Logo

Offisiell tråd - Yamaha RX-V363,463,563,663 og 863

Skriv et svar
08.04.2008 17.07.46 #16 av 80
Prisene har synket dramatisk i det siste å man får nå mye iforhold til pris og ytelse, men vil klare å høre ganske stor forskjell selv på dette nivået. Det som er bedre på de litt dyrere er som oftest at de har mer kraft, flere tilkoblingsmuligheter og bedre bildebehandling, klangkarakteren er nok relativ lik hvis man sammenligner samme serie.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.04.2008 08.44.31 #17 av 80
Postet av: prometheus
Quote:
663: - Mangler videokonvertering til HDMI

Hva vil dette si i praksis? Er det da ingen vits å kjøre HDMI hele veien, når bildet ikke kommer ut som HDMI?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.04.2008 12.29.08 #18 av 80
Postet av: staffel
And it's out!! http://www.avhifi.no/main.php3?PI=info&PNO=19416 :)

Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.04.2008 13.36.27 #19 av 80
Postet av: Torja
"prometheus" skrev:Quote:
663: - Mangler videokonvertering til HDMI

Hva vil dette si i praksis? Er det da ingen vits å kjøre HDMI hele veien, når bildet ikke kommer ut som HDMI?

Betyr bare at den ikke foretar noen oppscalering av videosignalet via HDMI, den kun tilbyr omforming av analoge signaler til digitale signaler for tilkobling via HDMI. Så du har kun en HDMI kabel fra receiver til bildeskjerm. Å ja det er vits i å kjøre HDMI hele veien, da lydsignalene via HDMI fra f.eks en Blu-Ray spiller fører med seg de nye høyoppløste lydsignalene.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.04.2008 14.19.38 #20 av 80
Postet av: prometheus
Takk for svar! Godt å høre.

Jeg hadde planlagt å kjøpe 663 nå som den er blitt tilgjengelig, men for 2-3000kr mer, hva kan 863 gi meg? Jeg skal i hovedsak bruke den til avspilling av dvd/blueray, men også ha en htpc koblet via den. Xbox360/ps3, samt en del musikk skal nok også kobles på. Så i korte trekk, hva er hovedforskjellene mellom 663 og 863 ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.04.2008 14.37.56 #21 av 80
Forskjellene er relativt små, det er bla at den har 1 HDMI inngang mer, samt at den har litt mer watt. Se her for produktsammenligning:
http://www.hjemmekino.no/database/compa ... DS=190,191
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2008 17.46.51 #22 av 80
Postet av: truse
Hei

Bare starter med å fortelle at jeg kan absolutt ingenting om forsterkere og den biten i det heletatt.
Anyways, vil ha noe nytt siden alt mitt forige utstyr døde.

Trenger en forsterker hvor jeg kan koble inn PS3 og Popcorn Hour og deretter til TV..Ser mye 1080p filmer, så kvaliteten må være bra. Har sett litt på Yamaha 663 og 863, og det ser ut som begge disse kan tilfredsstille dette.

Er det like greit for meg å gå for den litt billigere versjonen (663) eller burde jeg kjøpe 863 ?
Blir lyd/bilde fra PS3 dårligere når det går gjennom forsterkeren i stedet for rett til TV?

Så trenger jeg også et par front-høytalere + subwoofer som passer til dette utstyret, men jeg aner ikke hva jeg skal velge mellom når watt, ohm etc ikke sier meg så mye. Noen som har noen anbefallinger?

Tar imot alle svar med stor takknemmlighet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2008 20.00.01 #23 av 80
"truse" skrev:Hei

Bare starter med å fortelle at jeg kan absolutt ingenting om forsterkere og den biten i det heletatt.
Anyways, vil ha noe nytt siden alt mitt forige utstyr døde.


Spør gjerne eller les guiden her på forumet hvis det er noe du lurer på her.

Trenger en forsterker hvor jeg kan koble inn PS3 og Popcorn Hour og deretter til TV..Ser mye 1080p filmer, så kvaliteten må være bra. Har sett litt på Yamaha 663 og 863, og det ser ut som begge disse kan tilfredsstille dette.

Er det like greit for meg å gå for den litt billigere versjonen (663) eller burde jeg kjøpe 863 ?
Blir lyd/bilde fra PS3 dårligere når det går gjennom forsterkeren i stedet for rett til TV?


Dette spørs litt på hva slags behov du har tilkoblingsmessig da det ganske lite som skildrer disse to reciverne, men hovedforskjellene er at 863 har en mer HDMI inngang og 5-watt mer effekt. Bildet blir ikke dårligere når det går gjennom HDMI da det er Passtrought, altså signalet går igjennom uten for noen form for behandling. Bruker du analoge kabler derimot må du se om bildet blir best gjennom reciveren eller TVèn, altså hvor god komponentet er til å konvertere signalene. Men det er helt klart enklere å koble alt gjennom reciveren slik at du kan benytte den som ett "samlingspunkt" for alle dine kilder; slik at det er enklere å holde styr på alle kildene dine.

Lyden blir mye bedre da du får benyttet deg av ukomprimert lyd og får lyd på anlegget.

Så trenger jeg også et par front-høytalere + subwoofer som passer til dette utstyret, men jeg aner ikke hva jeg skal velge mellom når watt, ohm etc ikke sier meg så mye. Noen som har noen anbefallinger?


Hvilken prisklasse er det du vil forholde deg til ved kjøp? Isåfall lag en egen tråd angående hjelp til høytalervalg.

Tar imot alle svar med stor takknemmlighet.[/quote]
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2008 20.26.44 #24 av 80
Postet av: truse
Takk for et overaskende raskt og bra svar :) Det klarte opp et par ting ja.. Slik forholdene er nå så har jeg egentlig bare behov for 2 HDMI inngager på forsterkeren..! Er 5 watt merkbart da? Jeg tenkte å muligens bruke mellom 10 og 20000 på forsterker + fronthøytaler og evt. sub.

Dette høres sikkert også dumt ut, men poenget med høytalerene og subwooferen er at jeg ikke vet hvilke "spesifikasjoner" de må ha for å passe sammen med denne forsterkeren. Hørt litt av hvert om at en av delene kan bli ødelagt hvis det er sånn og sånn. Høres ut som du/dere har bra med peiling på dette området, så jeg hadde satt stor pris på om jeg fikk noen alternativer jeg kan se på. Eventuelt om jeg kan få noen spesifikasjoner som jeg kan se etter hvis jeg skal lete selv?

Takker og bukker, igjen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.04.2008 20.34.23 #25 av 80
Det er ikke noen fasit svar på hvordan man vet at en reciver er sterk nok til dine høytalere eller ikke, men se gjerne på strømforsningen og vekt da dette gir deg en ganske god pekepinn. Så må du se på følsomheten på dine høytalere, har de en lav følsomhet (DB) kreves det mer av forsterkeren/reciveren. Når det gjelder om hvordan vi kan vite hvordan en reciver er god nok eller ikke må man først og fremst se etter om den dekker dine behov og ditt bruksområde-

Ikke bry deg så mye om hvor mange watt den har. Watt er som dere vet en måleenhet for effekt.
Watt = spenning (volt) x strømstyrke (ampere). Altså for å angi utgangseffekten på en reciver/forsterker.

Utgangseffekten kan måles på mange forskjellige måter og det er ingen spesifikke krav på hvordan de måler dette, og hvis du vil sammenligne watt-oppgivelser, skal du sikre deg at de er målt etter samme standard, her er det mange produsenter som gjør store krumspring for at deres tall skal bli så imponerende som mulig og skryter med 7x180 w med en strømforsyning på 300W, da er mer imonerende. Dette blir mest brukt av billigprodusentene for å tiltrekke seg flere kunder. I forbindelse med høyttalere kan du ikke bruke watt-oppgivelser til så mye, fordi hvor mye effekt en høyttaler tåler avhenger av signalets kvalitet. Her er det høytalerens følsomhet (DB) mer å si. En liten forsterker kan f.eks gjerne ødelegge en høyttaler hvis signalet er forvrengt. På den annen side kan en liten høyttaler ofte tåle forbløffende høy effekt fra en stor forsterker så lenge signalet er rent og er av god kvalitet. Det er derfor viktig å ha en forsterker som kan takle jobben, spiller man for høyt med en liten forsterker og en relativt tungdreven høytaler kan den begynne å klippe. Dette vil si at reciveren/forsterkeren prøver å gi ut mer effekt enn den har å begynner derfor å klippe frekvense siden den ikke klarer å følge med. Dette kan føre til at utstyret blir ødelagt.

Uansett så er det alltid en forddel å ha litt "power" da dette spesielt kommer til nytte på høyere volum og kan gi litt mer dynamikk og kontroll enn en strømfattig reciver.

5-Watt er neppe merkbart nei.

Som sagt; lag en ny tråd angående høytalervalg og si litt om hva slags musikk du foretrekker og romstørrelsen din
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2008 09.39.45 #26 av 80
Postet av: staffel
Forskjellen mellmom 663 0g 863 er ikke så store. eneste at 863 har HD Radio og SRS Circle Surround II.
863 har oppskalering til 480p / 720p / 1080i / 1080p på 663 stod deti kke så mye om det.
863 har en HDMI port inn mer. tot ca 60 watt mer (om det har noe å si) 863 har 4 digitale innganger og 2 koaks og en utgang , 663 har 3 digitale inn, 2 koaks og ikke utgang

http://www.yamaha.com/yec/compare/Detail.html?compitem1=&compitem2=567570&compitem3=567571&CTID=5000200&VNM=LIVE&B_compare.x=20&B_compare.y=10&comp_items=567570&comp_items=567571


er det virkelig verdt ca 3500kr å kjøpe 863? Er det bedre bildeprosess, lydbilde?
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.05.2008 15.25.41 #27 av 80
Postet av: Spiff
Hei!
Er ganske ny på dette "felt" området, men lærer mer for hver dag! :)

Lurer ganske mye på om jeg skal kjøpe 663 eller 863, men er det noen som vet om disse receiverne klarer å kjøre følgende høytalersett uten at de tar/er fare for skade (pga receiveren er for svak):

-Dali Suite 2,8
-Dali Suite C0,8
-Dali Suite R0,8
-Dali Suite S1,2

Takk! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.05.2008 17.05.48 #28 av 80
Anbefaler deg å lese denne "miniguiden" for litt mer info om akkuratt dette:
viewtopic.php?f=30&t=10936

Men for å svare på ditt spørsmål, det er ganske små forskjeller mellom de to produktene; også når det gjelder kraft. Se produktsammenligning i første post. Den største av de har riktignok en mer HDMI-inngang, noe som ikke skader. Den vil nok klare å drive høytalerne dine bra, Yamaha spiller med engasjement og trøkk. Men den vil nok ikke utnytte hele potensiale som ligger i høytalerne. Så hvis du etterhvert finner ut at du ønsker mer effekt kan du tilkoble en effektforsterker.

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.05.2008 05.11.47 #29 av 80
Postet av: Spiff
863 er mer interesang enn 663 pga oppskaleringen.

Ikke for å skifte evne på tråden, men har du noen forslag til noen andre receivere rundt den samme prisen som er like god som 863 som kan få ut hele potensialet til høytalerne mine? (uten bruk av en ekstra forsterker)

Takk for svar! :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.05.2008 19.31.50 #30 av 80
Der må jeg bare si nei, du vil ikke kunne få en reciver som vil kunne utnytte hele potensialet til høytalerne dine i den prisklassen, den tanken kan du egentlig bare glemme. Jeg sier ikke at den vil gjøre en dårlig eller middels jobb, den vil gjøre en god jobb, men utfylle hele den potensiale vil den altså ikke. Skal jeg nevne noen andre recivere som er verdt å ta titt på-
Onkyo 705 og Sony STR-DA5200ES. Jeg vil tro at Yamaha er det beste valget, du får svært mye for pengene. Jeg har ikke personlig sammenlignet disse så kan derfor ikke si med sikkerhet hvem som er best av de, men ifølge presse ligger Yamaha på toppen.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar