litt av alt faktisk...
Jeg kommer til å kjøpe et litt eldre hus med tanke på oppussing og har selvsagt en type "kjeller/kjellerstue" i tankene som jeg vil gjøre om til kinorom etterhvert med vil som sagt få endel informasjon og kunnskap først før jeg setter igang.
Ja - jeg kommer til å skjule alle ledninger og tanken er å male tak sorte men er ikke helt sikker på om jeg vil kle vegger i mørkt gulv til gulv teppe eller male dem sorte,tiden vil vise.
Det er mye å sette seg inn i så jeg kommer nok til å spørre og grave litt fremover.
Jeg har tre barn som gror til etterhvert og vil nok satse på et best mulig lydsystem med engang slik at alle vil få glede av det i tiden fremover og satser på et 7.1 system på sikt,men som sagt så vil både tid og penger fremover avgjøre...
Takk for god mottagelse,det har styrket førsteintrykket mitt til forumet!

:lol:
Nybegynner som gleder seg til å komme igang
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.09.2005 21.25.36 #6 av 6
Postet av: kid
Hei!
Lykke til med prosjekt, dette høres kjempe gøy ut.

Gleder meg til det blir min tur med hus :wink::!:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar