Logo

Nybegynner søker kabelhjelp fra ekspertene.

Skriv et svar
16.08.2006 18.20.43 #1 av 3
Postet av: Kjetil2006
Jeg har flyttet inn i en ny leilighet med kabel-TV. Det går en coax-kabel opp til antenneuttaket og der er det 4 uttak. 2 uttak hvor jeg kan koble til F-kontakt og 2 "vanlige" uttak. 1 merket TV og et merket radio. Det er forskjellig kjønn på disse.
Jeg har koblet til 2 tunere til de vanlige uttakene, men jeg får problemer med å koble til en set-top boks til uttaket hvor jeg benytter F-kontakt. På set-top boksen er det vanlig antenne-inn. (Ikke F-kontakt)
Dermed har jeg laget meg en løsning med egen coax-kabel med et vanlig antennekontakt og en F-kontakt. Slik jeg ser det, så er det bare skjermingen som er forskjellig på disse. F-kontakten får jeg jo skrudd ordentlig fast. Kabelen skal vel være på 75 ohm.
Alikevel får jeg ikke kontakt med set-top boksen med denne løsningen.
Er det slik at det sendes høyere frekvenser i uttaket der F-kontakten er? Det vil si at det er en form for at signaler splitter seg i uttaket?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.08.2006 18.44.56 #2 av 3
Postet av: Rune
Du er sikker på at F kontakten er vel for Internett og ikke for TV. Set Top boksen skal vel kobles til helt vanlig antennesignal.

Mange av de boksene jeg med F kontakt har enten vært for bruk for kabel-modem (internett), eller for de hustander som også har parabol og ønsker å ha alt i et eget uttak.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.08.2006 19.48.37 #3 av 3
Postet av: Kjetil2006
"Rune" skrev:Du er sikker på at F kontakten er vel for Internett og ikke for TV. Set Top boksen skal vel kobles til helt vanlig antennesignal.

Mange av de boksene jeg med F kontakt har enten vært for bruk for kabel-modem (internett), eller for de hustander som også har parabol og ønsker å ha alt i et eget uttak.


Ja, det stemmer at Set Top boksen kan kobles til vanlig antennesignal. Det er bare det at jeg har brukt opp de 2 andre og vil helst slippe å splitte kabelen på grunn av evt. signaltap. Derfor lurte jeg på om det var mulig å benytte uttak med F-kontakt tilkoblet denne eller å koble til en annen TV-tuner mot F-kontakten. Slik jeg ser det, går jo alt ut fra leiligheten i samme coaksialkabel.
Om ikke dette er mulig, finnes det noen splittere av "god" kvalitet? Ikke de fra Biltema, etc. Hvor kan man evt. få tak i slike?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar