Logo

Nytt anlegg i stor sal

Skriv et svar
26.11.2008 12.08.55 #1 av 13
Postet av: espenivaldres
Jeg har tilgang på et rom på 100 kvm og formet som et auditorie, og det er nå installert en kraftig HD-projektor, nå ser jeg på mulighetene til å bygge det om til en liten kinosal. Vi har fått pris på et proft system som koster langt over 200 000 eks mva, noe vi ikke har råd til. Hjemme har jeg et yamaha anlegg på 25 kvm som fungerer bra, men har ikke noe erfaring utover det på hjemmekino anlegg i større rom. Noen som vet noe om å bygge flere anlegg sammen eller forsterkere med muligheter for flere høytalere på samme kanal?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 12.41.37 #2 av 13
Hei og velkommen til forumet!

Høres ut som ett spennende prosjekt dette her. Men for å hjelpe deg må vi vite hvor stort rommet ditt er, prisklassen du vil forholde deg til og hva slags andre kilder har du fra før av?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 13.11.19 #3 av 13
Postet av: roffe
Hva er dimensjonene på dette rommet. Hvor høyt er det under taket? Jeg regner med at vi ikke snakker om normal 240-takhøyde her.

Min innledende tanke er at man her bør gå for noe proffopplegg, siden det krever mye for å fylle et slikt rom med god lyd. Hva er prisrammen deres?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 13.15.55 #4 av 13
Postet av: espenivaldres
Rommet er 12*8 meter meter med 4 meter under taket ved lerrettet, og 3 meter øverst. Det er nivåforskjeller som i en kinosal, med 8 rader. Det blir innstallert et 2 kanalers PA anlegg for normal stereo, jeg har ikke detaljene for dette. Det kommer også på plass en HD prosjektor og blueray spiller(iallefall en PS3)
Når det gjelder budsjett, så er vårt største ønske å få dette til. 100 000 vil si at vi må spille med 2 kanalers lyd, og 20 000 vil gjøre at vi får penger kjapt. Spørsmålet er hvor høyt må vi opp for å få et bra resultat. Montering vil vi gjøre sammen med en ungdomsgjeng, da dette er tenkt å være en ungdomsfilmklubb med en like bra opplevelse som kino. (kanskje ikke like bra lyd som en hjemmekino)
Espen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 13.54.09 #5 av 13
Postet av: espenivaldres
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 13.55.28 #6 av 13
Postet av: espenivaldres
PA-anlegget som står der er kun midlertidig, nytt anlegg er bestilt, og jeg venter på detaljer om dette.
Her kjøres info fra laptop på bærbar prosjektor
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 14.04.41 #7 av 13
Postet av: Snickers-is
Dette er jo ting jeg har erfaring med. Litt synd dere har brukt opp litt av budsjettet før dere har fått prosjektert en fullstendig løsning da.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 14.16.02 #8 av 13
Postet av: espenivaldres
Salen har i utgangspunktet ikke vært tenkt som proff kinosal, men det er noe som har kommet opp nå. Vi ser mulighetene til et tilbud til barn og unge, og til voksne som ønsker en filmklubb(les meg), og her er ofte det sosiale en vel så viktig faktor. Vi får en bra kino opplevelse av eldre filmer med stereolyd, men for ungdommer så må vi ha en bedre opplevelse for å konkurrere med det man har hjemme. "Alle" har en 42 tommers flatskjerm, og et enkelt hjemmekinoanlegg koster ikke mye.
Jeg får se om jeg kjøper en dvd spiller med komponent utgang, og kjøre noen aktive høytallere bak i salen???
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 14.36.01 #9 av 13
Postet av: Snickers-is
Det er jo rimelig langt mellom et par aktive høyttalere bak i salen og et anlegg til 200k. Er det en mellomting dere egentlig ønsker?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 20.41.01 #10 av 13
Postet av: espenivaldres
Ja, vi er nødt til å kompromisse en del, og det er alternativet mitt. (aktive høytallere)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 20.53.31 #11 av 13
Postet av: Snickers-is
Jeg er litt usikker på hva du søker hjelp til?
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 21.21.44 #12 av 13
Postet av: espenivaldres
Beklager alt frem og tilbake

Det jeg søker hjelp til er kreative løsninger for å få et bra, rimelig oppsett som gir en god surround effekt i et stort rom.
Vi har et stort lerret, 7 meter, og et stort rom med et PA stereo anlegg som kommer på plass. Vi ønsker muligheten til å kjøre Blueray og dvd med 4 eller 5 kanalers lyd og sub.
Vi vet at det beste anlegget kjøpes for mye penger, men det er noe vi ikke får tak i nå. Men om man ser resultat av et anlegg som ungdom er fornøyd med, vil det være lettere å få ut det et proft anlegg koster.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.11.2008 21.59.26 #13 av 13
Postet av: Snickers-is
Dere burde vel egentlig hatt en rimelig serie kinohøyttalere, altså skikkelige kinohøyttalere og ikke hjemmekinoting, en matriseprosessor og noen forsterkere, samt en vanlig receiver og en BD-spiller høres det ut som for meg.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar