Logo

Philips 28PW6509 = 28PW6408?

Skriv et svar
10.10.2004 14.01.05 #1 av 2
Postet av: TVhjemejs
:(

Expert (og 2tal) i DK lancerede for et par uger siden Philips 28PW6509 til 5.000 Dkr. Jeg havde netop aftalt en returnering af mit seneste 50 Hz Philips, 28PW6558, (features tæt på 6518) på grund af fejl og mangler som jeg har beskrevet i en anden tråd. Egentlig ville jeg så bytte det ud med et 32PW6518 som nu kunne købes hos Elgiganten, men jeg mødte nu en kraftig uvilje hos den sælger som tidligere havde solgt mig Philips 32PW6517 (L01-chassis med kraftig støj på lyden), 28PW6506 (samme chassis, samme fejl) og altså senest 28PW6558 (L04-chassis med med ren lyd selv ved høj lydstyrke, hvilket viser at jeg gjorde ret i at returnere de tidligere TV). Jeg returnerede jo bare dette TV, også! Set fra hans ståsted er modviljen vel forståelig nok!

Tog chancen og købte det omtalte TV hos Expert. Selv om det ikke var muligt at finde detaljerede specifikationer nogetsteds. Antog nærmest at det var en slags opdateret udgave af 6506, som havde et udmærket billede. Måske var støjen på lyden nu passé?

Det viste sig (også!) at være en ny model med L04-chassis. Det er en skrabet model lige som PW6408. Der er blot designet til forskel. 6509 har design som den gamle 6506. Og indbygget FM. Deraf sikkert nummereringen. Bortset fra det kan jeg ikke se nogen forskel i specifikationer i forhold til 6408. (Begge har Twin Page Text som alle modellerne med L04-chassis).

Det betyder nul sorterings-menu efter den automatiske installering af tilgængelige kanaler. Man må gå kanalerne igennem fra begyndelsen og give hver især det program-nr. man nu ønsker. Der findes ikke engang en menu med en oversigt over de installerede kanaler. Hver gang man giver en kanal et nummer forsvinder den kanal der var på pladsen. Så det havde været smart af mig at dublere kanalerne først, f.eks. placere dem på pladserne 40 og opefter. Det er sådan noget man finder ud af bagefter! I stedet måtte jeg møjsommeligt foretage en manuel installering med søgning på frekvens ved mange kanaler. Ifølge manualen for 6408 får de automatisk indstallerede kanaler numrene 99 og nedefter, hvorefter man så selv kan nummerere dem. Det virker lidt smartere.

Menu-sproget er iøvrigt engelsk, selv om DK er valgt!
Indstillings-menuen er også skrabet! Der er ingen liste-funktion med undermenuer. Man trykker på menu-tasten og så dukker "Manuel Store" (har dog selvfølgelig under-menu), "Auto Store", "Rotation", "Balance" (der er ingen mulighed for at indstille lyd iøvrigt - take it or leave
it!), "Colour" (ingen indstilling af farvetemperatur), "Contrast", "Brightness" og så igen "Manuel Store" op når man bruger piletast op eller ned. Når man forlader menuen gemmes indstillingerne. Der er ingen mulighed for midlertidigt at bruge andre indstillinger, og så f.eks. ved tryk på "Personal" vende tilbage til grundindstillinger. Som ved 6517, 6506, 6558 og - går jeg ud fra - 6518. "Personal" er simpelthen de indstillinger du sidst har foretaget, til forskel fra de (for mig) ubrugelige forudindstillinger fra fabrikken som "Multimedia", "Natural" og alt det der. Der er som sagt ingen indstilling for lyd (diskant, bas, begrænset lyd, delta-lyd f.eks.), og valgmuligheden "Personal" for lyd findes slet ikke (som den gør ved de mindre skrabede modeller). "Voice" er åbenbart ment som standard.

Ved brug af Ext1 (RGB) eller Ext2 gemmes de indstillinger man sidst har foretaget der. Det er dog noget! Alle indstillingsmuligheder virker også over RGB. (Det har jo nok en pris hvad kvaliteten angår).

Vurdering:
Igen er lyden med dette chassis upåklagelig ren (men misforstå mig ikke: der er langt til lyden fra et godt stereo-/surround-anlæg!) Men grundlæggende er billedkvaliteten ringe. Der er for meget støj i TV-billedet over antenneindgangen. F.eks. er billedet betydeligt bedre over min video. Farvegengivelsen er også ringe (mætningen). Billedet over Ext1 (med RGB) er langt bedre, med fin farvemætning og naturlige farver, men der er kraftig regnbuemønstre/moiré/"ringing" (dansk udtryk?) ved mange scener, både over min digitalboks (TDC Selector) og over min DVD-afspiller. Det er stærkt generende og burde netop ikke kunne forekomme over RGB-indgangen! Faktisk har jeg ikke oplevet disse typiske composite-billedforstyrrelser på noget billedrørs-TV jeg har testet, over RGB-indgangen altså. Så er det mon RGB sådan for alvor? Over både antenne og RGB har TV'et svært ved gengive gråtoner i mørke partier. Lyse partier bliver heller ikke gengivet nuanceret nok. Generelt virker billledet lidt tegneserieagtigt. Hvide undertekster og tekst-TV har vekslende gule og blå misfarvninger (6558 havde vekslende røde og magenta!).

Hvad der er automatisk indbygget ved jeg ikke, men der er ikke angivet Noise Reduction, kamfilter, Scavem, Contrast Plus i manualen. TV'et er "Made in Europe", men teksten på bagsiden er italiensk.

TV'et er nu returneret så jeg er ved at løbe tør for muligheder!

Her er en liste over de nye 50 Hz TV med L04-chassis, placeret efter stigende antal features: 6408, 6509, 6518 (mange indstillingsmuligheder, Crystal Clear III, Virtual Dolby, Twin Page Text), 6558 (Digital Crystal Clear, Virtual Dolby, Twin Page Text og PAP - Picture And Text), 6618 (Digital Crystal Clear, Twin Page Text, PAP og PIP med 2 tunere). Sidstnævnte har jeg endnu ikke set udbudt i DK/Skandinavien, selv om den står i Philips-kataloget som forhandlet i DK).

Knud
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2004 20.15.59 #2 av 2
Postet av: Rune
Tusen takk for et meget informativt og godt innlegg. Her kan mange hente tips ved kjøp av 50Hz Philips.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar