Logo

PE8720 Grått eller hvitt lerret?

Skriv et svar
26.12.2006 12.16.50 #1 av 5
Postet av: Otto
Jeg har kjøpt BenQ PE8720 som er montert i taket på stua. Skal kjøpe et lerret, DreamScreen V2 Tab-tension 230cm, men lurer på hva som vil bli best av grått eller hvitt. Leser at denne prosjektoren viser sort veldig bra. Kanskje det derfor vil være lurt å kjøpe et hvitt lerret? Skal bare brukes til filmer. Avstanden fra lerret til linse blir 487cm. Taket er hvitt med lyse vegger, men har persienner og mørke, tykke gardiner i tillegg foran vinduene.

Håper de som har denne prosjektoren vil skrive noen ord om hvilket lerret de bruker, hvitt eller grått og gjerne noen opplysninger om rommet også, størrelse og belysning.

Og jeg vil gjerne høre fra andre også. :)

Jeg får litt tid til å bestemme meg på - for butikken får ikke inn disse lerretene før i januar, i verste fall februar. :roll:

MVH
Otto
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2006 09.32.21 #2 av 5
Postet av: boly
Tror helt sikkert du finner svaret her:
http://forum.hjemmekino.no/viewforum.php?f=11

Har du full lyskontroll går du for hvitt, har du ikke det kan det kansje lønne seg og gå for grått.

Men denne pj'n har meget bra sortnivå så kansje det holder med hvitt uansett.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2007 16.09.51 #3 av 5
Postet av: Otto
Takker for svaret!

Det tar litt tid før AV-shop får inn de nye Tab-tension lerretene, så jeg har kjøpt et billig hvitt lerret som jeg skal bruke til min gamle 8mm fremviser senere. Dette er et 200cm bredt DreamScreen lerret. Dette lerretet gir et veldig fint bilde med flotte farger. Sortnivået er veldig bra synes jeg, selv om det blir sortere når jeg setter på den lille prøveduken jeg har fått i grått.

Men når jeg plasserer denne lille grå prøvebiten rundt på lerretet, synes jeg fargene og kanskje spesielt hudfargene blir mye dårligere. Og dette klarer jeg ikke å rette opp med alle de innstillingene denne fremviseren har. Derfor tror jeg det kommer til å bli et hvitt lerret hos meg. Jeg får det helt mørkt i stua, det eneste som ødelegger er det hvite taket. Kanskje jeg må finne på noe der, foran lerretet. Da vil i alle fall et hvitt lerret bli perfekt. Jeg kjører pæren i sparemodus på 200 watt, synes det gir et flott bilde.

Jeg er redd for at det hvite og de flotte fargene blir ødelagt med et grått lerret hos meg med denne prosjektoren. Men kanskje tar jeg feil? :(
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2007 16.24.52 #4 av 5
Postet av: kWern
"Otto" skrev:Jeg er redd for at det hvite og de flotte fargene blir ødelagt med et grått lerret hos meg med denne prosjektoren. Men kanskje tar jeg feil? :(


Jeg vil jo helst ikke påstå at du tar feil, men det er i hvertfall ikke helt riktig. Grå lerret funker fint! Det er ikke snakk om mellomgrå eller mørkegrå, men snarere lys lysegrå i de fleste tilfeller. Mange grå lerreter har en gain på 1,0, så du mister lite lys, og det hvite fremstår som hvitt, men det som skal være svart, får hjelp av lerretet til å fremstå som mørkere enn ellers.

Lykke til!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2007 16.02.05 #5 av 5
Postet av: Otto
Nå har jeg fått sett mange filmer på det hvite "prøvelerretet". Når det er helt mørkt i rommet, kun det hvite taket som ødelegger litt, blir det som er helt sort på filmen, helt sort. Når jeg legger på Dyna Grey prøvebiten jeg har fått, så blir mye av det som skal være nesten sort på filmen, også helt sort. Derfor virker alt mørkere. Men det blir jo ikke helt riktig det heller. Med det hvite lerretet blir det helt fantastiske farger og det hvite blir helt hvitt. Mine egne opptak blir også veldig fine på det hvite lerretet.

Så jeg har nok bestemt meg. Er nesten helt sikker på at det blir et Tab-tension V2 230cm i hvitt når butikken får det inn. :)

Dette ser jeg nå vil fungere veldig bra. Kanskje på grunn av at sortnivået på denne prosjektoren er bedre enn mange andre?

Skal kjøpe lystette rullgardiner, og sette opp en skinne i taket på motsatt side av vinduene som jeg skal montere lystette gardiner på. Da blir det helt mørkt hele døgnet. :D Det eneste er det hvite taket da. Fikk lyst til å finne på noe der. Skulle vært noe som kunne rulles ut, som en rullgardin. En rullgardin i sort finnes vel ikke i matt heller?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar