Logo

Rommets akustikk og tiltak for å bedre lyden

Skriv et svar
16.11.2008 22.43.17 #1 av 26
Postet av: 900sl
Lager en tråd som omhandler akustiske tiltak en kan gjøre med rommet for at lytteopplevelsen skal bli enda bedre.

Jeg er slett ingen ekspert på området, så det er med en stor dose ydmykhet jeg tar opp emne. Leser fortiden meg litt opp på feltet, og er overbevist at mange kan ha nytte av erfaringer på området.
Dette handler enkelt sagt om lydens reflekser i rommets overflater. Noe ønsker vi å sende videre, mens andre vil vi dempe. Det vil si at reflekser bidrar både positivt og negativt.

Ser mange snakker om "akustikk-plater". Ofte laget av ett eller annet isolasjonmateriale, trukket med et pent stoff. Det disse platene gjør, er at de absorberer lyd. For mye av disse platene vil gjøre rommet "dødt". Disse platene skal brukes til å fjerne uønsket lydreflekser. Slike plater blir også omtalt som absorbenter.

En annen type akustiske plater er diffusorpaneler. Disse består av en reflekterende ytre, men som ikke gir skarpe reflekser. Disse platene bidrar til å lage "dybde" i lyden. Riktig bruk av diffusorer gjør at rommet føles større.

Så da håper jeg at andre med erfaringer på området kan komme med gode råd. For min egen del, har jeg nylig laget en del absobant-plater, om vil komme tilbake med erfaringer etter hvert.

Ilustrer med et par bilde, der det både er brukt absorbanter og diffusorer: (bildene er hentet fra http://www.euphonia-audioforum.se)





Produktene her er forøvrig fra Svanå.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2008 09.08.38 #2 av 26
Postet av: roffe
Det er et vanskelig tema du tar opp. Jeg vil vel si at i stereo er det demping/diffusering av førsterefleksjoner som ofte gir de beste resultatene i diskant og øvre mellomtone. Mange har imidlertid de største utfordringene i bassen, og størrelsen på de fysiske tiltakene i romakustikken for å gjøre noe med slikt er ofte ganske voldsomme. Jeg for min del tror det er enklere og rimeligere å kontrollere bassresponsen gjennom plassering av høyttalere, lytteposisjon og å korrigere elektronisk det som ikke lar seg løse med plassering. Man kan også oppnå en jevnere bassrespons gjennom å bruke flere subwoofere fordelt på ulike steder i rommet (dette regner jeg som en avansert del av det som har med plassering å gjøre).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2008 16.32.20 #3 av 26
Postet av: 900sl
"roffe" skrev:Det er et vanskelig tema du tar opp. Jeg vil vel si at i stereo er det demping/diffusering av førsterefleksjoner som ofte gir de beste resultatene i diskant og øvre mellomtone. Mange har imidlertid de største utfordringene i bassen, og størrelsen på de fysiske tiltakene i romakustikken for å gjøre noe med slikt er ofte ganske voldsomme. Jeg for min del tror det er enklere og rimeligere å kontrollere bassresponsen gjennom plassering av høyttalere, lytteposisjon og å korrigere elektronisk det som ikke lar seg løse med plassering. Man kan også oppnå en jevnere bassrespons gjennom å bruke flere subwoofere fordelt på ulike steder i rommet (dette regner jeg som en avansert del av det som har med plassering å gjøre).


Enig med deg at plassering av ht, lytteposisjon er en enkel måte å gjøre tiltak på, men i en hjemmekino er det kompromier. Sikt til lerret er jo et hinder.

Når det gjelder bass, snakkes det om bassfeller. Ser noen forsøker liit med demping under oppbygde gulv fro de bakre sitteplasser. Noen som har erfaringer her?

Kom ellers over en grei side om difusorer: http://82.95.237.142/mhsoft/Diffusor.asp
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2008 16.41.34 #4 av 26
Postet av: 900sl
To typer difusorer:

1. QRD http://82.95.237.142/mhsoft/diffusor.asp

2. Skyline http://82.95.237.142/mhsoft/DiffusorCalculator.html

Ser for meg en kombinasjon av disse på sidevegg og mulig på bakvegg. Vurderer DIY eller den enkle varianten (men som sikkert blir dyr) å bestille ferdig. Kan dette virkelig få rommet til å virke større må jeg bare prøve :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2008 09.42.05 #5 av 26
Postet av: orso
Har inntrykk av de fleste som jobber med akustikk mener absorpsjon er å foretrekke fremfor diffusjon i mindre rom. Årsaken er at diffusjon trenger en viss avstand for å fungere optimalt. Minst 3,6m fra ørene til diffusorene er det jeg har lest, men det avhenger litt av type. Men i forhold til nakne vegger vil selvfølgelig diffusjon alltid være bedre.
En annen årsak er at det er viktig å gjøre noe med hele frekvensområde og selv de beste diffusorene virker ikke lengre ned enn til 500Hz (mellomtonen). Så dersom man bare diffuserer, risikerer man et øvre frekvensområde som stikker seg ut. Viktig å gjøre noe med bassen også og man slår to fluer i en smekk ved å bruke bredbånds bass absorbenter.

Faren med å bruke mye absorpsjon er slik som nevnt at det kan blir for dødt. Spesielt dersom man bruker mange tynne plater med rockwool/glass fiber som nesten bare demper i det øvre frekvensområde. Pluss at man ofte har demping oppover fra før i en stue med møbler, tepper, gardiner osv. Så dersom man skal dempe mye, er det klar fordel å bruke absorbenter som virker mye i bassen og mindre oppover. GIK Acoustics sine 244, Monster Bass Trap og Realtraps sin absorbenter er nettopp laget på en slik måte. Da kan man pøse på masse plater uten at det blir dødt og man får skikkelig god effekt i bassen. I mindre rom er dette muligens den beste løsningen. I bassen er det umulig å dempe for mye forresten.

Har man større rom, så har jeg tro på at en kombinasjon av absorpsjon og diffusjon er det optimale. Først bruk av absorbenter for å få tilstrekkelig kontroll på etterklangstiden i både bassen og mellomtonen/diskant og så når man er fornøyd kan man begynne med diffusorer. Sidevegger bak lytteposisjon er et fint sted å diffusere. Det trengs forøvrig både diffusjon og absorpsjon for å få full kontroll på etterklangstid hvis ikke jeg tar feil.

Når det gjelder lydkorreksjon som Roffe er inne på, så bør man være klar over at det for det for det første ikke gjør noe med ringing. For det andre fjerner man ikke problemene med roten, men korrigerer og da kan det oppstå større problemer i andre posisjoner enn sweetspot. Jeg har tro på at det beste er å bruke akustiske tiltak først og bruke mer romkorreksjon som prikken over ien.

Her er en lærerrik video av Ethan Winer:
http://www.realtraps.com/video_setup.wmv
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2008 09.49.56 #6 av 26
Postet av: orso
Her en undervisning video om diffusjon:
http://www.realtraps.com/video_diffusors.wmv

Forøvrig kan man lese en del om aksustikk på disse sidene:
http://www.realtraps.com/info.htm
http://www.gikacoustics.com/education.html
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2008 14.31.54 #7 av 26
Postet av: Jerome
Jeg synes også at dette er et vanskelig tema men det er MEGET spennende. så jeg er veldig glad å se at noen bryr seg om akustikk og ikke bare anlegget :D

Jeg har også prøvd på min side å lese en del artikler, å føle på en kjent forum i USA hvor de snakker mye om det og det er ikke noe tvil at det er viktig å bruke tid på å forbedre rommets akustikk.

Kanskje kunne dette forumet ha en del som handler bare om akustikk? Å samle alt i en tråd blir fort uoversiktlig. Vi har absorpsjon, diffusjon, bass traps, RK, egen erfaring/prosjekt, etc Hva synes dere?

Jeg skal prøve å finne frem noen av de beste artiklene som jeg har lest og linke dem her.

Stå på! :mrgreen:
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2008 07.18.17 #8 av 26
Postet av: AndreWerdenskrieg
Akustikk er spennende!
Har selv meget positiv erfaring med diffusere, men skal også lage noen Rockwool-plater for å få törrere bass, noe jeg gleder meg veldig til å få testet ut.

Min plan er å plassere tykke, men små absorbenter i lav höyde, altså som tar over der diffuserne mine slutter. Vurderer også å plassere en lengre plate under sentren og kanskje en litt over senteren/under TV-en også. Noen tanker om dette?
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2008 09.56.52 #9 av 26
Postet av: 900sl
"AndreWerdenskrieg" skrev:Akustikk er spennende!
Har selv meget positiv erfaring med diffusere, men skal også lage noen Rockwool-plater for å få törrere bass, noe jeg gleder meg veldig til å få testet ut.

Min plan er å plassere tykke, men små absorbenter i lav höyde, altså som tar over der diffuserne mine slutter. Vurderer også å plassere en lengre plate under sentren og kanskje en litt over senteren/under TV-en også. Noen tanker om dette?


Ikke bare regner jeg med at rommet ditt har god lyd, det er også meget flott. Gleder meg til å høre erfaringer fra deg når du får inn resten. Har lignende planer selv, men må desverre drøyes til nyåret en gang. Finanskrisa har ringvirkninger helt inn i lytterommet :|

Er ellers litt nyskjerrig på forslagene du fikk fra Svanå. Fikk du flere alternativer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2008 10.16.21 #10 av 26
Postet av: AndreWerdenskrieg
"900sl" skrev:Ikke bare regner jeg med at rommet ditt har god lyd, det er også meget flott. Gleder meg til å høre erfaringer fra deg når du får inn resten. Har lignende planer selv, men må desverre drøyes til nyåret en gang. Finanskrisa har ringvirkninger helt inn i lytterommet :|

Er ellers litt nyskjerrig på forslagene du fikk fra Svanå. Fikk du flere alternativer?

Jeg har ihvertfall mye bedre lyd enn jeg hadde. Jeg synes ihvertfall det låter bra, men savner litt törrere bass.
Jeg fikk flere forslag fra Svanå. Det var stort sett de som ligger på hjemmesiden. Jeg sendte også inn förespörsel om disse:



Det viste seg dog at disse var 2 cm for brede til panelene mine. :mrgreen:
Stiv pris også, mener jeg å huske. 5200,- pr.kvm.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2008 10.43.04 #11 av 26
Postet av: orso
Andre:
Vet du hvilke området du trenger oppstramning i?
Du må bruke tykk rockwool (minst 10cm) dersom du skal litt skikkelig effekt i bassen. Burde gå fint å kjøpe 10cm akustikk plater og så kutte de til ønsket form. Vil sikkert hjelpe litt, men neppe veldig mye siden du ikke får dekket så veldig stort område. Men alle monner drar. Ellers ville jeg ha vurdert bassfeller i alle hjørnene i rommet. Disse burde ha høy nok WAF:
http://www.gikacoustics.com/gik_elite_pillar.html
Eventuelt kombinert med Helmholtz resonator for å ta bass under 50Hz.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2008 12.07.01 #12 av 26
Postet av: kamelon
Jeg har også begynt så smått å tenke på akustiske tiltak i min stuekino. Er ikke i nærheten av andrewerdenskriegs fantastiske kino, som for meg er til stor inspirasjon. Har som mange andre en kone som ikke vil ha store greiene på verken vegger eller tak :D
Har foreløpig sett litt på "dempeplattformer" ala auralex gramma:
http://www.auralex.com/sound_isolation_subdude/subdude_hd.asp

Noen som har erfaringer med disse?Dersom jeg har skjønt disse rett vil de isolere bassen fra å forplante seg i gulvet?
Planen blir da å sette mine audio pro blue diamond oppå der..Vil det evnt gå utover noe annet?
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2008 12.18.22 #13 av 26
Postet av: AndreWerdenskrieg
"orso" skrev:Andre:
Vet du hvilke området du trenger oppstramning i?
Du må bruke tykk rockwool (minst 10cm) dersom du skal litt skikkelig effekt i bassen. Burde gå fint å kjøpe 10cm akustikk plater og så kutte de til ønsket form. Vil sikkert hjelpe litt, men neppe veldig mye siden du ikke får dekket så veldig stort område. Men alle monner drar. Ellers ville jeg ha vurdert bassfeller i alle hjørnene i rommet. Disse burde ha høy nok WAF:
http://www.gikacoustics.com/gik_elite_pillar.html
Eventuelt kombinert med Helmholtz resonator for å ta bass under 50Hz.


Hei orso og takk for tips.
Jeg har en peak ved ca 65Hz, noe jeg vil tro himlingen står for. Utenom det har jeg ingen spesielle problemer, jeg vil bare stramme opp bassen så langt det går med slike plater. Forstår jeg det rett at de demper ned til ca 50Hz?

Jeg har vurdert å forsöke å lage en bassfelle alá den du linket til. Vurderer også en slik rör-bassfelle (som RoDa på sentralen har) i hjörnet fremme. Ellers blir det bak frontene og under senter. Det er det jeg kan gjöre og har plass til uten at det ser ut som et studio. En Helmholtz-resonator kan jeg desverre ikke se hvordan jeg skulle få integrert noen plass her.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2008 12.39.24 #14 av 26
Postet av: orso
"AndreWerdenskrieg" skrev:
"orso" skrev:Andre:
Hei orso og takk for tips.
Jeg har en peak ved ca 65Hz, noe jeg vil tro himlingen står for. Utenom det har jeg ingen spesielle problemer, jeg vil bare stramme opp bassen så langt det går med slike plater. Forstår jeg det rett at de demper ned til ca 50Hz?

Jeg har vurdert å forsöke å lage en bassfelle alá den du linket til. Vurderer også en slik rör-bassfelle (som RoDa på sentralen har) i hjörnet fremme. Ellers blir det bak frontene og under senter. Det er det jeg kan gjöre og har plass til uten at det ser ut som et studio. En Helmholtz-resonator kan jeg desverre ikke se hvordan jeg skulle få integrert noen plass her.

Rockwool på 10 cm vil ha en grei effekt i område 125-300Hz. Den på 65Hz trengs det sterkere lut til. Jeg tror virkelig du skal slite med å lage bassfeller selv som effektiv et stykke ned. Disse til Roda er for små. I tillegg til størrelse, handler det også om tetthet på materiale man bruker og luftrom bak. Jeg ville ha kjøpt noe. De som jeg linker til skal ha omtrent samme effekt som Tri-Traps, men virke enda litt bedre helt nederst. Det er riktig at de har god effekt ned til 50Hz og de virker litt under det også, men jeg tror du må ha en del for å få god effekt så langt ned. Det hjelper neppe noe særlig med en i hjørne for å si det sånn. Det du kan gjøre er å sende GIK Acoustics en mail med målinger og noen bilder av rommet. Det er det beste, de vet hva de driver på med.

Hjørnene er nok viktigere enn taket med tanke på bassen, men bassen går selvfølgelig til flere steder enn bare hjørnene. Uansett lurt å gjøre noe med førsterefleksjonen i taket også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2008 12.45.33 #15 av 26
Postet av: orso
"kamelon" skrev:Jeg har også begynt så smått å tenke på akustiske tiltak i min stuekino. Er ikke i nærheten av andrewerdenskriegs fantastiske kino, som for meg er til stor inspirasjon. Har som mange andre en kone som ikke vil ha store greiene på verken vegger eller tak :D
Har foreløpig sett litt på "dempeplattformer" ala auralex gramma:
http://www.auralex.com/sound_isolation_subdude/subdude_hd.asp

Noen som har erfaringer med disse?Dersom jeg har skjønt disse rett vil de isolere bassen fra å forplante seg i gulvet?
Planen blir da å sette mine audio pro blue diamond oppå der..Vil det evnt gå utover noe annet?

Har ikke prøvd det, men den er vel først og fremst beregnet til subwoofer. Sikkert ikke noe i veien for å bruke de til høyttalere også, men da bør nok høyttalerne være ganske tunge. Noe av poenget med myk avkobling er at høyttalerne skal kun gynge litt og da trenger man noe som tilpasset vekten på høyttalerne. Så det er kanskje like lurt å kjøpe Valhalla dempeputer/føtter som er korrekt i forhold til vekten på høyttalerne dine:
http://www.hifiklubben.no/produkter/til ... TECHNOLOGY

Myk avkobling er absolutt å anbefale fremfor spikes. Det vil som du nevner forhindre at bassen forplanter seg i gulvet og bassen blir strammere og tørrere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar