Logo

Problemer med LNB out

Skriv et svar
12.02.2006 21.49.47 #1 av 7
Postet av: rovers
Hei!

Vi har nettopp montert nytt parabolanlegg fra Canal Digital. Tuneren som fulgte med var CDC-7000 ST. På denne var det LNB inn og ut.

Fra før hadde jeg en gammel Grundig tuner, og jeg bestemte meg for å forsøke å koble denne til fra LNB ut på den nye CD-tuneren.

Koblingen blir dermed slik: Antenne->CD-Tuner->Grundig tuner

Dette ble derimot bare delvis vellykket. Så lenge den nye CD-tuneren er avslått/standby så får Grundig'en 80% signal. Når men derimot slår på CD-tuneren så ramler signalet på Grundig'en ned til ca. 0%.

Alle kanaler fungerer på Grundig-tuneren når CD-tuneren er av/standby. Når den er på fungerer bare NRK1+2, TV2, TVN og Eurosport 1+2

Hvorfor forsvinner signalet på Grundig'en når CD-tuneren er påslått?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.02.2006 22.37.34 #2 av 7
Postet av: arntos
CD tuneren må være slått av slik du sier. Det du eventuelt kan gjøre er å bruke en switch som spiltter fra 1 til 2. Men da får du heller ikke sett på de kanalene du vil. Det fungerer å se på 2 kanaler som ligger på samme transponder men ligger kanalene på forskjellig transponder blir det kræsj.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2006 12.55.13 #3 av 7
Postet av: rovers
Takker for svar.

Siden jeg er rimelig blank på dette feltet så har jeg endel oppfølgingsspørsmål.

Hva er en transponder?

For å få benyttet begge tunerne samtidlig(med alle kanaler) så er de eneste løsningene en Dual LNB eller 2 talerkener?

Hva er det som gjør at signalet ikke kan splittes "fritt" mellom LNB og de to tunerne?


Mange spørsmål her, men jeg håper det finnes autoriteter innen dette feltet her på forumet.


rovers
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2006 12.59.00 #4 av 7
Postet av: arntos
Definisjon på transponder http://www.webopedia.com/TERM/T/transponder.html

Det enkleste er nok å bruke en twin LNB og kabel til hver tuner. Da slipper du problemer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2006 14.09.11 #5 av 7
Postet av: rovers
Ok, takker nok en gang for svar.

Er det noe spesielt å ta hensyn til i valg av twin LNB?

Har sjekket hos komplett.no og der selger de to modeller med litt forskjellige spesifikasjoner:

URL Triax twin LNB

URL Alps twin LNB

Kan jeg bruke noen av disse?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2006 21.01.35 #6 av 7
Postet av: arntos
Du kan bruke begge disse.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2006 18.18.35 #7 av 7
Postet av: vta
Titanum LNB av denne typen er etter min mening bedre. Opplevde faktisk å få bedre signal med denne i forhold til Invacom (som skal være blant det beste på markedet).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar