Logo

Plasma på tilbud for 14995

Skriv et svar
08.11.2004 16.45.45 #1 av 8
Postet av: basker
Hei

Jeg drømmer om plasma brukt sammen med en PC, det gjør ikke min familieøkonomi. Kan denne skjermen fra komplett være en løsning?

Samsung 42" Plasma PPM-42S3QX 42" Plasma uten tuner

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301 ... w=detailed

Jeg spør fordi jeg ikke finner noen anmeldelser og fordi den ikke ligger i databasen til hjemmekino.no. Jeg ønsker å bruke skjermen mot DVI utgang nummer to på mitt Matrox Parhelia skjermkort. Hvor godt egner denne skjermen seg brukt som PC monitor til framvisning av film? Er oppløsningen på 852x480 en begrensning, og har den progressive scan? Jeg har til gode å komme over en forretning med plasma koblet opp mot en PC til demobruk, så spørsmålet er av generell karakter: Hvor godt egner de rimeligste plasmaskjermene med DVI inngang seg som PC monitor? Er det noen av de rimelige som egner seg bedre enn andre? Bør man heller gå for en LCD-TV med DVI?

På forhånd takk for alle svar!

:-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2004 17.34.04 #2 av 8
Postet av: mariusm
jeg også lurer på dette, hvordan er kvaliteten på plasma tver fra 15k til 30k?
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2004 21.54.39 #3 av 8
Postet av: Runel
Rent generelt vil jeg ha styrt unna de aller rimligste skjermene under 20k. Dette fordi at de ofte har dårlige ytelser, lysstryke,kontrast osv, dette fører ofte igjen til kortere levetid :wink: Grunnen er at de ofte er bygget på "gårdsdagens" teknologi :!:

Det beste kjøpet under 30 k er Panasonic TH37PA30 8)

Oppløsningen gjør at PC ikke blir optimalt på disse skjermene. Har sette det på TH37PA30 det var ok, men PC blir betydlig bedre på f.eks Pioneer PDP 434/435 8) . Samsung skjermen vet jeg ingen ting om!
Virker som det er et panel fra en ca 2 år gammel skjerm som har fått noen nye tilkoblinger. De fleste av de nye Samsung panelene har høyere ytelser. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2004 09.41.06 #4 av 8
Postet av: Bøgge Bakken
Jeg har en "billig" shark plasma tv. Kjører denne mot PC-en og man for meget bra bilde på skjermen fra PC-en. Mye bedre en man for fra et vanlig TV-en. Ingen proplemer å lese f. eks. tekst på skjermen. Fungerer veldig bra til PC spill, mye mer moro å kjøre Trackmania på plasma, en på valig PC skjerm.

Jeg er meget fornøyd med kvalitetenen på TV. Jeg har ikke DVI ingang, men bruker VGA fra PC-en og syns kvalitetet er meget bra. Eneste problemet jeg har er selve PC-en som ikke klarer å spille av DVD i skikkelig bilde, men problemet er ikke skjermen, men PC-en som surrer litt, skal prøvde å løse problemet i dag og kan gi en tilbake medling vis jeg for det til. Men jeg vil tru at du vil få meget fra bilde i film fra PC-en.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2004 10.22.54 #5 av 8
Postet av: basker
Takk for svar! Særlig synes jeg det var nyttig å høre fra en som bruker rimelig plasma sammen med PC selv. I følge Komplett dreier tilbudet til 14995 seg om en skjerm med "fjorårets teknologi". Så da så. Deres kundebehandler med kunnskap om plasma (har selv og bruker den mot en PC) anbefaler LG 42" Plasma MZ-42PZ45v. Bedre lys og kontrastforhold på en skjerm med lengre levetidsgaranti. Og den har progressiv scan. Men da er det ikke så billig lengre. Skjermen koster 20 000. Men det inkluder ingen festeordning. Og det koster og noen kroner. Så det blir vel til at jeg sitter på gjerdet og håper at dollarkursene og markedskonkurransen tvinger prisen ned også på årets plasmaskjermer. Noe særlig mer en 15 000 har jeg ikke lyst å bruke på en flatskjerm.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2004 11.29.30 #6 av 8
Postet av: ameiza
deal.no har nå lagt ut QPV 42 SDL til salg. Dette skal visstnok være en forbedring av SD, i hvert fall når det gjelder bildekvalitet. SD har Samsung- matte (3. generasjon?), mens SDL har LG-matte (6.generasjon). Prisen (plasma-TV m/1 tuner) er 16k. Det gjenstår selvfølgelig å få se tv'n, men en av selgerne jeg snakket med hos qpv var meget fornøyd med bildet.

SD hadde riktignok 2 tunere, men for de som er glad i et bra bilde framfor flere bilder, kan SDL kanskje være et alternativ i low-end-klassen.

Men som sagt...det gjenstår å se...Tv'n kommer uansett ikke før uke 48. Jeg har bestilt en, og vil gi min subjektive mening her når tv'n er testet!
mvh Ameiza
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2004 11.49.11 #7 av 8
Postet av: basker
Jeg har vært i kontakt med QPV. Jeg synes og at deres tilbud virket svært interessant. Jeg vil være svært takknemlig om du ga tilbakemelding med dine erfaringer. Særlig hvilke erfaringer du gjør deg med skjermen brukt mot en PC. Selger'n hos komplett, som jo hadde egen erfaring med en billigplasma brukt som monitor, sa også at at det er kvalitetsforskjeller mellom billigalternativene og referanseskjermene til Pioneer, men at den ikke samsvarte med den store prisdifferansen. Jeg bet meg og merke i en bemerkning som sys op hos hjemmekino.no kom med om det amerikanske plasmamarkedet. Han sa noe sånt som at de fleste der sverget til 852x480 oppløsning brukt mot HDTV signal.

Betyr dette at siste generasjon billigplasma vil tilfredstille "normale" forventinger til skjermen brukt som PCmonitor?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2004 13.43.26 #8 av 8
Postet av: Bøgge Bakken
Jeg er ikke så kravstor til lyd og bilde og jeg syns min billig plasma er mer en god nok for min del. Det spørs hva man er vant med. Å bruke den alene som PC skjerm går ikke da oppløsningen blir for liten. På min kan jeg skalere oppover, men kvaliteten blir dårlig når man gjør det. men å spille og se på DVD film så er den helt yppelig syns jeg. Jeg har sett bedre skjermer, men disse koster mer en de smaker.

Husk at det koster extra for vegg og fotfester til skjermer. Noen er meget dyre (2500,- for bare feste) så prisen kan fort bli høyere en antatt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar