Logo

Offisiell tråd Pioneer 506 / 436 series.

Skriv et svar
01.10.2005 10.41.09 #61 av 125
Postet av: orso
Fikk i dag endelig sett vidunderet. Var innom Bonus Expert og de holdt på pakke ut 436 XDE da jeg kom. Det jeg så var med fabrikkinnstillinger, viktig å nevne.
Det som var glimrende var at det en hang en 435 FDE ved siden, og jeg fikk sammenlignet de ganske bra. Jeg så TV2 fra kabel, altså analogt bilde. Forskjellen på de var hovedsaklig bedre fargegjenviselse på 436 og vesentlig mindre støy. Dette med støy har irritert meg med 435. På 436 var det nesten borte, synes ikke det var plagsomt eller et problem lenger. Satt forøvrig ca. 2,5 m fra skjermen.
På 435 så jeg tydelig støy selv på 4 m avstand.
Må ellers si at den leverte veldig gode bilder på analogt.

Så deretter 10 min med åpningen av Ringenes Herre 1. En rimelig Samsung DVD spiller ble benyttet, koblet med HDMI. Bildet var veldig bra, men synes at sortnivået fortsatt var litt svakt. Her tror jeg Panasonic PV500 er bedre.

Konlusjonen min er at dette er en fabelaktig god skjerm. Bildet er ikke så hardt som på PV500. Til gjengjeld tror jeg PV500 har bedre sortnivå og enda mindre støy. Gleder meg til å se disse side ved side. Pioneeren har sikkert mer å gå på også, når den er kalibrert. Den eksterne tunerenen var lekker og det samme er jo skjermen. Pioneer kan dette med design.
Jeg anser Pioneer 436 og PV500 som de beste skjermene i 40" størrelse. Hvem som er best billedmessig, vet jeg ikke ennå. Men Pioneeren har en fordel teknisk (ekstern tuner, 2 HDMI) og designmessig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.10.2005 11.13.59 #62 av 125
Postet av: rottweiler
"bomholt" skrev:Fikk i dag endelig sett vidunderet. Var innom Bonus Expert og de holdt på pakke ut 436 XDE da jeg kom. Det jeg så var med fabrikkinnstillinger, viktig å nevne.
Det som var glimrende var at det en hang en 435 FDE ved siden, og jeg fikk sammenlignet de ganske bra. Jeg så TV2 fra kabel, altså analogt bilde. Forskjellen på de var hovedsaklig bedre fargegjenviselse på 436 og vesentlig mindre støy. Dette med støy har irritert meg med 435. På 436 var det nesten borte, synes ikke det var plagsomt eller et problem lenger. Satt forøvrig ca. 2,5 m fra skjermen.

Så deretter 10 min med åpningen av Ringenes Herre 1. En rimelig Samsung DVD spiller ble benyttet, koblet med HDMI. Bildet var veldig bra, men synes at sortnivået fortsatt var litt svakt. Her tror jeg Panasonic PV500 er bedre.

Konlusjonen min er at dette er en fabelaktig god skjerm. Bildet er ikke så hardt som på PV500. Til gjengjeld tror jeg PV500 har bedre sortnivå og enda mindre støy. Gleder meg til å se disse side ved side. Pioneeren har sikkert mer å gå på også, når den er kalibrert. Den eksterne tunerenen var lekker og det samme er jo skjermen. Pioneer kan dette med design.
Jeg anser Pioneer 436 og PV500 som de beste skjermene i 40" størrelse. Hvem som er best billedmessig, vet jeg ikke ennå. Men Pioneeren har en fordel teknisk (ekstern tuner, 2 HDMI) og designmessig.
heisan!kossen var sortnivået sammenlignet med 435?etter dei tekniske opplysningene fra pioneer skal jo dette være betrakligt bedre ka synest du?
01.10.2005 13.49.36 #63 av 125
Postet av: orso
Fikk ikke sammenlignet sortnivået. Så bare TV2 fra begge, og der var det ikke mulig å sammenligne sortnivået. Mulig at filmen spilte (Ringenes Herre) meg et lite puss. Sjekket da jeg kom hjem og filmen har et gråaktig skjær i begynnelsen. Mulig at sortnivået er derfor bedre enn min opplevelse var.
02.10.2005 10.18.01 #64 av 125
Postet av: YZF
Fikk min 436 XDE i hus på fredag, og har nå fått litt tid til å vurdere nyervervelsen. Dette blir en ren subjektiv tilbakemelding. Har justert noe i forhold til fabrikkinnstillingene, men disse var ikke helt gale.

Har tidligere hatt en Fuijitsu/Siemens 30" LCD, så dette må også ses litt i forhold til den skjermen.

Den er STOR :shock: Og jeg er glad for at jeg ikke valgte 506, for i min stue tror jeg det hadde gitt litt følelsen av å sitte på første rad på Colloseum.... :roll:

Analoge PAL signaler: Har UPC kabel, og jeg er overrasket over kvaliteten på denne inngangen i forhold til hva jeg "fryktet". Litt støy i bildet, og noe avhengig av kanal (f.eks NRK er bra, TV3 ikke fullt så bra men likevel klart bedre enn på "gamleskjermen").

Scart fra UPC dekoder: Meget bra :D , men også her kan jeg se klart forskjell på ulike kanaler. Så det er tydelige begrensninger i kildematerialet, og ikke i TV'n som sådan.

Scart fra DVD (Pioneer DV350): Helt suverent 8) Andre kommentarer er overflødig....annet enn at jeg ser VELDIG frem til å motta min bestillte DVR 530, og få testet ut analog komponentinngangen :lol:

PC: Ved ren dataskjermbruk, så er det tydelig noe dårligere oppløsning enn min gamle FS. Men den er fullt ut brukbar som dataskjerm. Og når jeg spiller av en DVD på PC'en, så blir resultatet meget bra :wink: Bruker et skjermoppsett på 1280*768, og dette gir korrekt skalering.

Digital tuner: Tok en meterlang koakskabel og fjernet skjermen fra de ytterste 10 centimeterne. La den bare langs veggen under skjermen(har fri sikt til Tryvann). Bildet blir meget bra, og kan sammenliknes med Scartinngangen via UPC dekoderen. Med en god kilde er det vanskelig å forstå hvordan det kan bli noe særlig bedre :?:

Men jeg har ikke fått prøvd noen HD kilde enda, så jeg skal ikke uttale meg for bombastisk om det.....

Alt i alt - superfornøyd med anskaffelsen 8)
02.10.2005 11.30.12 #65 av 125
Postet av: Tannoy
"jazzen" skrev:Puh....Det gikk vekk...var vel bare akkurat etter at det bildet hadde stått på da... at lyset hang igjen..

Sorry for maset, men begynte å bli litt urolig

Er innbrenning noe probb på denne tven?

Og takk for all hjelp så langt.

Har vel fått inntykk av at denne(erfaringer fra andre forum) har en tendest til litt ghosting og at det kan virke som at bilder kan fort bli "brent inn" i skjermen. Men, det virker som at "innbrenningen" forsvinner" etter kort tids bruk igjen.
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
02.10.2005 12.08.16 #66 av 125
"bomholt" skrev:Fikk i dag endelig sett vidunderet. Var innom Bonus Expert og de holdt på pakke ut 436 XDE da jeg kom. Det jeg så var med fabrikkinnstillinger, viktig å nevne.

Kan si meg ganske så enig med disse uttalelsene.
Sjekket ut denne ved siden av en PV500 både på kabel-tv og DVD m/HDMI(den billige Luxor-skiten...)
Det som først slo meg var hvor enormt stor PV500 ser ut i forhold til Pioneer...nå var riktignok Pioneer satt opp uten høytalere, men PV500 er en god del høyere...
I tillegg så har jo Pioneer kun en meget tynn ramme rundt selve skjermen da de benytter seg av ekstern tuner.
Førsteinntykket er at Pioneer er rett og slett konge på design og denne skjermen er vakker. Ved siden av PV500 synes jeg det var stor klasseforskjell, og Panaen virket stor og klumpete i forhold.
Jeg ble sikkert litt "lurt" siden det ikke var høytalere på Pioneer, men denne skjermen er en designhit spør du meg...helt på høyde med Samsung P5H...
Ellers virket den solid skrudd sammen og fjernkontrollen var også tung og oversiktelig.

Når det kommer til bildekvalitet osv vil jeg først si at Pioneer har tydeligvis lagt mye i utvikligen av menyer/software(vet ikke hvordan dette er i forhold til den forrige modellen, har ikke sjekket den...), men i forhold til PV500 er dette to forskjellige verdener...
Pioneer har en flott meny synes jeg med god oversikt. Her synes jeg PV500 er rett og slett elendig(ser ut som en meny tatt ut fra en Commodore 64 spør du meg...), men det er sikkert smak og behag.

Så var det bildet...
Må si at jeg ble litt skuffet over Pioneer på dette feltet, hadde kanskje håpet på at bildet var enda bedre enn det det var!
Bildet er bra, men det var kanskje mine forhåpninger, samt at det må tas med at skjermen hverken var innkjørt eller kalibrert...
Synes skjermen slet litt med støy og bildet var litt kornete synes jeg ved kabel-tv. Det samme var gjeldene ved DVD, men dette var også tilfellet på PV500, så her er det nok DVD-spilleren som ikke leverer...(kom kanskje ikke som noen overraskelse...)
Ellers synes jeg svartnivået var bra, men ikke helt på høyde med PV500, selvom forskjellen er liten.
Fargene synes jeg er bedre på Pioneer enn på PV500, mer livaktige og intense så i lyse partier var bildet rett og slett flott!
Synes også at innsynsvinkelen var litt bedre på Pioneeren, men dette var av liten betydning...

Så hva blir min subjektive konklusjon?
Pioneer har laget er designperle som banker Panaen ned i støvlene...
Bildet er flott, fargene fantastiske, men svartnivået kunne kanskje vært enda ett hakk bedre. Litt mindre støy hadde også vært å fortrekke, og her er nok PV500 bedre ved dårlige/mindre bra kilder...
Må si at Pioneeren hadde nok tatt seg best ut i min stue, men jeg synes ikke prisforskjellen på 7K(XDE versjon) kan forsvares...
Og det som kommer i tillegg...høytalere og fot, hva er dette for noe tull?
Jeg har problemer med å forstå at dette liksom skal være "ekstrautstyr".
Jeg kan strekke med til at det varierer om folk vil ha brakett eller fot, men høytalere?? Greit nok at de fleste har hjemmekinoanlegg, men jeg gidder ikke å fyre opp Einar Lunde i "5.1" når jeg skal se Kveldsnytt...

Prisen var satt til 38K uten fot/brakett/høytalere så dette er litt for dyrt for min del...

Fyndsbørsen selger den til 30900, 1500 for fot og 3000 for høytalere...tilsammen 35400 SEK.
Dette skulle gi en innpris på ca 30K+frakt++

Kan ikke si at jeg har blitt noe klokere...hadde egentlig bestilit en PV500, men pga laaaaaaaaang leveringstid avbestilte jeg hele greia og håpet kanskje å komme over en avbestilit en...nå er jeg ikke så sikker lenger...

Oppdatert: beklager...-svensk moms seff.!
02.10.2005 12.30.04 #67 av 125
Postet av: Toralfsen
Jeg har lest litt om hanling fra fyndborsen, men blir ikke helt klok på hva som egentlig må legges til. Har leilighet i Sverige tven kan sendes til. Så kan jeg hente den der. Hvis jeg da tar den med over grensen, og fortoller den selv, hva blir prisen? Tenker på PDP-436XDE. Ser at det ikke er toll på varer laget i EU, men det er vel ikke mange som er det?
02.10.2005 12.47.45 #68 av 125
"Toralfsen" skrev:Jeg har lest litt om hanling fra fyndborsen, men blir ikke helt klok på hva som egentlig må legges til. Har leilighet i Sverige tven kan sendes til. Så kan jeg hente den der. Hvis jeg da tar den med over grensen, og fortoller den selv, hva blir prisen? Tenker på PDP-436XDE. Ser at det ikke er toll på varer laget i EU, men det er vel ikke mange som er det?

Slik jeg har forstått er at dersom du bestiller til en adr i Sverige betaler du den prisen Fyndbørsen skal ha inkl svensk moms. Om du tar med TV en til Norge, kan du jo selv velge om du vil kjøre på rødt/grønt. Om du kjører på rødt, skal du betale norsk moms. Om du gjør dette, kan du sende bekreftelse til Fyndbørsen slik at du får tilbakebetalt svensk moms(du slipper altså å betale svensk og norsk moms). Jeg kan ikke se at dette utgjør de helt store prisdifferansene...
Om du bestiller direkte til Norge, sendes pakken til deg. Prisen som betales er svensk pris - svensk moms og du får norsk momskrav tilsendt i posten.
02.10.2005 18.26.36 #69 av 125
Postet av: jazzen
Oki....Nå begynner jeg bli usikker her...

Folk sier så mye forskjellig at man kan bli helt gal. Hvor stort er problemet med innbrenning egentlig??

Jeg bruker endel xbox....er det sånn at hvis jeg lar den stå på samme bildet i 10 min så kan det være nok???

Er det noen som kan gi meg et svar på dette?

Hvor forsiktig må jeg være?
04.10.2005 14.38.14 #70 av 125
Postet av: turbo1979
Pioneer PDP-436XDE + Väggstativ koster 25596 uten svensk moms.
I norske kroner blir dette da (Svensk kurs 85) : ca 21756 NOK
Med norsk moms (25%) : 27195 NOK
Og hvis jeg tar et par tusen i frakt er man oppe i 29000 for denne glimrende tven.

Hifi center kjeden koster denne 39995 og da kommer veggstativ i tillegg.
http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?id=1301

50 tommeren koster (506 + veggstativ) koster 35996 uten moms
I norske kroner blir dette da (Svensk kurs 85) ca 30596 Nok
Med norsk moms (25%) : 38245 NOK
Altså man kan få 50 tommeren for ca 40000 NOK hjem på døra!!!!

Denne koster 49995 på hificenteret:
http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=64&id=1302
Løp og kjøp!!!!
Oppgraderer kontinuerlig min hjemmekino
04.10.2005 18.51.17 #71 av 125
Postet av: rottweiler
"turbo1979" skrev:Pioneer PDP-436XDE + Väggstativ koster 25596 uten svensk moms.
Og hvis jeg tar et par tusen i frakt er man oppe i 29000 for denne glimrende tven.

http://www.hificenter.no/shop_item.cfm? ... mm!!!komme ikke toll utenom!(EVENTUELT HVOR MYE)unskjyld vist eg tar feil er ikkje heilt inne me detta import greiene!syntest bare prisforskjellen var i største laget!
Løp og kjøp!!!!
04.10.2005 19.44.42 #72 av 125
"turbo1979" skrev:Pioneer PDP-436XDE + Väggstativ koster 25596 uten svensk moms.

http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=64&id=1302
Løp og kjøp!!!!

Latterlig at det er slike prisforskjeller...!
Bare husk at høytalere til denne vakre TV en er ekstrautstyr...hvordan er det egentlig mulig???
05.10.2005 17.26.34 #73 av 125
Etter å ha kontaktet Pioneer sakser jeg svaret som ble gitt i forbindelse med bestilling av plasma fra Sverige/garanti osv.
Kan dette virkelig være tilfelle?
Jeg trodde at dersom man handlet via internett var norske lover gjeldene?
Tipper det er noen som kan bidra her...(har så langt ikke fått noe svar fra Forbrukerombudet)

Hei

Dersom alle nødvendige papirer er utfylt av forhandleren, så får man normalt noe som kalles Pioneer European warranty.
Dette dekker de fleste reperasjonskostnadene det første året. (Arbeid + deler dersom det er en feil som dekkes av garantien.)
Skriver normalt fordi det er opp til butikken som selger den om de vil gi deg dette.

Kjøper du produktet i Sverige har du full garanti på produktet i Sverige i henhold til hva som er normalt der.
Denne garantien gjelder ikke i Norge og du må selv sørge for frakt/grensepassering til og fra det verkstedet som den svenske forhandleren krever.
Hverken norsk kjøpslov/reklamasjonsrett eller garantien Pioneer Norge AS gir sine kunder, gjelder for produkter kjøpt utenfor Norge.

Husk også at produktet er toll og moms pliktig ved passering av grensen til Norge.

mvh
05.10.2005 17.29.56 #74 av 125
Postet av: Typhoon7
"Tannoy" skrev:Etter å ha kontaktet Pioneer sakser jeg svaret som ble gitt i forbindelse med bestilling av plasma fra Sverige/garanti osv.
Tipper det er noen som kan bidra her...(har så langt ikke fått noe svar fra Forbrukerombudet)

Hei

Dersom alle nødvendige papirer er utfylt av forhandleren, så får man normalt noe som kalles Pioneer European warranty.
Dette dekker de fleste reperasjonskostnadene det første året. (Arbeid + deler dersom det er en feil som dekkes av garantien.)
Skriver normalt fordi det er opp til butikken som selger den om de vil gi deg dette.

Kjøper du produktet i Sverige har du full garanti på produktet i Sverige i henhold til hva som er normalt der.
Denne garantien gjelder ikke i Norge og du må selv sørge for frakt/grensepassering til og fra det verkstedet som den svenske forhandleren krever.
Hverken norsk kjøpslov/reklamasjonsrett eller garantien Pioneer Norge AS gir sine kunder, gjelder for produkter kjøpt utenfor Norge.

Husk også at produktet er toll og moms pliktig ved passering av grensen til Norge.

mvh

Det her viser jo kun Pioneers manglende kunnskaper om direktiver (E-handelsdirektivet) og ehandelsloven.

Greit nok med garantien fra Pioneer, men de tar feil mtp lovgivningen.
05.10.2005 17.50.22 #75 av 125
"Typhoon7" skrev:
"Tannoy" skrev:Etter å ha kontaktet Pioneer sakser jeg svaret som ble gitt i forbindelse med bestilling av plasma fra Sverige/garanti osv.

Hei

mvh

Det her viser jo kun Pioneers manglende kunnskaper om direktiver (E-handelsdirektivet) og ehandelsloven.

Greit nok med garantien fra Pioneer, men de tar feil mtp lovgivningen.

Jeg mener det samme...er det ikke slik at dersom varen er kjøpr på nettet skal den dekkes av norsk lov, dvs 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett?
Videre må det vel være slik at det er Pioneers ansvar dersom varen går i stykker og at de skal dekke både frakt og reparasjon?
(da blir vel dette billigst i Norge)...
Har du en url til denne lovgivningen?
Skriv et svar