Logo

Nytt lydkort til HTPC, 7.1 og DTS

Skriv et svar
21.05.2007 13.09.26 #1 av 7
Postet av: Sceolan
Heisann.

Fant ut at lydkortet jeg har nå, et Terratec Aureon 7.1, ikke støtter DTS..., og det må jeg jo ha.

Det jeg lurer litt på i den forbindelsen er at dersom man uansett bruker digital ut, optisk, så skal det egentlig ikke være noe spesiell forskjell på lydkvaliteten på kortene? Men det er kanskje ikke slik det fungerer? Er det slik at de fleste "skalerer" om lyden?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.05.2007 08.05.50 #2 av 7
hvis jeg ikke tar feil har dette noe med drivere å gjøre.
ellers, så jeg at kortet hadde en databredde på 16 bit, dts er 20.
de fleste komprimerer eller skalerer til riktig format vil jeg annta.

jo det har noe å si på lydkvaliteten på kortet, bla med tanke på databredde og frekvens. dine optiske utganger er nok derfor tenkt til å brukes til Dolby digital som har en lavere bithastighet en dts

Er litt usikker, men tror det er sånn. si fra hvis jeg ta feil.

Lykke til

:idea:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.05.2007 10.26.53 #3 av 7
Postet av: Sceolan
Ser at Netshop har dette, http://netshop.no/aspx/produkt/prdinfov ... plid=39539 , som er det rimeligste 7.1 DTS kortet jeg fant i farten. Men så fant jeg en anbefaling av lydkort til filmbruk på hw.no, og der dukket dette opp -> http://www.hpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=15432

Dette er jo en 1000-lapp dyrere, men det er kanskje verdt det? Står ikke noe om DTS på det, men antar at det støttes...

Har jo en forsterker til over 10k, og ønsker å spille av HD / Blue Ray på denne PC'en, så jeg ønsker et veldig bra lydkort som står i stil.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.05.2007 12.36.17 #4 av 7
begge støtter dts ,ser ut som onkyo kortet støtter også dts hd (24 bit)

krav for dts hd er:
24bit/96khz

så her er det bare å se.

Lykke til :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.05.2007 10.03.43 #5 av 7
Postet av: Sceolan
Fant ut at jeg kunne velge "PCM" i lyddriverne på Terratec kortet mitt, og velge "spifd..." eller hva det het i avspillingsprogrammet, og da fikk jeg DTS på forsterkeren når jeg spillte av film med DTS. Det var jo kjekt.

Så lenge jeg spiller av DVD el.lign. som har DD 5.1 eller bedre, så er det vel best å bruke disse innstillingene slik at lydkortet ikke konverterer lyden på noen måte vil jeg tro? Men så lurer jeg litt på innstillingene på forsterkeren og da.., der har jeg noen valg som heter "Direct - stream direct", husker ikke helt. Skal jeg velge det, eller skal jeg velge no "surround" greier på forsterkeren?

Jeg får vel teste litt når jeg får tid... Så lurer jeg på om det går an å velge no "lyd skalering" eller noe på forsterkeren slik at jeg får utnyttet 7.1 høyttalerne mine når kilden bare er 5.1?

Forsterkeren er forresten en Pioneer VSX-AX4ASi-S.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.05.2007 06.19.29 #6 av 7
Postet av: Sceolan
Har funnet ut av mine spørsmål i forrige post !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.05.2007 08.33.00 #7 av 7
Postet av: Sleazy_P
http://www.auzentech.com/site/products/x-plosion.php

Dette har jeg på min htpc.... Kanonkort. Selger det hos netonnet.no

Har både coax og optisk og har dts! Kan anbefale den sterkt. Ca 1000 kr.

Har fått gode omtaler også....

:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar