Logo

orsos hjemmekino- Gradient Revolution MKII i hus

Skriv et svar
24.01.2010 14.20.55 #91 av 98
Postet av: MindWaste
Kjenner til Gaia prosjektet, var jo og omtalt i Hjemmekino :wink:
Blir spennende å følge med på "mini-gaia"!
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2010 15.05.11 #92 av 98
Postet av: Torja
Jøss, for noen flotte høytalere. Du har mye å spille på forstår jeg etter vært. :biggrin:
Hva bruker du til elektronikk på disse høytalerne? Shengya eller noe annet?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2010 16.57.56 #93 av 98
Postet av: orso
Shengyan har jeg solgt. Bruker en ICEpower effektforsterker med 125ASX2 moduler. Det et en firekanals sak med 60W i hver kanal (8 ohm). Skal prøve å biampe, men min erfaring tilsier at det ikke gir noe løft. 2*60W ICEpower watt driver nesten hva som helst. Begrensningene ligger i volumet, men kan spille høyt nok så sant det ikke er fest og huset skal rives ned.
http://www.mcubed-store.com/catalog/pro ... cts_id=255
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2010 18.42.33 #94 av 98
Postet av: Torja
Dette ser tøft ut. Passe watt til passe høytalere, ja. Men har du noen ønkser på elektronikk siden?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2010 19.00.35 #95 av 98
Postet av: orso
Tror jeg skal klare meg greit med det jeg har. Skulle jeg finne på og ha to separate anlegg, kan det hente jeg enten kjøper en rimelig surround receiver eller stereo forforsterker. Men jeg kan også kjøre rett fra Lynx lydkortet til ICEpower effektrinnet og da klarer jeg meg uten forforsterker. Vi får se hva det blir til. Selvfølgelig fristende nå og prøvelåne noe elektronikk, men jeg bør ikke bruke penger....

Gradientene er jo egentlig en midlertidig løsning som jeg utgangspunktet skal selge videre. Det kan faktisk bli vanskelig etter første inntrykk. De virker som fantastiske høyttalere og jeg veldig overrasket over at de ikke får mer oppmerksomhet. De har en kardiode løsning i mellomtone og diskant. Da sprer de ingenting bakover og mindre til sidene. De to 12" i bassen er i dipol konfigurasjon og det gir ofte en jevnere bassrespons i rommet med mindre peaker og diper. Resultatet er at de spiller mye mindre med rommet. Føler jeg har gjort mitt beste hifi kjøp noen gang. ICEpower effektrinnet, Shengya effektforsterkeren og Lynx kortet var også veldig gode kjøp. Men dette var nok et enda større varp. De spiller musikk på en måte som likner fulltone elektrostater, men med mer bass. Mellomtonen er en 7" og tegner et stort lydbildet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2010 19.20.55 #96 av 98
Postet av: Torja
Jeg personlig har dempet rommet kraftig, gjamfør min tråd. Men det du beskriver er veldig intresangt. Blir spennende å høre hva du vil gå for ettervært.

På tide å oppgradere info på hjemmekino.no siden din?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2010 11.59.58 #97 av 98
Postet av: orso
Har skjedd litt siden sist. Jeg har nå flyttet anlegg for endte gang. Jeg tok kontakt med en akustiker. Fikk tegnet rommet (noe som var et mareritt med de spesielle dimensjonene) og akustikeren gav en anbefaling i forhold til plassering. Og så er det snakk om å gjøre ganske omfattende akustiske tiltak hvor jeg får oppfølging av akustikeren underveis. Jeg har fått tegninger på ting jeg kan lage. Bruker noen av tegningene, men også mine egne DIY ideer kombinert med at jeg skal kjøpe diffusorer fra RPG. Lærer en god del om akustikk nå og det er faktisk ikke dyrt å få hjelp fra denne akustikeren. Alt gjøres over nettet. Kan anbefales på det sterkeste. Jeg har fått tegninger på å lage diffusorer også og det hadde blitt billig, men det blir for mye arbeid og jeg er redd det ikke blir særlig pent.

Hadde gjort en del akustiske tiltak før, men det er blåbær i forhold til hva som skal gjøres nå. Jeg er i gang med å bygge, men dette vil ta litt tid før jeg er i mål. Rommet vil nok se rimelig spesielt ut, men tror ikke det skal bli alt for ille. Jeg har f.eks alltid mulighet til å skifte til penere stoff på absorbentene jeg lager. Det er bare å fjerne stiftene og begynne å stifte nytt stoff på. Vet f.eks nå om et firma hvor man kan få trykket bilder på stoff til 500 kr. Vurderer noe sånt etterhvert, men bruker i første omgang mye billig stoff fra IKEA.

Slikt er altså tokanals anlegget plassert nå.

Dette er en plassering jeg ikke hadde tenkt på selv fordi det er så smalt her, men akustikeren mente dette ville være det beste kompromisset i rommet mitt. Han sa forøvrig at rommet mitt var det verste han hadde vært borti. Når flere av de akustiske tiltakene er på plass, så vil finplasseringen begynne. Har fått et alternativ to på plassering som er ca. 1 m nærmere frontvegg. Det skal prøves senere.

Det er ganske god avstand til bakvegg her. På veggen ved siden av PCen skal jeg plassere Diffractal diffusorer. Jeg har forhørt meg om pris to steder, men har ikke fått tilbakemelding enda.


Det måler helt greit foreløpig. Jeg har to litt stygge dipper under 100 Hz og så er det litt mye hengekøye i 150-500 Hz området. Med såpass naken og nøytral elektronikk som jeg bruker (rett fra Lynx kort til klasse effektrinn), så låter det litt for slankt og det er for mye nivå i diskanten i forholden til bass og mellomtone. Sansynligvis ikke værre enn at jeg kunne ha fått det til å låte veldig bra med litt farget elektronikk, men jeg ønsker helst at det skal låte bra med transparent elektronikk. Så jeg håper å få en jevnere kurve, men perfekt blir det nok aldri i dette rommet med "små høyttalere". Måtte nok hatt mye større høyttalere eller flere subber for en skikkelig jevn kurve. Eller kanskje jeg får låne/leie en DEQX snart.....
Målingen er med 1/3 glatting.


Slik er surround anlegget plassert. Jeg bruker fortsatt HTPCen som står i det andre anlegget som kilde til film. Vurderte å kjøpe meg en billig brukt Blu-ray spiller, men kjøpte heller lange kabler. På sikt blir det nok et kombi anlegg for både musikk og film.

Det er et innhuk på venstre siden og der har jeg plassert to pakker med rockwool stålstenderplater som man kan skimte. Skal plassere litt mer på toppen og så ha et hvitt stoff som forreng. Også her skal det gjøres en del omfattende akustiske tiltak. Time will show. Tiltakene her får jo også effekt i det andre anlegget.

Bakhøyttalerne er nå plassert i nesten samme avstand som fronthøyttalerne til sweetspot. Dette anbefalte akustikeren, men jeg stusser litt over dette. Jeg trodde DD og DTS anbefalte ca. 1 m ved siden av eller litt bak sitteposisjon, 90-110 grader. Noen som vet? Har egentlig ikke testet det ennå. Ja, vet det. Sofaen er slitt og dritstygg, :biggrin: men den blir ikke byttet med det første.


Og her er noe jeg har begynt å snekre på.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.04.2010 16.26.10 #98 av 98
Postet av: Torja
Spennende prosjekt dette.

Ante ikke noen fremdeles hadde bilderørs monitorer :roll: :lol:

Har gjort noen akustiske tiltak selv også, og det er helt klart noe som er billig og mer nyttig enn mye annet. Men det krever vel at man slipper unna evt interiør politi.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar