Logo

Nybegynner - Lerret kjøp!

Skriv et svar
03.12.2011 14.46.45 #1 av 5
Postet av: inzelux
Hei, og god dag Hjemmekino!
Beklager hvis jeg poster feil, jeg er helt fersk-registrert, men jeg tror da at jeg skal ha funnet frem til riktig sted.

Uansett, jeg har nettop anskaffet en projektor, av typen : NEC VT49, link til projektoren er her;
http://www.projectorcentral.com/NEC-VT49.htm , og har montert denne opp på veggen.

I denne sammenheng, behøver jeg hjelp med å velge riktig lerret til denne projektoren. Jeg har ingen peiling på dette, men jeg har lest at det har veldig mye å si hva slags type projektoren er, osv.

Så, når jeg slår på projektoren og stiller inn bildet slik jeg ønsker det på veggen, dekker bildet 150CM bredt (width) og 118CM høyt (height.), dette er altså noe jeg har målt med målebånd. Fra ett hjørne til et annet ( skrått) er det 183CM, altså vil jeg annta at bildet viser 72 tommer. Avstanden fra projektoren til veggen det projekteres på er ca. 2,3-3.0 meter. Kunne noen anbefalt et OK / bra lerret som ikke koster for mye? Det må kunne henges på veggen, gjerne noe av typen som kan dras ned.

Jeg tenker da å ha litt "margin" å gå på på lerret, derfor lurte jeg på om noen kunne annbefalt et ish 75-80 tommer stort lerret som passer godt til den typen projektor jeg har?



Tusen takk!

- Scott.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2011 18.39.20 #2 av 5
Postet av: inzelux
Bump?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2011 19.14.06 #3 av 5
Postet av: Torja
Viktigst er hvordan selve rommet er. Sort maskert?(lerrets vegg, sidevegger, tak er mørke?). Slipper det inn noe lys? Dette vil nok påvirke sortnivået mest.
Se etter hva du ønsker her: http://www.avshop.no/CBC.aspx?q=c:100554
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2011 14.50.42 #4 av 5
Postet av: inzelux
Sånn sett, ja.
Rommet er helt hvitt, alle vegger er hvite, samt tak.
Det slipper inn lys, men når jeg skal bruke projektoren så dekker jeg for vinduet med en veldig tykk gardin.

Noen tips?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2011 15.57.08 #5 av 5
Postet av: Torja
Jeg ville da godt for et grått lerret som øker sortnivået i et lyst rom. Hvitt vil alikavel oppleves hvitt på et grått lerret. Det er vanskeligere å lure øynene å tro det er sort nok. Hvis du har muligheten til å henge noen sorte gardiner på lerretsvegg evt litt ut på sideveggene hjelper dette også. Du kan jo bruke gardinstenger og skyve dem bort når du ikke bruker PJ.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar