Logo

PGs hjemmekinoprosjekt - plantegning lagt ut

Skriv et svar
14.08.2009 18.24.31 #1 av 4
Postet av: perjen
Hei,

Når man totalrehabiliterer en enebolig, så er jo hjemmekino obligatorisk. :D

Jeg skal bygge en hjemmekino fra scratch i et rom som også skal fungere som en vanlig stue. Det eneste som er ferdigsnekret i rommet er gulvet, mens vegger og tak fortsatt mangler isolasjon og panel.

Alle muligheter ligger med andre ord åpne, noe jeg vil utnytte til å skjule mest mulig av kabler og teknisk utstyr. Jeg er opptatt av høy kvalitet på lyd og bilde, men utstyret vil jeg helst se så lite til som mulig. Et valg som allerede er tatt - også av plasshensyn - er at alle høyttalere bortsett fra subwooferen(e) skal være innbygd i vegger og tak. (Jeg monterte nylig helt enkle høyttalere i baderomstaket :smile: og koblet dem til en billig Technics-forsterker fra 1985, og jeg er mektig imponert over hvor bra det låter!)

Utover høsten kommer arbeidet med rommet til å komme litt mer i gang, og da vil jeg dokumentere hele prosessen med bilder, tegninger og beskrivelser. Men dette blir et prosjekt som vi gå framover med små steg, og selve rommet er estimert ferdig ca høsten 2011 (ja, tjue elleve). Jeg er temmelig fersk på hjemmekinofronten, men lærer forhåpentligvis raskt, og jeg kommer helt sikkert til å spørre masse her i forumet. :-) Og så håper jeg også at prosjektet mitt kan være til nytte for andre her som skal i gang med noe lignende.

Jeg vil forsøke å samle det meste her: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=209
19. august 2009: Plantegning er nå lastet opp på presentasjonssiden.
Per Gunnar Øen Jensen
Fredrikstad
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2009 19.27.06 #2 av 4
Postet av: Typhoon7
Blir spennende å følge med på dette. Det finnes en del gode høytalere for innbygging på markedet. Det er også smart, som du nevner i presentasjonen, å legge opp for alternative høytalerplasseringer og fremtidige utvidelser.

Basert på din beskrivelse, så tror jeg dette blir meget bra til slutt. 2011 er jo ikke lenge til :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2009 22.12.42 #3 av 4
Postet av: Torja
Har du vurdert vilke innbygnings høytalere du vil ha?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.08.2009 09.59.09 #4 av 4
Postet av: perjen
Har ikke orientert meg så mye i markedet for innbyggingshøyttalere ennå, og hittil har jeg stort sett bare kikket på produktseriene fra Dali og B&W. Det er ihvertfall ingen tvil om at det finnes gode produkter som gjør at prosjektet er mulig. Nye produkter kommer stadig, så jeg venter nok med å ta en beslutning til selve rommet begynner å bli ferdig.

Jeg vi også prøve å finne "standarden" for dimensjonene på tvers av produsentene, siden man blir ganske låst når man først begynner å bygge rammer inni vegger og tak og sage hull i paneler og plater. Ideelt sett bør det finnes en viss mulighet for å kunne skifte modell eller fabrikat uten at det blir nødvendig å rive ned halve rommet. For de runde takhøyttalerne (som jeg ser for meg at det blir fire av - to i front og to bak) er det mange modeller som krever en åpning på 10" i diameter, så der finnes det allerede en god "standard". For de rektangulære variantene handler det om å finne ut hva som er den størst tenkelige høyttaleren i den posisjonen.
Per Gunnar Øen Jensen
Fredrikstad
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar