Rune
Nerd
E-post
Nettside
"monitor" skrev:Å sammenligne billigste produkt i mellomeuropa på et gitt tidspunkt med billigste produkt i Norge er absolut kurant. Også i Norge finner vi spesialtilbud osv. Jeg påstår at Panasonic TH42PV600 selges til spesialpris når noen kan tilby den godt under 12000 kroner, mens samme tv for øyeblikket (idag) selges på Elkjøp her i byen for 24995.
.
Jeg mener det er feil å gjøre det.
Tenkt eksempel: Expert åpner ny butikk på Majorstua. De selger 10 stk 507XA til 17.995,- for å få oppmerksomhet. Den billigste prisen du finner i Sverige nå er 24995 sek. Betyr det at prisen er mye billigere på 507xa i Norge enn Sverige? Nei selvfølgelig ikke. (for alt jeg vet så kan det hende at Elgiganten i Sverige hadde åpningstilbud for 16.995, men det kommer ikke med)
Når du hevder at prisen er 75% dyrere i Norge så er dette feil siden du på en måte sammenligner epler og pærer.
"monitor" skrev:
Om du fortsatt skulle være en selger så forstår jeg at du argumenterer slik du gjør...Pioneer tv-er er for dyr i Norge når utsalgsprisen i Norge er relativt sett høyre enn det som er tilfelle i andre land. Mht. Sverige så har jeg jo nevnt at der prøver de å få kontroll på hvem som skal få lov til å selge pioneer, og det er et forsøk på å få priskontroll der også...
.
Jeg har ikke vært selger på mange år nå (jeg jobbet deltid mens jeg studerte), men jeg er litt usikker på hva du mener her. Mitt poeng er bare du overdriver forskjellene. Jeg er helt enig at prisene er mye mer presset på Panasonic enn Pioneer. Forskjellen i utsalgspris er mye større enn forskjellene i innkjøpspris noe som gjør at man på en måte får "mer valuta for pengene" hvis man handler Panasonic og jeg er rimelig sikker på at det selges langt flere Panasonic enn Pioneer grunnet prisen. At det er større prisforskjell i Norge på Panasonic og Pioneer enn det er i andre land tror jeg kommer av mindre prispress på denne. De store kjedene satser i størst grad å annonsere rimeligere apparter da det er dette som trekker folk. Annonsrer man 507XA til 24.995 kommer det kanskje 3, annonserer man 50PV70 til 14.995 kommer det kanskje 30. Ergo et enkelt valg hvis man skal kjøre et supertilbud. I andre land er det flere folk og flere butikker. Dermed mer press på prisene uansett prisklasse.
"monitor" skrev:
Apropo Sverige: PDP507XA koster der SEK 24990..I Norge 28.995
Panasonic TH 50 PV600 koster der SEK 19990..I Norge 18.990
For 42" så er det mindre forskjell mellom modellene, men allikevel er igjen panasonic relativ sett billigere.. Det underbygger mine påstander.
Expert solgte 507XA til 24995 senest i april. (og da tror jeg også man fikk med en DVD-opptaker)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
monitor
Prisjeger og frihetskjemper
E-post
Nei Rune: Nå tror jeg du argumenterer bare for å argumentere: Du vrir på mine påstander., samtidig som du argumenterer med noen av de samme argumenter jeg selv bruker:
Hele vitsen er at vi som kjøpere skal kjøpe produktene våre billigst mulig: NÅR Pioneer ble solgt i Belgia / Nederland for 2000, istedenfor 2500 så er det interessant for en bruker her i Norge, især når prisen i Norge ligger på 29K for øyeblikket. Når Panasonic er å få kjøpt til 24.995 i min nærbutikk mot 11.597 på en nettbutikk så er det interessant.
Å vite at man kan sette en o bak europrisen på de billigste "vanlige" utsalgspriser i mellomeuropa for å komme frem til billigste "vanlige" utsalgspris i Norge er også nyttig: Da kan man se om et produkt i Norge er dyrere / billigere enn "over there". En enkel og bra tommelfingerregel.
Pt. så selges Philips 42PF9631 for 1799 euro og 17995 kroner.
Panasonic sin nye 50" PV70 går for 1989 euro og 19998
tilsvarende 42" PV70 koster 1222 euro og 12190.
Selvfølgelig gjelder det ikke alltid alle produkter: Pioneer 507XA 2500 euro mot 28995 Pioneer 427XA 1890 euro og 17661.
Jeg sammenligner ikke epler og pærer: Jeg sammenligner nøyaktig samme produktet i ulike land på et gitt tidspunkt.
Når da 42" av utgått panasonic modell selges for under 12k i Norge, mens den er å få for 1699 euro, da vet jeg at jeg har gjort en prisgunstig handel.
Rune
Nerd
E-post
Nettside
"monitor" skrev::evil: Nei Rune: Nå tror jeg du argumenterer bare for å argumentere: Du vrir på mine påstander., samtidig som du argumenterer med noen av de samme argumenter jeg selv bruker:
Gjør nok ikke det, men en god diskusjon er alltid gøy.
"monitor" skrev:
Hele vitsen er at vi som kjøpere skal kjøpe produktene våre billigst mulig: NÅR Pioneer ble solgt i Belgia / Nederland for 2000, istedenfor 2500 så er det interessant for en bruker her i Norge, især når prisen i Norge ligger på 29K for øyeblikket.
Jeg er fremdeles uenig. Så lenge apparatet ikke lenger selges til 2000 euro og det dermed ikke er mulig å skaffe den billigere enn ca 2500-2700 euro er det egentlig veldig uinteressant at en butikk har priset skjermen til denne prisen en gang. Ta BenQ W9000 som et eksempel. Den ble priset for noen uker siden til godt under 30.000 hos 3 forskjellige forhandlere da leverandøren oppga feil pris i sitt interne system. Etter noen få dager ble feilen rettet, og butikkene økte prisen til "rett pris". Da BenQ W9000 ikke var kommet på markedet. Selv om flere bestilte til denne prisen, var det ingen som fikk den til feilprisen selv om feilprisene var tilgjengelig blant annet på hardware.no.
Mitt eneste poeng i diskusjonen: Du kan ikke bruke en ikke reell pris som grunnlag for å diskutere prisforskjeller mellom Norge og europa. For alt jeg vet så var det kanskje bare 2 stk til denne prisen.
"monitor" skrev:
Når Panasonic er å få kjøpt til 24.995 i min nærbutikk mot 11.597 på en nettbutikk så er det interessant.
Absolutt og desverre er det mange butikker som ikke har vett til å redusere prisene tidlig nok slik at de brenner inne med slike apparater. Resultatet er at butikken sikkert en gang må selge apparatet til kjempetap og må selge 30 andre skjermer for å motvirke dette tapet.
"monitor" skrev:
Jeg sammenligner ikke epler og pærer: Jeg sammenligner nøyaktig samme produktet i ulike land på et gitt tidspunkt.
Jo så lenge du sammenligner med en pris i europa som det ikke er mulig å kjøpe skjermen for og en pris som er reell i Norge blir det det.
Du må også ta hensyn til at Norge har 25% moms.
Nå jobber eu med en lov som skal gjøre forbrukerrettighetene like for europa. Dette vil bety at man tvinger land til f.eks ha 3 års reklamasjon inkludert Norge. Dette vil hjelpe på konkurranse for da vil ikke man la vær å handle i utlandet grunnet dårligere betingelser. Mange handler f.eks ikke fra Sverige da man mister 2 års reklamasjonsrett. Med den nye lover får alle samme reglene.
Mvh
Rune
monitor
E-post
- Prisen var reell på det tidspunktet jeg skrev innlegget. Det er klart at den ble fort utsolgt når tilbudet var så bra. Heldigvis kunne jeg dokumentere via kelkoo at den hadde blitt solgt for den prisen, og butikken var rask med å slette annonsen når de var utsolgt.
- Om sammenligning med priser i europa: Jeg mener ikke at folk nødvendigvis skal importere en tv fra en tysk butikk, men at de bruker utenlandske prisguider for å se hva tilsvarende pris er i en norsk butikk.
Å ha en tommefingerregel slik jeg foreslo er et fint redskap til å kunne finne ut om prisnivåer både her og der.
Det beste er jo å kjøpe her i Norge,men ikke for enhver pris!!
Ville jeg eie en Pioneer 507XA, så hadde jeg nok hentet den på postkontoret i Sverige for 21000. 9000 kroner er mye penger!!
Så nå må jeg oppdatere noen priser!! Jeg gir meg på videre diskusjoner om dette med deg!! Vi kan heller ta en ny frisk fight en annen gang!!
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Vi er nok helt enige skal du se
Hadde prisforskjellen vært så stor til vanlig ville jeg også kjøp min kommende TV i utlandet.
Mvh
Rune
monitor
E-post
Begynner å falle noe i pris: under 28k nå ( har oppdatert en haug med priser på de mest kurante tv-produkter.
Har sikkert sammenheng med den nye 8.generasjon, som du omtaler så mye. Fikk en mail fra Pioneer som svar hvorfor de er så dyre i Norge...
Jeg legger svaret ved, selvom jeg mener at dettte ikke holder stikk.
Takker for din mail.
Nå kjenner ikke jeg prispolitikken til andre firmaer så jeg holder meg til å kommentere vår egen.
På generelt grunnlag kan jeg si at prisene til forhandlerene fra Pioneer varierer med opptil 10% i Europa. Dette skyldes hovedsaklig at service og fraktkostnader varierer fra sted til sted. Når vi ved lanseringer sammenligner våre prisstrukturer så kan differansen variere fra -5% til de 15-20% du nevner.
Vår pris på nevnte produkt lå på ca 4000 Euro frem til 1 april. I forbindelse med utsalg grunnet modellskifte var det forventet at prisene ville ligge mellom 3-3.500 Euro. Dersom du sjekker rundt i Norge fra nå og fremover vil du sikkert møte denne prisen flere og flere steder.
Det er forhandler som bestemmer hvor mye, eller hvor lite, han skal tjene på et salg. Men det er ikke uvanlig i vår bransje at noen har et større behov for å tømme lagre, - selv med tap, eller ha kampanjetilbud. I tillegg er det viktig at man har god oversikt over hva som er med i prisen av utstyr samt garanti ordninger.
Når det gjelder din uttalelse om at vi taper markedsandeler så er nok den relativt mye mer nyansert. F.eks.: På 50" har vi lavere markedandel enn for 1 og 2 år siden, men vi omsetter for mye mer. Ikke så merkelig da vi tidligere var tilnærmet alene i denne klassen. Det samme gjelder for andre klasser. Vi har en mindre andel i et mye større marked og omsetter nå for mer. I tillegg er markedet i dag mye mer segmentert i kvalitetsnivåer og dermed også prisklasser.
Nå har jeg ikke sett de priser du refererer til, men dersom det er riktig at noen kan levere dem (og da med samme utstyr som norske forhandlere gjør) så er det et eller flere ledd som taper penger.
Ha en fin dag.
Med vennlig hilsen / Best regards
Pioneer Norge AS
Hein W. Barthold
Country Manage
Det betyr at de forventer et prisleie på 507XA fra 25k - 29K (3000 -3500 euro)...
orso
Meget Kunnskapsrik
E-post
Skal ikke blande meg inn for mye i diskusjonen siden jeg ikke har sjekket dette godt nok, men vil i hvert fall si at Pioneer har meget konkurransedyktige priser på surround receivere og DVD spillere.
Jeg foreslår ny tråd hvor dette temaet kan diskuteres videre.
Jeg er nysjerrig på hvilke valg trådstarter falt på? Hvis han fortsatt er med oss?
monitor
E-post
Jeg reagerte på Pioneer sine tv priser, som i mellomeuropa selges marginalt over konkurrentenes priser, mens de her ofte ligger skyhøy over. Jeg tok da utgangspunkt i en bestseller (Pioneer PDP507XA)
Ellers er jeg enig med deg: Jeg eide en god Pioneer cd spiller (PD95?) engang, og den skillte seg ikke ut prismessig.
Idag så har jeg har en Sony X707 ES fra 1992 som er oppgradert med en "clock". Den er jeg fortsatt meget fornøyd med. Folk tror ikke sine egne ører når jeg spiller musikk på den! Beistet veier vel 10 kg, og er fra en tid hvor gutta i Sony fortsatt fikk boltre seg med å lage godsaker av ypperste kvalitet til en overkommelig pris.
lossius
Aktiv
E-post
Rune
Nerd
E-post
Nettside