Logo

Plasering av høytalere

Skriv et svar
17.09.2006 18.49.17 #1 av 7
Postet av: advance
Bilder av hvordan de står idag er lagt ved. Etter planen kommer det et lerret på 203cm over bak tv-en (Trenger man større? Avstand fra prosjektor er ca 4 - 4,5m, samme er sitteplassen). Det første jeg lurer på er jo om noen av dere kan sette fingeren på noe jeg kan gjøre bedre med lydbildet. For eks kan jeg ikke tenke meg at jeg trenger noen sub med disse fronthøytalerne (DC15). Jeg prøvet med en sub på 12" men den blir bare overdøvet av de andre, og ødelegger lydbildet. Så jeg har satt forsterkeren i PLS (Mener at jeg leste i brukermanualen at dette inneberer at sub kanalen blir sendt i fronthøytalerne). Er disse Cerwin Vega DC15 høytalerne bare oppskrytt eller er det noe av det bedre å se film på? Andre forslag motas med stor begeistring :lol: .

Har en tråd her ang prosjektor verdt å sjekke :
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=7413 bak.jpg bak.jpg ( 41,599609375 KB) Vist 2429 ganger Front.jpg Front.jpg ( 59,9482421875 KB) Vist 2422 ganger
Pioner VSX-D512
C = Dali SC5
F = Cerewin Vega DC15
S = Pioner S-H230VA-QL
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2006 20.21.20 #2 av 7
Postet av: boly
Med en god sub vil du få mye mer trykk i de laveste frekvensene.

Ta en titt på SVS sine. Selv den minste spiller sykt bra.

Når det gjeldet pj, ser jeg du sikler på Hitachi PJ-TX300, dette tror jeg er en skikkelig god sak, som kommer til og være rimelig vanedannende.

Jeg sitter selv ca 3,5m fra 106" lerret og tror det er passe, så det er mulig du kan gå litt større. Anbefaler deg og prøve med laken, da det er dyrt og kjøpe lerret og finne ut at det er for lite/ stort etter på.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2006 21.20.21 #3 av 7
Postet av: orso
Ville ha prøvd å trekke CV høyttalerne lenger utifra frontvegg. Virker ut som det er litt liten avstand mellom høyttalerne også. Avstand mellom høyttalerne skal være samme som avstand fra sitteposisjon til høyttalerne. Det gjelder først og fremst musikk, bruker du de bare til film kan du ha litt kortere.
En god sub vil garantert hjelpe. I mine ører spiller CV elendig bass. Sorry
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2006 21.30.23 #4 av 7
Postet av: orso
Et annet tips er å trekke sofaen utifra veggen, slik at du får bakhøyttalerne bak sofaen. Bakhøyttalerne bør stå litt bak og peke litt skrått inn mot lytteposisjon. Å trekke sofaen utifra bakveggen vil også ha positiv effekt på bassen.

P.S. Hadde jeg hatt anlegget ditt, hadde jeg sansynligvis snudd det på hodet; satt Daliene som front og CVene som bakhøyttalere :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2006 06.13.56 #5 av 7
Postet av: Torja
Tror det er Pioner S-H230VA-QL, han har som bak. Den Pioneer receiveren blir muligens for svak til å drive de store Cerwin Vega høytalerne dine, så det er muligens derfor lyden lett blir litt pistrete :?:
Nå er cerwin-vega på trappene med sine egne PA forsterkere. Da får høytalerne dine den brutale effekten og kontrollen de fortjener.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2006 20.12.54 #6 av 7
Postet av: advance
CV-ene spiller ned til 27Hz og de sub-ene jeg ser som spiller lavere er vel over 5k klassen. De står ca 40cm fra veggen.
Spørs om samboeren er så happy for at det blir glippe mellom vegg/sofa. Blir vel til at jeg bytter ut bakhøytalerne med noen stativhøytalere som kommer lenger opp. Det er helt korrekt at det er Pioner høtalere bak. Den eneste Dali-en jeg har er Center :wink: .

Mitt dilemma er følgende. Jeg fikk utdelt et "ultimatum" hehe. Hvis jeg skal ha prosjektor må høytalerne byttes ut med noe mer stilfullt. Som for eks http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter ... minium.htm disse Argon 7011 forann og http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter ... minium.htm disse Argon 6021 bakhøtalere. De kjipe er jo at Argon ikke har noen Centerhøytaler eller sub som HIFI-Klubben selger. Og leste i denne guiden at det beste er å ha en center som er fra samme klasse som front. Er det noen som har erfaring med disse?

Hvis jeg derimot kjøper ny tv som for eks denne: Samsung 40" LCD-TV LE40F71B, 1920x1080, 8ms, 6000:1 (mer info om denne finner jeg ikke da allt står på tysk). Så kan høytalerne beholdes. Så, jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er glad i CV-ene mine men kanskje det er på tide med noe nytt. Desuten vet jeg pent lite om det vil gi samme trykket i kassa med Argon +sub.

HJELP?

Når det gjelder Pioner forsterkeren kutter denne på rundt -20DB med texten overload i displayet. Men det er for høyt å se film med alikevell. Mulig den ikke er sterk nok til å drive bassen som den burde før den kutter, men det høres ikke slik ut. Hvis jeg beholder annlegget kan jeg jo alltids invistere i en effektforsterker.
Pioner VSX-D512
C = Dali SC5
F = Cerewin Vega DC15
S = Pioner S-H230VA-QL
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2006 20.47.37 #7 av 7
Postet av: orso
40cm utifra veggen er sansynligvis alt for lite når høyttalerne har så store basselementer. 40cm er ofte passende for stativ høyttalerne.

Husk at det handler ikke bare hvor dybt en sub går. Viktig at bassen er av god kvalitet også. CV gir ikke stram og god bass, men buldrebass.
XTZ har en 12" sub som koster ca. 4k og som har fått mye skryt.

CVene trenger helt sikkert effektforsterker.

Argon design høyttalere? Huff, huff. Styr unna! Pent design og elendig lyd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar