Logo

Optisk/Koaxial lydoverføring

Skriv et svar
30.11.2005 07.21.41 #16 av 21
Postet av: Audiophile-Arve
"Headbanger Man" skrev::arrow: Hva fungerer best som lydoverføring; optisk eller koax? Noen som har synspunkter på dette :?:


Eg gjorde ei relativt grundig samanlikning for nokre år sidan, der eg brukt coax og TOS-link mellom CD-drivverket frå Mark Levinson og ML og Holfi DAK.

Må seie at coax heilt klart let betre. Men det hender at eg brukar TOS for å gjere ting enkelt frå tid til anna. Spesielt dersom signalkjelda ikkje er noko vidare (minidisc)...
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2005 08.51.40 #17 av 21
Postet av: Ken
Jeg har problemer med optisk fra min PS2 til receiver, masse kneppe-lyder/brudd i lyden når jeg spiller. Jeg har kuttet å bruke optisk, så det er kun vanlig RCA stereo fra PS2'en nå. Bruker COAX fra DVD-spiller.
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2005 11.51.04 #18 av 21
Postet av: Carr
"Audiophile-Arve" skrev:
"Headbanger Man" skrev::arrow: Hva fungerer best som lydoverføring; optisk eller koax? Noen som har synspunkter på dette :?:


Eg gjorde ei relativt grundig samanlikning for nokre år sidan, der eg brukt coax og TOS-link mellom CD-drivverket frå Mark Levinson og ML og Holfi DAK.

Må seie at coax heilt klart let betre.



Kan du utdype "bedre"? Mener du forskjell i delay? Jeg forstår ikke hvilke andre kvalitetsforskjeller det teknisk sett kan være.. signalet er digitalt - så lenge det kommer frem kan det da ikke forringes?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2005 13.35.15 #19 av 21
Postet av: Audiophile-Arve
Klarar ikkje å vere heilt presis før eg finn att notatane frå den gongen (skreiv eitkvart om det i Audio Video). Eg meinar likevel at det var klanglege ulikskapar. TOS gav ein kaldare og hardare klang. Dessutan var det eit eller anna med perspektiveigenskapane som eg ikkje likte med TOS-link.
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.12.2005 21.37.09 #20 av 21
Postet av: lexicon224
"Bøgge Bakken" skrev:
"Faller" skrev:jeg lærte på skolen at optisk trengs bare å forsterkes hver 100'de kilometer... så hvis skolen ikke driver med feillæring så er optisk best på lengre strekk!


Det stemmer, man kan også ha lengre vis man vil det.


Dere må skille mellom multimode og singelmode når det gjelder fiber. Det er kun singelmode som går "langt" (brukes ikke i digital konsumer sammenheng, spdif, adat osv.) :-))
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2006 17.22.45 #21 av 21
Postet av: Cocytus
Dette er egentlig veldig enkelt:
Det har ingenting å si. Sannsynligheten for feiloverføringer er veldig liten (gitt at vi ikke snakker veldig store avstander) uavhengig av om du bruker coax eller fiberoptisk. Og hvis det først skjer, vil du enten høre det som stygge knepp og ikke som en "liten sublim forringelse" i lyden. Hvis det er AC3 lyd så stopper lyden opp en kort (0.2s eller noe sånt) stund hvis feil skjer.

blindtester viser at det ikke er noen forskjell. Og blindtester er det eneste som teller i denne sammenheng.

Og at det skal være noen forsinkelse fra elektriske signaler til lys, og at det dermed er en ulempe mht optisk kabel... uhm, hvor stor forsinkelse er det snakk om? La oss si maks 2ns?

Mulighet for feil i konverteringen mellom elektrisk/lys? I praksis: Nei, overhodet ikke. (Hvis dette hadde vært et problem ville ikke internett fungert, nå da mesteparten av backbone linjene er fiberoptiske.)

I essens: Coax eller Fiberoptisk: Lydkvalitetsmessig er det ingen forskjell overhodet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar