Logo

Sorround problemer med AC'97 lydkort

Skriv et svar
26.05.2006 08.23.28 #1 av 6
Postet av: JHS
Jeg har et MSI K8N NEO4-FI,nForce4 Ultra hovedkort med AC'97 innebygget lydkort (ALC850 chip). Jeg har siste versjon av lydkort drivere. Jeg bruker XP MCE og sender lyden optisk med S/PDIF (toslink) over til Pioneer VSX-515-S Receiveren min. Både forsterker og lydkort er 7.1 kompatible, men jeg bruker bare 5.1. Jeg får lyd i bakhøytalerne når jeg spiller av en DVD, men er noe usikker på om det er skikkelig surround jeg får. Når jeg spiller musikk får jeg lyd i alle høytalere om jeg ikke velger"stereo" på forsterkeren min. Jeg har også det sære problemet med at DVD avspillinga hakker *veldig* om jeg ikke går inn i oppsettet og velger "4 høyttalere" istedenfor "S/PDIF - ingen nedmiksing". Hvis jeg ikke velger dette får jeg heller ikke noe lyd under DVD avspillinga... :(
MSI har et program som heter MSI sound management som jeg har testet litt med. Selv om det velges 5.1 og S/PDIF vil ikke lyd i bakhøyttalerne komme...
Finnes det noe annet program for å stille inn dette? Eller er det noe annet jeg kan prøve på?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.05.2006 16.16.45 #2 av 6
Postet av: aLmAnZo
Jeg husker ikke helt hvordan oppsettet til AC/97 er, men jeg vet hva problemet er. Jeg er ganske sikker på at du nå dekoder kodekene (altså dts og dolby digital) i lydkortet, dette blir tolket som tokanalsinformasjon, altså ikke digitalt. Sørg for at lydkortet og dvdprogramvaren står innstilt på "digital out" samt at ekstern dekoder står som standard. Noen med lignende lydkort kan sikkert hjelpe deg bedre.

Se på displayet på recieveren når du spiller en film kodet i Dolby digital, står det dolby pro logic er det det som er problemet. Står det Dolby digital har du korrekte innstillinger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.05.2006 21.03.48 #3 av 6
Postet av: JHS
"aLmAnZo" skrev:Jeg husker ikke helt hvordan oppsettet til AC/97 er, men jeg vet hva problemet er. Jeg er ganske sikker på at du nå dekoder kodekene (altså dts og dolby digital) i lydkortet, dette blir tolket som tokanalsinformasjon, altså ikke digitalt. Sørg for at lydkortet og dvdprogramvaren står innstilt på "digital out" samt at ekstern dekoder står som standard. Noen med lignende lydkort kan sikkert hjelpe deg bedre.

Se på displayet på recieveren når du spiller en film kodet i Dolby digital, står det dolby pro logic er det det som er problemet. Står det Dolby digital har du korrekte innstillinger.

Jeg kikket på receiveren min når jeg spilte en film med Dolby Digital 2.0 nå. Det står Dolby Pro Logic II. Jeg må, som jeg skrev i første post, velge vekk "Ingen nedmiksing - S/PDIF gjennomgang" for å få lyd i systemet. Det er når jeg har valgt "Dolby Surround- 4 høyttalere" jeg får noe lyd. Kan godt hende det egentlig er lyd med "Ingen nedmiksing - S/PDIF gjennomgang" valgt, men da hakker filmen slik at ikke noe lyd kommer alikevel.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.06.2006 21.01.06 #4 av 6
Postet av: JHS
Litt update her:
Når jeg spiller en film i Media Center må jeg sørge for å velge 4 kanalers surround og ikke ren S/PDIF gjennomgang til receiveren. Hvis ikke hakker filmen VELDIG og det kommer heller ikke noe lyd. Det rare er at om jeg spiller DVD'en i media player i vanlig XP isteden er feilen en helt annen. Jeg får ikke lyd i senterhøyttalerenen, kun i fronthøytalerene.
Hvis jeg går inn og tester lyden i setup'en til Media Center får jeg kun lyd i fronthøyttalerne. Litt sammenheng er det tydligvis, men forstår ikke helt dette her...
Jeg husker at jeg drev og lekte litt med noen instillinger omkring når dette problemet oppstod. Sånn er det å rote for mye med utstyret....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.06.2006 06.41.54 #5 av 6
Postet av: aLmAnZo
Du skal egentlig benytte SPD/IF passtrough. Jeg tror jeg hadde fiksa det om jeg hadde pc'n fremfor meg. Brutter har AC/97 kort, kan se på det i helga, for da skal jeg hjem en tur :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.06.2006 09.28.28 #6 av 6
Postet av: JHS
"aLmAnZo" skrev:Du skal egentlig benytte SPD/IF passtrough. Jeg tror jeg hadde fiksa det om jeg hadde pc'n fremfor meg. Brutter har AC/97 kort, kan se på det i helga, for da skal jeg hjem en tur :D

Ja, det er ganske sikkert det at "S/PDIF gjennomgang" skal benyttes siden det er receiveren som skal digitaldekode signalet, men problemet er at om jeg stiller den inn til det hakker bildet noe aldeles voldsomt. Det kommer heller ingen lyd ut, men det kan nok skyldes "hakke-problemet". :?
Regner det som sannsynlig at en annen instilling fører til hakkinga, men neimen om jeg finner ut hvor jeg endrer på dette...
Når jeg velger 4-kanals Surround instillingen får jeg jo lyd, men da gjøres dekodingen i lydkortet så vidt jeg vet. Dermed blir det en analog surround som kommer til receiveren. Kjiiiipe greier...!
Det er forresten 7.1 chippen til AC'97 (850) jeg har.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar