Logo

offesiell tråd: spørsmål og svar; HTPC

Skriv et svar
21.03.2006 08.36.55 #1 av 19
Postet av: aLmAnZo
Som i mange andre forum er det veldig mange som stiller de samme spørsmålene, derfor får vi veldig mange like tråder. Jeg ønsker at folk skal bruke denne tråden til å stille spørsmål, slik at andre som lurer på det samme kan lese her istede for å starte en ny tråd.

Samtidig kan en slik tråd være veldig informerende for de som har lyst til å lære mer, og man kan få svar på ting man ikke en gang viste man lurte på. Jeg håper folk vil bruke denne tråden for det den er godt for. Folkens, spør i vei. Jeg oppfordrer også folk til å lese denne tråden før de poster nye spørsmål.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2006 19.01.07 #2 av 19
Postet av: aLmAnZo
orginalt skrevet av Janse:

Jeg har en PC som pr dags dato er koblet til receiveren med en kabel som dette . Jeg får lyd på alle høytalere og suben, men jeg får selvsagt ikke surround, noe jeg egentlig har lyst til å ha.

Jeg har et Creative Audigy ZS 2 lydkort, og skulle inn på creative.com for å finne bilder av utgangene jeg har på dette, men bildene jeg fant på creative.com var ikke like som det jeg har på mitt kort, så jeg har tatt et bilde av utgangene jeg har, og lagt som et vedlegg.

Den utgangen helt til høyre på bildet står det Digital Out på, og jeg lurer på om denne kanskje kan brukes?

Jeg lurer også på hva slags kabel jeg må kjøpe, evt. hvor denne kan kjøpes, og ca. pris. Jeg trenger en kabel som er 8-9m lang.



--------------------------------------------------------------------------------

lydkort.jpg
Description: Dette er utgangene jeg har på lydkortet mitt.

Filesize: 66.36 KB
Viewed: 86 Time(s)






--------------------------------------------------------------------------------
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2006 19.02.17 #3 av 19
Postet av: aLmAnZo
Orginalt postet av Killaz:

Etter mye om og men har jeg funnet ut løsningen på dette.

Har selv et Audigy 2 ZS kort, det du trenger er en "falsk" optisk kabel som skal inn i jack hunn koblingen til digital out på lydkortet.

I ene enden er det da optisk kobling som du kobler inn på receiveren din.

Dem har eventuelt også slike "adapter" kabler som du plugger inn i lydkortet, og deretter setter en optisk kabel derfra og til receivern din.

ulempen er vel at det er rimelig dyrt for lange optiske kabler som jeg måtte ut med for ca 5 meter...

Her er et forslag: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.e ... %200%2c75M

Beklager litt lang link..[/url][/code]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2006 19.03.09 #4 av 19
Postet av: aLmAnZo
orginalt postet av Larax:

Kjøp en "minijack" mono plugg / overgang til coax. Koster 25,- kr på Elfa i oslo og bruk den coax kabelen du vil derifra til digital coax inn på reciveren, din.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.02.2008 14.32.47 #5 av 19
Postet av: teebee
her er en kjekk liten sak til dere som har skaffet dere htpc
http://www.logitech.com/index.cfm/keybo ... 8&cl=no,no
mulig denne også fungerer på ps3?
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 16.34.38 #6 av 19
Postet av: teebee
spørsmål:
hvilke hardware må man minst ha for å få bluray\mkv\h.264 til å rulle?

ser at asus xonar hdav1.3 har ekstremt mange store startproblemer og venter derfor med å kjøpe en htpc. tenkte jeg heller skulle kjøpe en liten box å ha som gw\fw og bruke den eksisterende gw\fw som htpc. den gamle er en shuttle barebone på 2ghz amd 3200+ med 2gb ram. den har kun pci ex16 så det betyr ati hd2x serien som skjermkort. vil dette være nok til å snurre bluray\mkv\h.264?

glemte å legge til at psu er på 240 watt. så klare denne å drifte bluray drev, 1 harddisk, skjermkort og resten av hw som trenger strøm?
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 20.18.33 #7 av 19
Postet av: petre2006
Minimumskrav er som følger:

CPU :
AMD - En eller annen Athlon64, Athlon64X2, Opteron eller Phenom på minst 1.8GHz klokke.
Intel - En eller annen E,B, eller Q serie på minst 1.8GHz klokke

RAM: PC5300, minst 1GB..

Skjermkort
Enten ATI 2400XT eller nVidia 7600GT kort med minst 256MB DDR minne på.

Anbefalt er alt over dette ;-) Mine egne erfaringer er minst en CPU på 2GHz, en 3xxx (ATI) eller 8xxx (nVidia) skjermkort og 2GB PC6400 minne (og jeg har bygget en del i det siste for å si det mildt).

Boksen som du har vil nok KANSKJE duge, spørs litt på systembussen og minnehastigheten som står i. Og her skjønner jeg deg ikke.. Du har en PCIe 16x og da kan du ikke bruke mer enn en 2xxx? Tøv. (såfremt du ikke mente noe annet da)

Hvis du tar strømforsyningen din i betraktning, kan du med sikkerhet putte i ett HD3450 passivt kjølt kort, uten problemer. Dette vil knaske Blu Ray til frokost, og gi deg sylskarpe bilder opp til 1080p.

Og, til slutt.. Du vil ikke bygge HTPC p.g.a ett lydkort? Dette lydkortet er som kjent ett addon-kort, og kan settes inn ved en annen anledning når andre barnesykdommer er borte :-) Tror de fleste av oss skal og bør vite, at en HTPC blir aldri ett ferdig produkt, ALDRI! Bare å hoppe i det, først som sist. Komponenter kommer og går i en slik kasse, det er ett evighetsarbeide :-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 21.58.44 #8 av 19
Postet av: teebee
vel siden xonar hdav1.3 ikke fungerer helt, så tenkte jeg å vente til den iallefall fungerte med et sett av skjermkort. istedet for å kjøpe ett hd3x også får de bare støtte for hd4x for eksempel.

har bare sett på mpx og komplett. der virker det som om at ati hd3x serien bruker pci e versjon 2 og mitt hovedkort har bare pci e versjon 1 som det står på hele hd2x serien.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2008 22.33.59 #9 av 19
Postet av: petre2006
"teebee" skrev:har bare sett på mpx og komplett. der virker det som om at ati hd3x serien bruker pci e versjon 2 og mitt hovedkort har bare pci e versjon 1 som det står på hele hd2x serien.


Klart, det forandrer saken :-) Da bør du gå for f.eks 2600XT eller 2900 om du finner det. Som du sikkert skjønner så er det dyrt å flikke på en gammel PC også, men det kan også være lurt om du vil vente til alle deler passer perfekt sammen.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2008 08.37.10 #10 av 19
Postet av: teebee
hmm en kamerat sa at pci express 2.0 kort var bakoverkompatible med pci express slotten. da blir det vel ett hd 3x kort alikavel da. :D
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.09.2008 21.41.29 #11 av 19
Postet av: petre2006
De er bakoverkompatible, men ikke forvent at kortet leverer slik det kan gjøre. Da blir det nesten en vurdering hva som vil lønne seg.. Hvis du har planer om å bruke delene i fremtiden, kunne du kanskje ha vurdert ett flett nytt HD4350 som ble releaset idag fra både Asus, MSI, Sapphire og Powercolor. Råbillig, og ca 40% bedre ytelse enn HD3450. Bare ett tips.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.10.2008 07.55.12 #12 av 19
Postet av: teebee
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=383529

hvordan vil denne klare av mkv\h.264? 1.8ghz gjelder vel bare om man skal spille av bluray? har foreløpig ikke en 1080p tv, men kun 720p.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.10.2008 08.57.32 #13 av 19
Postet av: petre2006
Spørsmålet er vel heller om denne i det heletatt er i stand til å spille av HD materiale uansett oppløsning. Den Intel chippen som står i der er ikke designet for dette i det hele tatt. Jeg tror du vil kaste penger ut av vinduet om du vil bruke denne som HTPC. Dette er en liten søtnos av en PC, som er beregnet for surfing etc. og ikke ta opp masse plass slik en vanlig stasjonær PC gjør. En annen hake er kanskje, om du har tenkt å sette inn en Blu Ray ROM, så tror jeg denne boksen i likhet med f.eks Mac Mini har en 'slot-in' løsning, og billigste 'slot-in' BD ROM på markedet nå ligger på rundt 4000,- (Panasonic).

Vel, skal ikke male fanden på veggen her, men ikke si at jeg advarte deg om det ble 'bom' ;-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.10.2008 12.10.32 #14 av 19
Postet av: teebee
tenkte å bruke den som en oppgradering av gode gamle xbox, til alt er klart med hdlyd, for da skal man kjøpe ordentlig htpc. derfor jeg spør om den takler mkv\h.264? xbox gjør ikke det. kommer ikke til å kaste inn en bluray spiller i den. vil også ha en nedlastningspc, så blir enten denne eller en asus eee box. og da må vel denne være bedre?
FS har også en modelle som er dobbelt så dyr med 2,26ghz og Intel GMA 4500MHD, men synes ikke det er verdt å bruke så mye på en pc som skal virke som htpc for en kort periode og senere stå å laste ned.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2008 10.40.16 #15 av 19
Postet av: petre2006
Som nevnt, jeg tror IKKE den takler det. Jeg har tatt å forhørt meg litt rundt på de ulike fora i verden, og søkt på web'en uten å blitt mye klokere. Jeg mener og tror den er ment for helt basic enkle ting, og jeg hadde ikke turt å prøve den uten i det minste å forhørt meg med f.eks FSC, de vil vel vite dette tipper jeg.

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar