Logo

Nå blir det gaming, tror jeg...

Skriv et svar
21.08.2007 16.46.22 #1 av 5
Postet av: petre2006
Etter å ha brukt 8720'n i ca 300 timer for film i min hjemmesnekra kino, er det på tide å forberede seg for en vinter med 106" og full surround, når jeg skal spille det nye spillet til Crytek: Crysis... Derfor, så kommer noen spørsmål rundt om dette i det hele tatt er mulig..

Vel, skal liste opp litt tekniske data på min PC som skal pushe dette ut i multimedia formatet:

1. AMD X2 6000+ CPU
2. 3GB PC6400 minne
3. XFX 8800GTX XXX 768MB skjermkort
4. 7.1 surround, med enten optisk eller coaxial ut
5. Windows Vista Ultimate OS
6. Vifteløs kjøling = null støy

Utstyret i kinoen finner dere under 'min hjemmekino', men i korte trekk likevel for de som ikke orker ett ekstra klikk:
1. PE8720 720p PJ
2. Onkyo 604 7.1 reciever

Så, utfordringene jeg vil stå ovenfor;

1. Lyden, denne kan da selvsagt ikke tas via HDMI på PC, siden jeg ikke har kontakt for dette. Vil jeg likevel oppleve enten 5.1 eller i beste fall 7.1 lyd på reciveren i.o.m at jeg blir nødt til å ta det via enten fiber eller coaxial?

2. Vil lyden slite med syncen forhold til bildet, p.g.a overnevnte tror dere?

3. Bildet, vil og er 1280x720 som på PC det samme som 720p? Evt, hvor finner jeg opplysninger om dette hvis det er tvil om det? Jeg sitter å sliter hårtuster av hodet for å bli litt klokere, men de fleste fora der ute svever rundt i 'i' verdenen.. og her, her er det alltid kjekt å lese og bli klokere, men ingenting peker akkurat på den problematikken.

4. Fordelen med at jeg kan få lov til å kjøre 720 oppløsning, er at da få jeg utnyttet oppløsningen som ligger i min PJ. Idag kjører jeg et oppskalert bilde fra DVD inn på den, og slikt blir det selvsagt litt irretasjon av, og håpet er nå å se det virkelige potensialet i.o.m at jeg enda ikke har gått til det steget å brenne penger på HD bålet enda, vente litt til. Huff, skrev mye nå... men, spørsmålet: Vil bildet bli av HD godkjent kvalitet?

5. For å få til gleden, må jeg vel kjøpe meg ett adapter som konverterer bildet fra DVI til HDMI plugg, for så å putte ledningen videre til reciever? Noen konkrete tips? Jeg såg en sak på både komplett.no og mpx.no som virket grei, til ca. 120,- , tror dere denne vil forringe opplevelsen eller er det bare 'all-the-waythrugh' uten tap/konvertering? Bør jeg kjøpe f.eks Monster sin til 300% merpris?

6. Så, til slutt, noen andre som har prøvd dette? Spille spill i full surround med PJ og totalt uten fortyrrende lyd/lys/unger/koner/telefoner/younameit

Takk for tips og råd på forhånd, det hadde vel bare vært å kjøpe det fordømrade adapteret/og nødvendige kabler og prøvd, men vil vite litt til før jeg klemmer til

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.08.2007 17.57.19 #2 av 5
1:
Det beste valget er å bruke optsik, er ikke helt sikker men regner med at du får 7.1, 5.1 ihvertfall.

2:
Syncen vil du nok ikke slite med, har selv aldri hatt problemer med dette. Her sammarbeider dataen og avspillingsprogrammet. Hvis ikke finnes det programmer for dette.

3:
720P (1366*768, 1280*768, 1024*720+ =720p) Så ja du har 720p. (Last ned drivere fra produsenten av skjermkortet får å stille bildet riktig inn osv)

4:
Du har valgt et meget godt skjermkort med bla dvi og hdcp, og så lenge du har en hd kilde så går dette under kravet hd

5:
Hvis du ikke har kjøpt hdmi kabel eller lignende fra før er det like så greit å bare kjøpe hdmi-dvi. (Husk at det er først når du trenger lang lengde (ca 10m) at du trenger litt dyrere kabel, siden det setter da litt større krav til kvaliteten grunnet det kan være forskjell på holdbarhet og hvor godt pluggene sitter.)
Du kan sette denne rett i PJ eller i reciveren, Uansett så må du koble optisk inn, siden skjermkortet bare overfører bilde) Hvis du kun skal kjøpe adapter så ville jeg like så godt tatt den billige, digitalt er digitalt. Selve kontaktener vel bedre på Monster sin, men som sagt digitalt er digitalt og du skal nok ha et godt øye får å merke forskjell.

6:
Har kun spilt med flatskjerm med PS3 og HTPC og ja det fungerer utmerket.

Håper dette hjalp litt :roll:
Lykke til
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.08.2007 18.53.58 #3 av 5
Postet av: petre2006
Takker for fyldig svar, jeg ble meget klokere og mer sikker på hva jeg skal bedrive kveldene med i senhøstes/vinter.

Likevel, bare et pirkekontroll spørsmål, les svarpunkt 3;

720P (1366*768, 1280*768, 1024*720+ =720p)

Ok, men nå har jeg en PJ som viser 1280x720, og dette kan PC'en også vise ser jeg ut av lista over skjermmodi. Det du skrev innbar ikke 1280x720, kan være du glemte å skrive det i listen din. Grunnen til at jeg er pirkete er at jeg vil ha 1:1, altså, ingen opp eller nedskalering whatsoever, dette er et dødviktig moment for meg.

Så, om 1280x720 på PC = 720p er jeg allerede på vei til å bestille! :-) Takk igjen for raskt og fyldig svar!

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.08.2007 23.48.23 #4 av 5
Postet av: leifeinar
har du tenkt og kjøle en 6000+ og et overklokka GTX passivt? det har jeg ikke tro for at det går....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.09.2007 05.21.23 #5 av 5
Postet av: kWern
1. Bruk optisk. Det er fare for litt støy via coax fra PC. Gir bra resultat, og mange spill støtter DD 5.1 idag.

2. Tror ikke det.

3. Mange spill støtter 1280x720, og det kan jeg nesten garantere at Crysis gjør. Gode gamle FarCry fra Crytek gjør i alle fall det ... Med det skjermkortet skal du kunne klare biffen fint. Husk å slå på eyecandy som anisotropisk filtrering og anti aliasing (bedre teksturer og kantutgjevnining) - det gir selv lavoppløste spill en ekstra piff.

4. Jepp, HD godkjent kvalitet. Har ikke halvparten av den prosessorkraften som du har, og mine spill og HD-filmer gir prima resultat på lerretet.

5. Ingen vits i å kaste bort masse penger på adapter. Kjøp et DVI til hdmi adapter, og en lang HDMI-kabel som du også kan bruke til andre enheter (eventuelt fra en ny reciever). HDMI er digitalt, så gir det signal, så er resultatet godt nok. Siden projektoren ikke er fra 2009, så trenger du ikke 48-bit fargedybde og DTS-HD Master-lyd, og slipper dermed å kjøpe overpriset Monsterkabel med ekstra mye tekst på innpakningen.

6. Jepp, men det begynner å bli en stund siden. Greia er at det blir for stort, og upraktisk. Spilte litt Battlefield 2, Doom 3 og Halflife 2 på lerretet, men det var ikke så artig, i alle fall ikke i lengden. Mus og tastatur blir liksom ikke så godt å bruke i sofaen, og øyehøyde litt for høyt oppe i forhold til kontrollene på bordet. Har bedre erfaring med håndkontroller og spillkonsoll, men førstepersonsskytere er ikke helt sundt for hodet og øyne i den skalaen. Da foretrekker jeg bilspill, hvor fokus er mer midt på skjermen, og du slipper forandring av synsfelt i alle mulige retninger. Tredjepersonsspill går også noenlunde greit, men bilspilll i godstolen med ratt og pedaler, slår alt.
Mulig dette er fordi jeg begynner og bli gammel og sedat (er ikke 30 enda, men), og ikke lenger har hverken øynene eller reaksjonen til en fjortiss med sukker-rush.

Men ikke finn på å kjøre den riggen vifteløst. Vannkjøling kan du nok bruke, men kjører du passivt på dette stekeovnsutstyret, om du i det hele tatt får tak idet, blir det en dyr opplevelse. Plasser heller PCen i eget rom hvis du har mulighet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar