Ok, da har jeg fått testet min 42" PV500 en ettermiddag. Her er noen første inntrykk:
- For det første ser den sinnsykt bra ut! Designet er bare sinnsykt bra synes ihvertfall jeg!
- Analoge TV-signaler er meget bra! Hadde ikke så store forventninger til dette, men jeg ble veldig imponert. Litt varienrende fra kanal til kanal, men generelt veldig bra! Lite bildestøy, ingen graderinger, og klare og fine farger. Var en tur innom Lefdal på Alna i går også. Der kunne jeg sammenligne med mange andre. Vil feks si den gjorde en MYE bedre jobb på analoge TV-signaler enn feks LG PY10. Var også mere fargesterk og klar enn PA50 som stod ved siden av. Får digital-TV i dag, så da vil vel TV-signalene bli enda bedre.
- DVD-bilder var utrolig bra! Selv om jeg foreløpig kun kjører billigste kompositt kabel ble bildene veldig bra. Trenger en ny DVD-spiller for å få utbytte av potensialet i skjermen. Vurderer en DVD-opptaker med komponent-utgang, eller en Panasonic S97 med HDMI. Vil sansynligvis kjøpe en DVD-opptaker uansett. Blir bildene så mye bedre med HDMI at det forsvarer å kjøpe nok en DVD-spilleboks å ha i TV-benken når man vet at HD-DVD/Blueray er bare 1-1,5 år(?) unna? Eller klarer jeg meg fint med komponent inntil da? Har dere noen anbefalinger?
- Testet opptaksfunksjonen på SD-kort. Det funket veldig fint, men den tar bare opp i 320x240 oppløsning, så når man skal se opptakene man har gjort, ser man bare en liten rute midt i skjermen med film på. Litt skuffende kanskje... Men kvaliteten ble absolutt bra. Litt metallisk lyd kanskje. Kan nok på ingen måte erstatte en dedikert VHS/DVD-opptaker. Ingen mulighet til å forhåndsinnstille opptak, men man kan stille inn lengden på opptaket fra 5 min til 180 min, eller til man trykker på stopp. Egen knapp for SD-rec på fjernkontrollen. Funker bra å vise bilder fra SD-kort. Kan sette opp slideshow, man kan zoome (et nivå bare så vidt jeg skjønte), og man kan rotere bildene. Får også opp en meny med thumbnails.
- En litt negativ ting er at skjermen støyer litt. Ikke så mye, men man merker det. Er jo kun vant til CRT-TV så jeg la merke til det ganske fort, men man vender seg vel til det.
- En annen negativ ting er bilde-i-bilde funksjonen (multiwindow). Når jeg testet dette, var det store forstyrrelser i bildet av en eller annen grunn, men bare på venstre side av skjermen. Mulig dette har med dårlige signaler og billige kabler å gjøre (Noen som kan tenke seg hva det kan være?). Skal forske litt mere når jeg får digital-TV i dag. Det rare er at det ikke er hele tiden. Testet dette såvidt på skjermen de hadde på Lefdal, og der så det helt fint ut. Hvis jeg kjører text-tv med TV-bildet i et vindu ved siden av ser det også helt fint ut. Merkelig... Dere andre som har fått denne skjermen - fint hvis dere tester også og si ifra hvis noen andre har samme problem.
- Alt i alt - meget fornøyd! Kan anbefales!!!