Logo

Playstation og RGB-Scart vs Component

Skriv et svar
08.12.2005 13.10.17 #1 av 8
Postet av: Lego_1978
Hei.

I gledesrusen over å ha kjøpt meg projektor (pt-ae700) fant jeg ut at jeg måtte ha rgb kabler til spillemaskinene mine. Har PS2 og Gamecube. Jeg bestilte i går rgb-scart til begge maskinene, men har i ettertid funnet ut at jeg kanskje burde kjøpt component-kabler istedet. Blir det bedre bilde med component-kabler enn med rgb-scart? Er forskjellen kun at component kan overføre progressiv scan? Støtter PS2 og Gamecube progressiv scan? Burde jeg kaste de nye scart-kablene og kjøpe meg component-kabler til spillemaskinene mine istedet?

Håper noen kan hjelpe en nybegynner her :D

mvh
Lars
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2005 14.16.07 #2 av 8
Postet av: arntos
Jeg hadde i allefall kjøpt component til PS2. Det får du billig på Ebay. Nå er det jo bare 1 scart på 700 så component til PS2 og scart til gamecube kan kanskje være en ide`.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2005 14.30.11 #3 av 8
Postet av: Lego_1978
Takk for svar.

Er det samme kabelen for europeisk og amerikansk, eller må jeg kjøpe en PAL kabel?

-Lars
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2005 15.05.09 #4 av 8
Postet av: arntos
Samme kabel.

Legger ved en link på ebay fra han jeg handlet med. Sender til Norge og mener å huske at han ikke var helt urimelig på frakt. Men det er bare å spørre om frakt til norge. Er sikkert snill og merker verdien under 30USD også :)

http://cgi.ebay.com/Monster-Cable-GameLink-400-Component-Video-10-PS2-PS-2_W0QQitemZ5838949456QQcategoryZ32833QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2005 15.08.18 #5 av 8
Postet av: Lego_1978
Ok, takk. Har funnet en som selger til 6£ i fra UK. Det er jo ikke monster men.

-Lars
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2005 20.57.38 #6 av 8
Postet av: Naish
http://www.hammar.no selger billig, og sikkert helt grei komponentkabel til PS2
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.12.2005 09.44.37 #7 av 8
Postet av: ParisBamse
Nintendo:
Kjøp deg en komponent kabel fra http://www.liksang.com. (Tror kanskje at spiderman også har)
En venn av meg har samme prosjektor som deg, og det ble betydlig bedre ved bruk av komponent (grunnet prog.scan?)
Merket det ihvertfall godt på smash (her har du muligheten å sette spille på skarpt, noe som du ellers har på mykt pga flimring, som forsvinner når du har prog.scan)
TROR det også er bedre å overføre signal gjennom 3xrca enn en svær og lang scart kabel, OG du får en egen kabel til lyd

PS2:
Her har det mindre å si, merke ikke store forkjellen mellom svhs/scart-rgb og komponent, men det er klart enklere (og bedre psykisk med tanke på at det er det beste bilde du kan få i praksis) med komponent. hvis du vil og kan, så er det bare å modde ps2-scart-rgb kabelen til en komponent kabel. fordi ps2 har innebygget Scart RGB/komponent konverter. Jeg har gjort dette selv og det virker helt fint.
Kan sende deg veivisning når jeg kommer hjem, hvis du har lyst. (si ifra sånn at jeg slepper å gjøre det forgjeves)

Hvis du har reciever, så koble slik
NGC->komponent->reciver->komponent->prosjektor
->Lyd L/R ->reciver
PS2->komponent->reciever->komponent-prosjektor
->optisk digital ->reciever
Vips, kun en stk lang komponent kabel til prosjektor ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.12.2005 11.15.46 #8 av 8
Postet av: Lego_1978
Takker for svar.

Tror ikke jeg skal begynne å modde kabelen selv. Ser at det finnes en kabel med kontakter både for gamecube, ps2 og xbox, så jeg tror jeg satser på å kjøpe en sånn. Scart-kablene kan uansett være greie å ha hvis jeg skal spille på tv'en.

-Lars
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar