Logo

Seriekobling?

Skriv et svar
13.09.2004 18.00.53 #1 av 3
Postet av: thaag
Jeg lurer på om jeg vil få bedre lyd hvis jeg kobler til dobbelt opp med høytalere i min 5.1 forsterker.. At det altså vil bli et 10.2 system? Vil jeg få bedre lydbilde eller vil de ekstra høytalerene stjele kraft fra forsterkeren? Noen som er kompentent på området? Jeg aner ikke..

Hilsen en som ikke aner! :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.09.2004 21.26.03 #2 av 3
Postet av: Rune
Dette avhenger nok veldig av forsterker og hvilke høyttalere du bruker, og hvor godt disse passer til hverandre. La oss si at du hadde dobbelt sett med like høyttalere og hadde en receiver som taklet at du koblet dissse paralell så tror jeg nok de ville gitt noe mer trykk.

Men i serie så reduserer du kreftene ut av receiveren med teoretisk 50% som igjen skal fordeles på 2 høyttalere. Det vil si at den ene høyttalere sitter igjen med 25% i forhold til tidliger når den var alene. (Høyst teoretisk da de fleste receivere ikke har god nok strømforsyning til å kunne gi dobbel ytelse når impedans halveres)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.10.2004 14.13.12 #3 av 3
Postet av: Tommy A, Hansen
og en aenting du glemte å si, som du sier har du rett, men da en ene høytaleren suger 25% mindre en den andre så kan du også vrenge høytalerene evnt du brenne kanalene til forsterkeren din..

har litt arfaring innen mere høytalere og liten forsterker, får å få no bra lyd må du ha en del lettdrevene høytalere, hz har mye å si på ossen elimenter det er i høytalerene dine..

Mine er fra Frekvensområde (max) (hz) 22000

Frekvensområde (min)(hz) 25

så det vil si at det er en lettdrevet elimenter.. er det over under jo stårre hz omrødet jo mindre lettdrevenet er elementene
Tommy Hansen
Mail: Cinema@filmelsker.com
Web: http://www.kinotech.tk

_________________
The Cinema Sound Experience!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar