Logo

Spørsmål!

Skriv et svar
28.06.2004 16.21.39 #1 av 2
Postet av: Henning
Blir det problemer hvis jeg benytter meg av forskjellige høyttalere på front- og senterhøyttaler. Jeg skal ha en senter til mine audiopro avank nine. MEN Avantek serien produseres jo ikke lenger..

Noen som har noen forslag til senterhøyttaler? Har jo et alternativ i bravo serien...

-Henning
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.07.2004 00.38.31 #2 av 2
Postet av: abrakadabra
Trenger du egentlig en senter-høyttaler da?

Fordelen med å bruke en senter-høyttaler, er at lyd som kommer fra midten foran, plasseres nøyaktig i midten, uansett hvilken sitteplass du har. Ulempene er derimot også mange. Senterhøyttaleren er ofte en mindre høyttaler, med mindre kabinett, enklere høyttalerelementer og dermed også dårligere lydmessige egenskaper enn hoved-høyttalerne. I tillegg har de færreste mulighet til å plassere senter-høyttaleren optimalt, slik at integreringen med hoved-høyttalerene ikke blir perfekt. Hvis man kan skille mellom lyd som kommer fra senter-høyttaleren og lyd som kommer fra hoved-høyttalerne er ikke løsningen optimal. Faktum er at dette er tilfellet i de aller fleste hjemmekino-oppsett i budsjettklassen. Med kun to høyttalere i front, er dette et ikke-eksisteende problem.

Hvis man sitter med like lang avstand til høyre og venstre front-høyttaler, er det ALLTID en fordel å ikke ha en senter-høyttaler (med mindre bilde er 50m bredt...). Hvis ikke sitteplassen er optimal, kan det riktignok være en fordel med en senter-høyttaler, men det er absolutt ingen nødvendighet. Mitt råd er å bruke pengene på en annen oppgradering først (hva med f. eks en subwoofer og\eller en rumperister??) for så å evt. kjøpe en god senter-høyttaleren helt til slutt.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar