Logo

Sammenheng mellom testresultater og annonsering i Hjemmekino

Skriv et svar
21.08.2011 11.14.04 #1 av 8
Postet av: Runner
For mange år siden var det en debatt om hvorvidt tester i forskjellige blader var "kjøpt og betalt" på forhånd. Det gjaldt elektronikk, biler, spesielt husker jeg dekkbransjen, som det florerte rykter om "smøring" av testpanelet for og påvirke resultatet. Jeg er fast leser av Hjemmekino, faktisk helt tilbake til bladet het Eyefi for sikkert over ti år siden. Derfor skuffer det meg veldig og se en "Best i test" annonse fra Pioneer i samme blad som testen av produktet faktisk står på trykk. Jeg skjønner at markedsverdien av en slik annonse er stor, både for annonsøren og selgeren av annonsen. Men for meg svekker dette helt klart troverdigheten til testen. Og jeg spør meg selv hvordan er det mulig. Pioneer kunne ikke på forhånd vite at deres reciver VSX-912, kom til og bli best i test i konkurranse med Yamaha , Denon og Onkyo.

Jeg forlanger en forklaring, og den bør være god.
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.08.2011 11.32.41 #2 av 8
Postet av: Rune
Godt spørsmål som jeg selv tidligere har lurt på.

Jeg har selv ingenting med testene eller salg av annonser hverken i bladet eller på hjemmekino.no.

Min generelle forståelse er:
1. De som tester og de som selger annonser er vidt forskjellige personer i bladet.
2. Pga av at det er begrenset antall personer som tester blit ofte mange av testene gjort god tid i forveiene til trykkefrist. Det skjer at en test kan være ferdig 1-2 nummer før den blir utgitt pga av plasshensyn i blad.
3. De som selger annonser har sikkert tilgang på disse testene og vet hva som kommer i neste nummer
4. De kontakter sikkert de forskjellige leverandørene som er med i testen om de ønsker å annonsere i sammenheng med testen og hvis resultatet er klart vil de også informer om det.
5. Hvis det var slik at Hjemmekino tilbød, hvis dere annonserer i bladet så vinner dere testen så ville fort de forskjellige leverandørene gjort opprør. For det er jo tross alt slik at er ganske mange forskjellige leverandører som vinner tester. Hadde Pioneer fått et slikt tilbud og sett at Yamaha vant neste gang ville det sikkert rimelig klart hevdet at bladet var kjøpt å betalt av Yamaha.
Dermed ville ikke en slik bestikkelse kunne funket mer enn 1 nummer.

Jørn kan sikkert kommentere hva som gjelder akkurat i denne testen.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.08.2011 19.22.59 #3 av 8
Postet av: Runner
Jeg er helt enig i dine punkter Rune. Hadde jeg vært redaktør i bladet hadde jeg aldri godkjent at en slik annonse kom på trykk, i samme utgave som testen foreligger. Jeg har ofte sett annonsører i neste utgave av bladet har annonse med "best i test" logoen. Men jeg kan aldri huske og ha sett det i samme nummer før. Forklaringen er vel kanskje en overivrig annonseselger, som har solgt skinnet til bjørnen litt for tidlig.
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.08.2011 20.47.03 #4 av 8
Postet av: Jorn.Finnerud
Hei. Det er vel augustnummeret dette er snakk om. Vi i redaksjonen gjorde alle testene til dette nummeret ferdig før sommeren, siden vi skal ha fri i hele juli. Annonseselgerene jobber dog når de vil, og de har åpenbart jobbet om sommeren også siden bladet ikke blir trykt før sommeren selv om vi har levert inn det redaksjonelle. Er helt enig i at man bør unngå å ha annonser med karakter fra en test som skjer i det samme bladet, men det er vel omtrent bare i augustnummeret dette er teknisk mulig siden vi har det redaksjonelle innholdet ferdig halvannen måned før bladet kommer i butikkene, mens annonsefristen er mye tettere på utgivelsesdatoen. Skal ta dette opp med annonseavdelingen siden jeg heller ikke er noen fan av dette.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.08.2011 05.42.39 #5 av 8
Postet av: Kjell
Alle tester i Hjemmekino er generelt meget positive, og det har nok en ganske god sammenheng med at man ikke kutter armen av den som gir deg mat.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2011 21.08.37 #6 av 8
Postet av: Gorm
Som tidligere skribent i Hjemmekino føler jeg det er på sin plass å kommentere her. Gjennom alle mine år som skribent i Hjemmekino har jeg aldri fått instruksjoner, aldri fått redigert mine tekster, og aldri hatt noe med annonseselgere å gjøre. Kan derfor med hånden på hjertet si at det ikke er sammenblanding mellom annonser og tester i Hjemmekino. Jeg vet derimot at redaksjonen i bladet har måtte ta mye kritikk for å ha trykket enkelte av mine tester, som nærmest har vært produkt-slakt. Eneste kommentar jeg har fått fra redaktøren i slike tilfeller, er ala "dette var kraftig kost Gorm". Sånt står det faktisk respekt av!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2011 22.45.09 #7 av 8
Postet av: Runner
Jeg har ikke oppfatningen av at alle tester i Hjemmekino er meget positive. Men jeg ville også som skribent lage en høflig konklusjon som avslutning på produkttesten på et dårlig eller middels produkt. Istedet for og lire av meg en hel haug av negative kommentarer. Vi er nå vel tross alt gentlemen. Akkurat dette synes jeg Hjemmekino har taklet bra i de årene jeg har vært leser.

Produkttesting er vanskelig. Oppfatningen av lyd og bildekvalitet er jo når alt kommer til alt en subjektiv oppfatning. Spesielt lyd er vanskelig. Det finnes en del måleinstrumenter, slik at man kan få frem en flott kurve som kan studeres i det uendelige. Men musikken blir ikke bedre eller mere engasjerende av en "flat frekvensrespons kurve".
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.08.2011 06.37.36 #8 av 8
Postet av: RoKo
I medie-/forlagsbransjen er det et stort FY-FY å selge annonser eller oppnå økt opplag på bakgrunn av upublisert materiale. Det er rett og slett ikke akseptert.
Koblingen vi her har sett (i augustnummeret) burde fremkalt røde varsellamper hos en del av forlagets ansatte.

Men, slike blundere skjer fra tid til annen, og i iveren er det ikke alltid like lett å se hvor det bærer...
Jeg regner dog med at Jørn har kontroll på dette fremover, nå som man med retrospektivt syn lett kan se at slik sammenblanding ikke er gunstig for verken forlaget eller annonsør.
www.aperitif.no - det ultimate sted for mat og vin!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar