Logo

Pen installasjon av Plasma TV uten synlige kabler

Skriv et svar
08.06.2005 08.04.39 #1 av 7
Postet av: Deicide5997
God dag alle sammen !
Jeg er på utkikk etter gode råd/erfaringer med installasjon av Plasma TV.
Vi planlegger å henge TVen på veggen ved å bruke svingestativ. Men vi skulle gjerne gjøre det slik at kablene ikke henger på veggen under. Det er jo flere kabler som skal gå til DVD, Videospiller, strømkontakt osv.

Har noen av dere erfaring med å "skjule" den mengden kabler ?

Finnes det noen smarte løsninger på markedet for å gjøre dette ? Jeg ville helst unngå å begynne å grave i veggen for å skjule dem.

Noen som helst råd vil være til stor hjelp. La oss ta en diskusjon ! Det kan sikkerr være nyttig for flere av oss.

Mvh Dennis
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2005 11.15.18 #2 av 7
Postet av: Torja
På Clas Ohlson finner du kabel kanaler som du kan bruke for å skjule kablene.
Følg linken her:
http://www.clasohlson.no/shop/store/fra ... 10%3A50+AM

Hvis linken ikke fungerer så kan du søke selv etter "kabelkanaler" på http://www.clasohlson.no

Lykke til 8)
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2005 11.32.31 #3 av 7
Postet av: Knut
Den peneste måten å gjøre det på er å lage en "falsk" vegg. Bygg ut veggen der du skal ha plasmaen med 5-10 cm. Bruk vanlige lekter/stenderverk og vanlig gipsplater. Gjør du dette pent og sparkler, maler, tapetserer etterpå blir det meget bra. Trekk kablene bak den nye veggen og lag hull nede ved gulvet der du henter ut kablene.
Du trenger egentlig ikke å bygge ut hele veggen heller, men f.eks bare et 1,5 m bredt felt. Dette høres kanskje litt rart ut, men rent designmessig kan det bli kult. Du kan jo male dette feltet med en annen nyanse eller annen matchende farge ... Du trenger heller ikke å bygge helt opp til taket, men bare så høyt at kabelstrekket til plasmaen blir skjult i den nye veggen.
Å trekke kabelgate er etter min mening en stygg løsning å ha nedover veggen.
Rent WAF-messig (Wife Acceptance Factor) gjør du et scoop ved å bygge ut veggen og skjule kablene på den måte :-)
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.06.2005 09.31.39 #4 av 7
Postet av: Deicide5997
veldig bra forslag, takk !
Skal diskutere dette.
Egentlig tenkte jeg å bore to hull bak plasma og nede bak gulvlisten, slik at jeg kan dra kablene bak den eksisterende veggen.
Men forslaget med en ny vegg kan være enda mer interessant, men litt krevende :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.06.2005 12.44.03 #5 av 7
Postet av: Knut
"Deicide5997" skrev:veldig bra forslag, takk !
Skal diskutere dette.
Egentlig tenkte jeg å bore to hull bak plasma og nede bak gulvlisten, slik at jeg kan dra kablene bak den eksisterende veggen.
Men forslaget med en ny vegg kan være enda mer interessant, men litt krevende :)


Hvis baksiden av veggen der du skal ha plasmaen bare er innsiden av et kott, skap, garasje eller lignende så likte jeg forslaget ditt godt - men det er helt avhengig av hva som er bak tv-veggen altså ... ikke særlig pent om det kommer en tjukk kveil med kabler ut av et hull på kjøkkenveggen og forsvinner inn igjen nede ved listen ... :-)
Å bygge en slik lettvegg er bare gøy - vekk liv i mannen i deg, fram med verktøy. Men husk at om du skal plassere tven rett på veggen må stenderverket være riktig dimensjonert og skrudd godt fast!
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.06.2005 12.54.19 #6 av 7
Postet av: Deicide5997
hehe. nei , jeg tror du misforsto litt.
veggen er laget av gipsplate, og bak veggen er det jo tomt rom, isolasjon, osv, før det kommer yttervegg. Jeg må ikke lage en tverråpning, bare i gipsoverflaten. Så blir alle kablene skjult inne i det tomme rommet inne i veggen. Eller tar jeg feil ? jeg tror de fleste veggene bygges slik nå for tiden.

Men å "vekke liv i mannen" i meg selv er jo kjempe fristende !
DG
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.06.2005 12.57.38 #7 av 7
Postet av: Knut
"Deicide5997" skrev:hehe. nei , jeg tror du misforsto litt.
veggen er laget av gipsplate, og bak veggen er det jo tomt rom, isolasjon, osv, før det kommer yttervegg. Jeg må ikke lage en tverråpning, bare i gipsoverflaten. Så blir alle kablene skjult inne i det tomme rommet inne i veggen. Eller tar jeg feil ? jeg tror de fleste veggene bygges slik nå for tiden.

Men å "vekke liv i mannen" i meg selv er jo kjempe fristende !
DG


Ok, trodde det var snakk om mur/betong. Hvis du har lettvegg, gips, er det kjempeenkelt å gjøre som du sier. Svigerfaren min har akkurat gjort det samme hos seg. Han har hengt opp PDP 435 HDE fra Pioneer, og ikke en kabel er synlig. Lag hull i gipsen oppe og nede og før kablene ned. Svigerfar brukte bare en tommestokk for å trekke kablene - det funket utmerket. Ellers så bruker du stålvaier/tråd eller slik ledning elektrikere bruker. Denne løsninger er den enkleste, bare du får dyttet unna isolasjon osv :-)
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar