Logo

Plassering av bakhøyttalere

Skriv et svar
15.01.2012 19.44.40 #1 av 16
Postet av: bjeriv
Hva er egentlig optimal plassering av bakhøyttalere til surround, tenker da på hvilken retning, mot øret eller mot tv'en?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2012 21.23.19 #2 av 16
Postet av: Torja
Noe ala dette..

Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2012 21.36.58 #3 av 16
Postet av: bjeriv
Har 5 høyttalere, 2 foran + center og 2 bak som er plassert ved hver side av sofaen da sofaen står inntil vegg, altså de er plassert linje med sofaryggen... Blir de da regnet som bak eller sidehøyttalere? Og bør de rettes med lyden mot øret??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2012 21.46.24 #4 av 16
Postet av: Torja
Ja, rett lyden mot ørene. Dette er nok et vanlig 5.1 oppsett for mange. Optimale er om de kunne stått litt bak sofaen. Men, men, har du auto kalibrering? Bruk det.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.01.2012 22.14.04 #5 av 16
Postet av: bjeriv
Har autokalibrering ja. Burde de kanskje vært koblet på utgangen for sidehøyttalere på reciveren? (7.1 forsterker)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2012 00.08.37 #6 av 16
Postet av: bentyman
Hei, ser på det øverste bildet på plass 11 og 12 så står det høyttalere på hver sin side som ifølge bildet gir lyd foran og bak? Hva slags høyttalere er dette snakk om? Kan ikke komme på å ha sett høyttalere som gir lyd begge veier. Ble litt nysgjerrig på disse :)
MOVIES
[b]Denon AVR3808 *Toshiba Regza 37WL68P *Panasonic DMP-BD50 [ABC] *Sony BDP-S560 *Pioneer DV-696AV *Vantage HD7100[/b]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.01.2012 05.57.40 #7 av 16
Postet av: Rune
Det er såkalt bipolare/dipolhøyttalere. Plasseringen av dem er avhengig om man sender lyd i fase fra begge sidene eller de er i motfase.

Jeg har selv bestilt meg et par slike for å erstatte tradisjonelle bak høyttalere og surround høyttalere. De skal da plasseres på vegg noe bak sofa hvor lyd som vender fremover vil sende ut surroundlyd, mens det som vender bakover vil sende ut bakre surroundlyd. Jeg er spent på hvordan det blir.

Eksempler på slike høyttalere.
http://www.psbspeakers.com/products/sur ... S-Surround
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2013 13.23.46 #8 av 16
Postet av: Jobla
"Rune" skrev:Det er såkalt bipolare/dipolhøyttalere. Plasseringen av dem er avhengig om man sender lyd i fase fra begge sidene eller de er i motfase.

Jeg har selv bestilt meg et par slike for å erstatte tradisjonelle bak høyttalere og surround høyttalere. De skal da plasseres på vegg noe bak sofa hvor lyd som vender fremover vil sende ut surroundlyd, mens det som vender bakover vil sende ut bakre surroundlyd. Jeg er spent på hvordan det blir.

Eksempler på slike høyttalere.
http://www.psbspeakers.com/products/sur ... S-Surround


Update?

Og hvordan er det med 6.1 og 7.1 har det noe for seg? Leste ett sted her at det meste er 5.1 så 6 og 7 blir "juks".

Sku visst ha lest dette før jeg begynte med surround L-R.. Starta med de altfor høyt og langt bak og har endt opp med å tilnærme meg mer rett inn fra siden.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2013 17.51.31 #9 av 16
Postet av: Torja
Tja,
jeg har 9 høyttalere + 2 subwoofere. Skal du si til meg at det er juks?. Det jeg opplever er en kraftfull front og med god spredning bakover hva lyd angår. Uansett lyd fra produsent, men selvsagt høy oppløst lyd som DTS-HD Master er selvsagt opplevd som det beste. De med dårlig anlegg vil alltids prøve å framstille det hele som noe annet. Men har man først prøvd, er det ingen vei tilbake.. :roll:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2013 18.24.11 #10 av 16
Postet av: Jobla
"Torja" skrev:Tja,
jeg har 9 høyttalere + 2 subwoofere. Skal du si til meg at det er juks?. Det jeg opplever er en kraftfull front og med god spredning bakover hva lyd angår. Uansett lyd fra produsent, men selvsagt høy oppløst lyd som DTS-HD Master er selvsagt opplevd som det beste. De med dårlig anlegg vil alltids prøve å framstille det hele som noe annet. Men har man først prøvd, er det ingen vei tilbake.. :roll:
Sier ingenting, jeg stilte bare ett spm utifra noe jeg leste her på forumet. Om det har noe for seg når det meste likevel er produsert i 5.1 så vil jo signalet bak om oppsettet er mono 6.1 eller stereo 7.1 bli "juks"? Hvis du mener noe annet må du gjerne opplyse meg, høy oppløsning gir såvidt meg bekjent ikke flere kanaler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2013 01.18.07 #11 av 16
Postet av: Zleepyme
Nå er det slik at selv på et stereosignal, så kan dagens recivere kode 5.1 og 7.1 bare fra prosessoren i reciveren. Signalet blir selvfølgelig ikke like bra som et DDHD kodet signal der alle kanalene får separat informasjon. Med 7 kanaler i DDHD så får man enda bedre surroundfølelse fordi prosseseringen i en surroundreciver i dag takler å dele fra 5.1 til 7.1 uten problemer. Om man hadde sett en film som var kodet i 7.1(dvs at alle kanalene hadde separert informasjon), så tror jeg de færreste hadde klart å høre forskjell... Det samme gjelder forsåvidt 9.1 og oppover...
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2013 17.14.24 #12 av 16
Postet av: Jobla
Akkurat ja, takk for oppklarende svar, jeg har ikke vært fjern fra tanken og har vel tenkt på det som en naturlig oppgradering å supplere med bakhøyttalere om jeg kommer over noe. Nå har jeg foreløpig bare 6.1 receiver men det får duge foreløpig, den har praktisk av/på for bak om noe blir rart. Hjemmekino er nytt for meg også så er det heller ingen vei tilbake. :D

Hva mener dere er minste avstand det bør være fra lyttepos i sofa til bakhøyttalerne uten at det blir for nærme? Tenker nå altså 6.1/7.1 sliter litt med avstand der kan trekke frem sofaen litt. Høyttaler type bookshelf skal det matche resten.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.01.2013 00.00.01 #13 av 16
Postet av: Zleepyme
Egemtlig ikke nøye, for du stiller avstand og volum på høyttalerne fra der du sitter. Alt kan justeres på reciveren. Har selv bakhøyttalerne oppå veggen der sofaen har ryggen imot. Det funker fint =)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2013 22.53.17 #14 av 16
Postet av: Rune
"Jobla" skrev:
"Rune" skrev:Det er såkalt bipolare/dipolhøyttalere. Plasseringen av dem er avhengig om man sender lyd i fase fra begge sidene eller de er i motfase.

Jeg har selv bestilt meg et par slike for å erstatte tradisjonelle bak høyttalere og surround høyttalere. De skal da plasseres på vegg noe bak sofa hvor lyd som vender fremover vil sende ut surroundlyd, mens det som vender bakover vil sende ut bakre surroundlyd. Jeg er spent på hvordan det blir.

Eksempler på slike høyttalere.
http://www.psbspeakers.com/products/sur ... S-Surround


Update?

Og hvordan er det med 6.1 og 7.1 har det noe for seg? Leste ett sted her at det meste er 5.1 så 6 og 7 blir "juks".

Sku visst ha lest dette før jeg begynte med surround L-R.. Starta med de altfor høyt og langt bak og har endt opp med å tilnærme meg mer rett inn fra siden.


Forskjellen ble meget stor i positiv forstand. Dette fordi jegfikk høyttalerne lenger unna og høyere. Føler mye bedre surroundedfekt. Usikker hvor mye forskjell det er på 5,1 og 7,1 i mitt oppsett da det meste er 5,1
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2014 22.53.42 #15 av 16
Postet av: Jornoa
Hei ! Dette er ikke et svar bare et spm. Jeg har 3 forskjellige høyttalerpar i min hjemmekino med svært variabel kvalitet. skal jeg skal velge mellom å sette de "dårligste" høyttalerne bak eller på siden(sourround) hva velger jeg? Det er et 7.1 oppsett ja
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar