Logo

Spørsmål om bi-amping

Skriv et svar
21.12.2005 15.49.07 #1 av 17
Postet av: orso
Har ikke peiling på dette med bi-amping og trenger hjelp.
Kommer til å bruke integrert forsterker (ThuleIA150B) til å drive fronthøyttalerne og receiver (Yamaha rx-v650) til senteren og bakhøyttalerne.
Jeg får da mange ledige høyytalerutganger på receiveren: front speakers A og B og Surround back speakers. Regner meg jeg kan bruke noen av disse til å bi-ampe.

1. Kan jeg bi-ampe frontene, altså fra integrerte forsterkeren og receiveren? Er dette å anbefale?

2. Er det noe poeng å bi-ampe senteren og hvordan gjør jeg dette?

3. Hvis jeg bi-amper i et eller begge alternativene ovenfor, hvordan stiller jeg inn dette i menyen på receiveren?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2005 18.56.22 #2 av 17
Postet av: Flageborg
1. Hvis receiver og Thule har Pre In/Out bør du Bi-Ampe.

2. Hvor stor er senteren din?

3. Bi-Amping krever ingen innstilling i Receiver
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2005 19.29.50 #3 av 17
Postet av: orso
"Flageborg" skrev:1. Hvis receiver og Thule har Pre In/Out bør du Bi-Ampe.

2. Hvor stor er senteren din?

3. Bi-Amping krever ingen innstilling i Receiver


Ja de har det og skal kobles sammen på denne måten. Er det ikke et problem at det to forskjellige merker eller stor kvalitets forskjell?

Senteren er B&W HTM7:
http://www.hifiklubben.com/no/produkter ... htm?id=107
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.12.2005 20.05.02 #4 av 17
Postet av: Flageborg
1. Da er det bare å Bi-Ampe. Bruke Thule på mellomtone/diskant og Receiver på Bass. Regner med at du deler på 80Hz, og bruker SUB.

2. Din senter har ingen hensikt å Bi-Ampe.

Jeg forutsetter at kvaliteten er bedre på Thule'n i stereo enn Receiver.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2005 07.34.51 #5 av 17
Postet av: Karl_Erik
Hei.

Nei, det er desverre ikke mulig å biampe med de forsterkerne og i den konfigurasjonen du har tenkt å benytte.
Det ville i tilfelle krevd at Yamahaen hadde main-in, noe den ikke har.

Hvis du etterhvert er interessert i å kjøre med biamping, vil en PA150B være et natrlig valg.


Mvh
Karl Erik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2005 10.42.29 #6 av 17
Postet av: nilsos
Bi-amping er ikke bestandig en god løsning, spesiellt ikke i dette tilfellet. Det du må tenke på er kvaliteten på komponentene. I dette tilfellet har du en forsterker av høy kvalitet med god strømforsyning og god lyd. Da er det bedre å la den ta seg av hele frekvensområdet til fronthøyttalerne, av den grunn at den gir best lyd. Du oppnår to fordeler. Mye bedre lydkvalitet på frontene, og også bedre lyd på de resterende kanalene ganske enkelt fordi strømforsyninga i recieveren ikke blir belastet så mye ved å drive bare 3 kanaler. Har selv bygd opp anlegget slik. Tungdrevne Infinity Renaissance 90 drives av en Bladelius Thor integrert. Denne har surround-inngang, og driver frontene for en Marantz SR7500 ved radio og TV/film. Marantzen har 7 kanaler, og kan bi-ampes, men har ikke strømforsyning til å få kontroll på frontene mine. Så den driver bare senter- og bak-høyttalere. En mye enklere jobb for Marantz'en som gir enda bedre lyd til de resterende kanalene. Slik har jeg bygd opp to separate anlegg med god lyd, ett til musikk og et til film, med to stk kabler mellom Marantz'en og Bladelius'en. mvh Nils
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2005 11.16.57 #7 av 17
Postet av: orso
Det var det jeg trodde at det ikke var noe poeng å bi-ampe fronthøyttalerne (B&W 703) med disse forsterkerne. På sikt kjøper jeg nok Thule PA150B. 703ene trenger nok mer en de 150w*2 som IA150B gir for å nå sitt potensiale.
Men hva med å bi-ampe senteren? Er ikke det et poeng? Og hvilke høyttalerterminal bruker jeg i så fall fra receiveren til dette?

Har et annet spørsmål jeg slenger på. Subben kobler jeg til receiveren via subwoofer preout. Kan jeg bruke den når spiller musikk i stereo? Altså bruker da kun Thule forsterkeren. Subben har høyttalerutganger, men IA150B har ikke ledige høyttalerterminaler. Da må den evt. gå igjennom Yamaha receiveren, men vet ikke hvordan få dette til.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2005 11.31.36 #8 av 17
Postet av: nilsos
Bruk pre-out fra Thule'n til linjeinngangene på sub'en. Bruk 2 stk kabler også, og hvis ikke sub'en har mere enn en inngang får du tak i ett y-ledd. Du må også spesifisere at du ikke har sub i Yamaha'n, slik at LFE-info'en blir ruta til frontene. Nå skal Thule'n ha ei bra strømforsyning, så den får nok ut det meste av dine høyttalere, men en PA150 i samspill vil du nok merke. Hvis den også har linje-utgang kobler du bare sub'en der.

mvh Nils
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2005 11.34.12 #9 av 17
Postet av: Jimmern
"nilsos" skrev:Bi-amping er ikke bestandig en god løsning, spesiellt ikke i dette tilfellet. Det du må tenke på er kvaliteten på komponentene. I dette tilfellet har du en forsterker av høy kvalitet med god strømforsyning og god lyd. Da er det bedre å la den ta seg av hele frekvensområdet til fronthøyttalerne, av den grunn at den gir best lyd. Du oppnår to fordeler. Mye bedre lydkvalitet på frontene, og også bedre lyd på de resterende kanalene ganske enkelt fordi strømforsyninga i recieveren ikke blir belastet så mye ved å drive bare 3 kanaler. Har selv bygd opp anlegget slik. Tungdrevne Infinity Renaissance 90 drives av en Bladelius Thor integrert. Denne har surround-inngang, og driver frontene for en Marantz SR7500 ved radio og TV/film. Marantzen har 7 kanaler, og kan bi-ampes, men har ikke strømforsyning til å få kontroll på frontene mine. Så den driver bare senter- og bak-høyttalere. En mye enklere jobb for Marantz'en som gir enda bedre lyd til de resterende kanalene. Slik har jeg bygd opp to separate anlegg med god lyd, ett til musikk og et til film, med to stk kabler mellom Marantz'en og Bladelius'en. mvh Nils


Jeg er litt i "samme båt" når det gjelder biamp. Vurderer sterkt en AVR3806, men er usikker på om denne kan kjøres i biamp-modus... Vet du noe om dette? Vil det være "smart" å biampe 3806 hvis man velger Ikon7 som fronter i et evt 5.1-oppsett? Jeg famler veldig frem og tilbake når det gjelder valg av fronter (Ikon6 eller Ikon7) av den "enkle" grunn at mange mener mye om dette, og jeg føler ennå at endel henger i lufta. Flere mener jeg bør / må biampe for å drive Ikon7, mens andre hevder 3806 sammen med Ikon7 er knallbra...HELP... Somebody... please shoot me :D :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2005 12.25.08 #10 av 17
Postet av: Karl_Erik
"Jimmern" skrev:
Jeg er litt i "samme båt" når det gjelder biamp. Vurderer sterkt en AVR3806, men er usikker på om denne kan kjøres i biamp-modus... Vet du noe om dette? Vil det være "smart" å biampe 3806 hvis man velger Ikon7 som fronter i et evt 5.1-oppsett? Jeg famler veldig frem og tilbake når det gjelder valg av fronter (Ikon6 eller Ikon7) av den "enkle" grunn at mange mener mye om dette, og jeg føler ennå at endel henger i lufta. Flere mener jeg bør / må biampe for å drive Ikon7, mens andre hevder 3806 sammen med Ikon7 er knallbra...HELP... Somebody... please shoot me :D :D


Hei.

AVR3806 er forberedt for biamping når du bare benytter 5.1-høyttaleroppsett, så det skulle gå veldig bra. Dette skiller AVR3806 fra AVR3805.

Generelt må en av disse to forutsetningene være oppfylt for at man skal kunne benytte ledige effektanaler i en surroundreceiver til bamping:
- De aktuelle kanalene må være utstyrt med "main-in". Dette er det storrt sett bare receivere i høyere prisklasser som har, med unntak avNAD og H/K, som også har levert dette på en del receivere i mellomsjikt/ øvre budsjett-sjikt.
- Receiveren må være forberedt for biamping ved hjelp av "re-ruting" i oppsett menyen.

I tllegg til dette er det også mulig å biampe ved hjelp av en Reodor Felgen løsning for enkelte receivere med Sone 2. AVR3805 har vært trukket fram som et eksempel på dette. Men her må det advares om at den metoden er risikofylt, siden man kan få en feedback ved looping av sgnalet.


Når det gjelder Yamaha RX-V650, som denne tråden startet med; oppfyller den ingen av disse kriteriene, så det er som sagt overhodet ikke mulig å biampe med denne.


Mvh
Karl Erik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2005 12.28.42 #11 av 17
Postet av: nilsos
Denon 3806 kan bi-ampes. Noen vil hevde at du ikke tjener noe på dette lydmessig, pga at du fortsatt tærer på den samme strømforsyninga, men med tanke på forbindelsesbrua mellom høyttalerterminalene som normalt er ganske ødeleggende, kan jeg ikke skjønne annet enn at det er en fordel å unngå denne. 2 sett kabler blir jo dyrere da. Sørg for å ha nok tverrsnitt, spesiellt til bassene. En generell regel er nok dessverre at har du bestemt deg for å bruke 20k på anlegg, bruk 25K. Fordi du da vil bli mere fornøyd. Jeg ville absolutt gått for Icon7. Men jeg skyter ikke :!:
Lykke til
mvh Nils
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2005 12.45.22 #12 av 17
Postet av: nilsos
Generelt må en av disse to forutsetningene være oppfylt for at man skal kunne benytte ledige effektanaler i en surroundreceiver til bamping:
- De aktuelle kanalene må være utstyrt med "main-in". Dette er det storrt sett bare receivere i høyere prisklasser som har, med unntak avNAD og H/K, som også har levert dette på en del receivere i mellomsjikt/ øvre budsjett-sjikt.
- Receiveren må være forberedt for biamping ved hjelp av "re-ruting" i oppsett menyen.

Mvh
Karl Erik[/quote]


Hvor har du dette fra? Bi-amping kan du gjøre på følgende måter: Koble til en effektforsteker på x-antall kanaler, og bi-ampe alle høyttalerne såfremt recieveren har "pre-out" på alle. Det blir mye kabel, med høyttalerkabler både fra reciever og effekt, samt signalkabler fra pre-out på recieveren til effekttrinnet.
Hvis du skal bi-ampe en reciever som har muligheten for det, som f.eks min egen Marantz SR7500 er det bare å koble til et sett høyttalerkabler på "surround back" og til terminalsett to på frontene, koble over en bryter like ved terminalene på recieveren, så er det gjort. Mulig du må inn i menyen på andre reciever, men ikke min. Og jeg vet ikke om du må det på 3806, men det er ovehodet ikke noe problem eller vanskelig. Se i bruksanvisningen. Den sitter langt inn hos de fleste av oss, men av og til er det nyttig.

mvh Nils
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2005 13.46.10 #13 av 17
Postet av: Karl_Erik
"nilsos" skrev:

Hvor har du dette fra? Bi-amping kan du gjøre på følgende måter: Koble til en effektforsteker på x-antall kanaler, og bi-ampe alle høyttalerne såfremt recieveren har "pre-out" på alle.


Javisst, men det var ikke det jeg skrev om. Jeg skrev om å benytte ledige effektkanaler i receiveren (i praksis Surr.Back) til biamping. Benyttes eksterne effektforsterkere, kreves det bare pre-out.



Det blir mye kabel, med høyttalerkabler både fra reciever og effekt, samt signalkabler fra pre-out på recieveren til effekttrinnet.
Hvis du skal bi-ampe en reciever som har muligheten for det, som f.eks min egen Marantz SR7500 er det bare å koble til et sett høyttalerkabler på "surround back" og til terminalsett to på frontene, koble over en bryter like ved terminalene på recieveren, så er det gjort. Mulig du må inn i menyen på andre reciever, men ikke min. Og jeg vet ikke om du må det på 3806, men det er ovehodet ikke noe problem eller vanskelig. Se i bruksanvisningen. Den sitter langt inn hos de fleste av oss, men av og til er det nyttig.


På AVR3806 gjøres dette i oppsettmenyen ja ,under "power amp assign".
En tilsvarende løsning er det også på toppmodellen til Pioneer som jeg har prøvd.

Men jeg ser at jeg uttalte meg litt for kategorisk, og ikke dekket opp Marantz sin variant med utvendig bryter.
Uansett er det her snakk om at receiveren må være spesielt forberedt for biamping hvis den ikke har "main-in"(direkteinngang til effekttrinnene).


Mvh
Karl Erik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2005 14.38.58 #14 av 17
Postet av: orso
"nilsos" skrev:Bruk pre-out fra Thule'n til linjeinngangene på sub'en. Bruk 2 stk kabler også, og hvis ikke sub'en har mere enn en inngang får du tak i ett y-ledd. Du må også spesifisere at du ikke har sub i Yamaha'n, slik at LFE-info'en blir ruta til frontene. Nå skal Thule'n ha ei bra strømforsyning, så den får nok ut det meste av dine høyttalere, men en PA150 i samspill vil du nok merke. Hvis den også har linje-utgang kobler du bare sub'en der.

mvh Nils


Kobler jeg subben på denne måten, vil det vel ikke fungere noe særlig på film med DD eller DTS. Da må jeg altså koble frem og tilbake hvor vidt jeg skal se film eller høre musikk. Er det ikke mulig å la subben være konstant koblet til Yamaha receiveren og koble receiveren og den integrerte på en måte? Har forresten prøvd å koble subben til Thule fra pre-out (har nå bare et par høyttalere). Subben opptrådte helt annerledes enn hva den gjør når den er koblet til receiveren. Det kom veldig lite lyd ut av den og merket ikke noe forskjell hvis jeg endret på delefrekvensen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.12.2005 08.54.25 #15 av 17
Postet av: nilsos
"Karl_Erik" skrev:
Javisst, men det var ikke det jeg skrev om. Jeg skrev om å benytte ledige effektkanaler i receiveren (i praksis Surr.Back) til biamping. Benyttes eksterne effektforsterkere, kreves det bare pre-out.


Men jeg ser at jeg uttalte meg litt for kategorisk, og ikke dekket opp Marantz sin variant med utvendig bryter.
Uansett er det her snakk om at receiveren må være spesielt forberedt for biamping hvis den ikke har "main-in"(direkteinngang til effekttrinnene).


Jeg tror det er best å ikke blande inn "main-in" her. Det virker bare forvirrende på de fleste, vil jeg tro. De fleste som vil bi-ampe kommer nok (dessverre) til å benytte pre-out på recieveren til en effektforsterker, og kjøre recieveren til bassen (som er den tyngste jobben) etter anbefalinger jeg har sett her, og forsterkeren til mellomtone/diskant. En dårlig løsning, som tidligere nevnt. Dette har med strømforsyning å gjøre.



Når det gjelder kobling av sub og at denne oppfører seg helt annerledes koblet til et effekttrinn enn til recieveren må jeg først stille et banalt spørsmål: Justerte du da delefrekvensen på sub'en? Det er jo der du må foreta justeringa med en slik kobling jeg skisserte. Da skal denne fungere fra den frekvensen du stiller den inn på og nedover, fra f.eks 80hz. Det blir forskjell fra musikk til film. I musikk er det mange innspillinger som ikke har noe særlig bass under 80hz. Altså er det ikke dypbass på innspillingen, og da vil ikke sub'en reagere. På film er det annerledes. Spesiellt action. Og ja da. Det finnes info i LFE-kanalen, men den skal rutes til frontene hvis du "lyver" og sier at du ikke har sub til recieveren. Har gjort dette selv. MEN, du kan likevel måtte gjøre innstillinger for sub'en i menyen til recieveren for å få med dette. Det måtte jeg gjøre på en HK AVR85 som jeg hadde tidligere. På testtoner da (fra Pink Floyd's The Wall DVD) fikk jeg rutet sub-infoen til frontene. Men de var der ikke til å begynne med. Men dette blir selvfølgelig litt jobbing. Men start ihvertfall med å "lyve" til recieveren. At du ikke har sub. Har du en meny for sub'en, still inn denne som om du har den koblet til recieveren likevel. Og prøv deg frem.
Lykke til, og god jul til alle

mvh Nils
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar