Logo

Sorte striper oppe og nede i WS på PlasmaTV

Skriv et svar
05.10.2005 18.10.18 #1 av 5
Postet av: janse
Fikk just en Panasonic TH42-PV500 plasmatv og er selvfølgelig godt fornøyd.

Lurer bare på om de svarte stripene som kommer når jeg ser på widescreen filmer (DVD og fra PC) er skadelige? At de "brenner" seg fast, eller noe annet? Er også noen kanaler som ikke fyller hele bildet..

Kan jeg skalere inn dvd-spilleren til å fylle hele skjermen? Bruker Komponent m/progressive scan (576p eller noe sånt)..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2005 18.16.58 #2 av 5
Postet av: Rikky
"janse" skrev:Kan jeg skalere inn dvd-spilleren til å fylle hele skjermen? Bruker Komponent m/progressive scan (576p eller noe sånt)..

Hvis filmen er i 2.35:1 skal det være svarte striper oppe og nede. Det lar seg sikkert gjøre å zoome inn bildet for å slippe stripene, men da blir proporsjonene feil. Hvis filmer i 1.78/1.85:1 får svarte striper oppe og nede kan det tyde på at DVD-spilleren er innstilt på 4:3.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2005 19.01.09 #3 av 5
Postet av: arntos
TVèn din tar ikke skade av dette. En film varer tross alt bare 2-3 timer og de tåler en panasonic uten problem.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2005 19.33.33 #4 av 5
Postet av: janse
Høres bra ut, men blir fort 4-5 timer om dagen med diverse svarte striper her og der. Kan dette etterhvert bli et problem, eller er det bare å drite i det og nyte bildet?

Samme gjelder tvkanal-logoer.. hvor lenge må de egentlig stå der før det kan bli et problem?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.10.2005 20.16.11 #5 av 5
Postet av: janse
Satt på en film med 16:9 nå, og selv da kommer det sorte striper. Virker som disse er "bygd inn" i dvden på en måten, for hvis jeg tar 4:3 visning blir det også noen sorte striper oppe og nede på DVD-bildet..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar