Logo

Sony KLV-V40 LCD Sortnivå

Skriv et svar
15.10.2005 01.07.39 #1 av 1
Postet av: Ken
Jeg har testet en god del med min nye Sony KLV-V40 LCD koblet opp med DVI-HDMI fra en ny IBM ThinkCentre 3Ghz med et ATI Radeon X800 og fått STRÅLENDE resultater.

Mange går sikker rundt og vurderer Plasma mot LCD, noe jeg selv har gjort i laaaang tid! Men ikke lenger, nå er jeg ekstremt fornøyd med å ha valgt LCD da jeg også bruker den til å lese epost, internett, video (alle mulige codec'er) og ikke minst stillbilder.

For å sammenligne sortniva (som er svært bra på plasma) så har jeg tatt noen screenshots fra Italian Job og fra en del andre WMAHD filmer som ligger tilgjengelig på internett.

Til min store overraskelse så er det mange filmer som ikke filmer slik at det blir helt sort (man ser en grå stripe i Windows Media player eller hva annet man velger å kjøre). Derfor må jeg konkludere med (her har jeg null peiling og tar svært gjerne imot informasjon om hvorfor det er slik) at sortnivået er meget tilfredsstillende på skjermen, så evt kilden vil da være problemet.

Nå bruker jeg skjermen mest via PC'en og fotball etc er ikke min store interesse, så sammenligningsgrunnlag der har jeg ikke! Sørg derfor først å sjekke skjermen mot en kilde man VET lagre bra sort bilde.

For å synliggjøre dette for meg selv, tok jeg som sagt noen screenshots og behandlet dem i Photoshop (valgte FILL tool med tolerance 0 og continous false) og brukte FILL-verktøyet på den sorte bakgrunnsfargen for å se hvor mye av bildet som faktisk var helt sort også på filmen.

Jeg har samlet disse bildene (med vilje .BMP men i en ZIP fil) slik at de som skulle være interessert kan se:
http://194.19.84.6/hosting/ken/Italian% ... 0Black.zip

For så å laste ned en haug av andre screenshots (det meste HD format filmer), men bildene blir SVÆRT bra for vanlig DVD'er også, så er det noen sekvenser i en film noen kunne tenke seg å sammenligne så kan jeg gjerne teste.

Alle shot'ene er tatt uten full screen, men bildet blir jo bare enda bedre når jeg kjører FULL screen (gliset blir ihvertfall større!!) :D når filmen går over hele skjermen! Her har dere en link til disse. (18MB)
http://194.19.84.6/hosting/ken/Sony%20K ... 0black.zip

Håper dette var til litt nyttig info angående LCD vs Plasma. Spørsmål om denne TV'en? Så er det bare å fyre løs!

mvh
Ken
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar