Logo

Spørsmål fra siste utgave av Hjemmekino

Skriv et svar
14.11.2008 11.02.59 #1 av 5
Postet av: 900sl
Noner som vet hvoran høytalere og sub var koblet i testen om stativhøytalere og sub i siste nummer av Hjemmekino?
Etter som jeg forstod ble det brukt en flerkanalsreceiver.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 12.26.35 #2 av 5
Postet av: roffe
Jeg er bare frilansskribent, og kan bare tippe på dette, men antar at de har gjort ett av tre:

1. Brukt høyttalerkabler til subbene, og videre høyttalerkabling til frontene, slik at de har benyttet de interne delefilterne i subben til dette. I så fall har delefrekvensen ligget på 120Hz (ihht spec på Velodyne MicroVee).
2. Koblet subbene til henholdsvis venstre og høyre pre out, kjørt frontene fullfrekvent og brukt delefilteret på subwooferne ganske lavt, slik at de fyller ut dypet for frontene.
3. Brukt en surroundreceiver med intern deling av frontene satt som small, og samme LFE-signal til de to subbene. I så fall vil jeg tro det er benyttet en lav delefrekvens rundt 60-80Hz for å ikke miste stereoperspektiv. Dette er en mono-løsning i bassen, men likevel vil to subwoofere gi en bedre integrasjon enn en, siden lyden lokaliseres sammen med frontene.
(For dem som synes mono er fy-fy, så kan jeg fortelle at alt av LP-plater er mikset med bassen i mono, ganske enkelt fordi kraftig bass i stereo ville kastet ut nåla av sporet og sløret stereoperspektivet i de høyere frekvensene. Ingen har savnet bass i stereo på vinyl, for å si det slik. Man har jo også i utgangspunktet valgt en monoløsning for bassen i surroundverdenen med LFE-kanalen.)

Med mindre det er benyttet en surroundreceiver med flere godt konfigurerbare subwooferutganger, da. Det er mange muligheter her. Regner med det kommer en oppklaring fra en av de faste skribentene etterhvert.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 13.04.31 #3 av 5
Postet av: Atle Torp
Roffe har helt rett, bortsett fra punkt 3. Det ble ikke testet med en surroundreceiver.

Det er viktig å teste både punkt 1 og 2 hvis man har mulighet, i alle fall i en slik stereokonfigurasjon.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 13.37.58 #4 av 5
Postet av: roffe
Interessant nok var det pkt 1 og 2 jeg tenkte på først. Punkt 3 ble slengt på som en ettertanke, for i utgangspunktet ville jeg anta at det ble kjørt full kanalseparasjon. :-)

Det kunne jo være interessant å høre litt om hva som fungerte best av å bruke det interne delefilteret i subben mot frontene kontra å kjøre dem fullfrekvente (altså forskjellen mellom mitt alternativ 1 og 2). Siden det ble testet ganske mange oppsett, var det en trend her?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 20.32.00 #5 av 5
Postet av: Atle Torp
Jeg skal høre med redaktøren. Det er uansett et element som man selv må forske på, selv om det ville vært interessant å finne ut om det faktisk var en trend.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar