Logo

Sub & senter. Nødvendigheten av bakøytalere?

Skriv et svar
30.04.2006 20.48.19 #1 av 12
Postet av: Chem
Hei,

Jeg har i lang tid lest det enimnente forumet og forsøker meg nå på et innlegg med håp om noen ideer/tilbakemeldinger på mitt hjemmekino/hifi "problem"!

Jeg har surround reciever Marantz SR4300 koblet til en DV4200. Fronthøytalerene er B&W CDM7se.

Dette oppsettet er jeg forsåvidt fornøyd med da det spiller godt definert og oppløst musikk (ut fra mine ørerer iallefall). Det jeg savner når jeg spiller musikk er et større trykk. Regner med at en aktiv subwoofer vil kunne fylle denne rollen. Et av mine spørsmål går dermed på valg av en sub som vil kunne fungere godt i stereo sammenheng men også kunne bidra til en fullere hjemmekinolyd. Slik jeg har forstått det er det viktig å ha en sub som er rask men ikke bidrar til for mye "rumling". Jeg trenger (og har ikke mulighet til) en sub som gir utslag på Richters skala. De alternativer jeg har tenkt på er: SVSPB10, AudioPro AceBass II, AudioPro Bravo samt Velodyne CHT10R. Andre? Prisene varierer noe men jeg ønsker ikke benytte mer penger på en aktiv sub en kandidatene ovenfor. Alle de nevnte har kommet relativt godt ut av tester slik jeg opplever det. En (relativt) viktig faktor for meg er brukervennlighet med tanke på innstillinger samt at subben er plasseringsvennlig (fysisk størrelse samt lydmessig).

Ettersom hovedbruken vil bli på musikk kommer jeg ikke til å bruke en formue på senter samt bakhøytalere. For å ha en relativt lik lydopplevelse mhp. fronthøytalerene mine tror jeg at en senter ala B&W LCR60 kunne passe inn. Innvendinger? Når det gjelder bakøytalerene MÅ disse være så små/flate som mulig samtidig som de ikke må være rimelige. Er dette forenlig med de lydmessige aspektene? Jeg tenker da på at de ikke må forstyrre men de trenger samtidig ikke gi en 100 % match med det øvrige oppsettet! Det er begrenset plass bak sofaen så jeg lurer på om noen minimonitorer ala PSB Alpha LR Minimonitor kunne la seg gjøre? Eller kan man likesågreit kutte ut bakøytalerene helt og holdent?

Vel, dette ble mye tekst. Håper på tilbakemedlinger på dette. Begynner å bli ganske "mør" av alle valgmulighetene som finnes der ute.


PS: Godt forum!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.04.2006 22.20.47 #2 av 12
Postet av: Vector
I det første problemet ditt, så er selvsakt en SVS "medisinen" for problemet ditt. Denne er relativt kjapp, og har en utrolig dypbass. Denne låter også virkelig godt til musikk, da det er en 10" og elementet slår fortere. Veldig god sub!

Når det gjelder bakhøyttalere, så er dette en smakssak, mange mener det er utrolig viktig, andre ikke! Jeg syntes det er greit med et par bakhøyttlare, men IKKE om de ødlegger budsjettet ditt, og du må kjøpe en billigere centerkanal/fronter. Centerkanalen er det viktigste punktet, bakkanaler er bare en "finpuss på anlegget", akkurat som at du har kjøpt deg et juletre, der er selvsakt det og ha stammen viktigst, også kommer pynten etterpå. Men tilbake til det du lurer på. Du vil mest sansynelig ikke merke stor forskjell på om du bruker PSB eller B&W her, det er så skjeldent lyden kommer fra de høyttalerene, at det merker du ikke. Og når først lyden kommer der, så går det veldig fort. Jeg tror det å kjøpe et par PSB bakhøyttalere går veldig fint! Har selv brukt helt likt frontoppsett, men litt andre bakhøyttalere, og det er noe man nesten ikke kan høre. Om du hadde satt opp et par B&W etter du hadde testet PSB en stund, så ville du nok merket en liten forskjell kanskje!
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.05.2006 01.36.31 #3 av 12
Postet av: OKKing
Jeg tror det finnes mange gode SUB'er der ute - om de skal mest benyttes for musikk bør du se etter noen med trykkammer.
For bakhøyttalere bør du se etter de som har mest mulig lik låt som fronthøyttalerne. Da er det ikke mange valg så vidt jeg kan forstå.
Yamaha RX-V4600, Pioneer DV-989AVi-s, Pioneer DVR-530, Focal Electra 1000, 1007 og 1027 Be, Definity SuperCube Reference, HC-3000 PJ
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.05.2006 19.47.10 #4 av 12
Postet av: Chem
Takk for klare og raske tilbakemeldinger. Jeg skal ta hensyn til deres synspunkter videre i prosessen. Ang. det manglende "trykket" som jeg etterlyste så har jeg på et punkt lurt på om det kunne skyldes at min reciever ikke er kraftig nok til å drive fronthøytalerene. Marantzen skal visstnok gi 6 x 80 W. Om dette er reel effekt aner jeg ikke. Uansett er jeg klar over at lyden nok er noe "feminim" i det oppsettet jeg har. Tanker rundt dette?

SVS er nok en sterk kandidat. Den virker ganske enkel med tanke på innstillingsmuligheter noe jeg tror passer meg godt. Å ende opp med et vell av muligheter vil for min del kunne ende i at jeg gal innstillinger. (Nå har jeg ikke benyttet sub før så det kan godt være at jeg er på noe tynn is nå.) Vil det være en fordel (eller kun en gimick) å anskaffe en sub med fjernkontroll (ala Velodyne CHT10R?).

Når det gjelder høytalere bak kan jeg selvsagt forsøke en stund uten men jeg ender nok opp med at jeg anskaffer dette også. Hvis det er noen som har erfaring med små monitorer bak er jeg interressert i synspunkter på dette. Hvilke merker/typer benytter andre? Vil det være greit å montere disse opp under taket og vinkle disse ned mot lytteposisjonen?

Mvh C
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.05.2006 20.52.43 #5 av 12
Postet av: orso
Har hørt Marantz noen ganger og synes den er fantastisk på mellomtone og diskant, men sliter med bassen. Dette er et velkjent fenomen med Marantz. Tror sub er en god løsning. Vær klar over at SVSen ikke har innebygget delefilter. Mange sier også at den også er litt vanskelig å kalibrere, spesielt til musikk. Velodyne får mye skryt for å lage gode subber, men det er spesielt den dyrere DD modellen. REL har også rykte på seg for å lage glimrende musikk subber. Du kan jo vurdere bruktmarkedet siden budsjettet er begrenset. En god sub koster penger.
SVS skal jo gi veldig mye pengene, men det er i følge mange først og fremst en kino sub. Sikkert flere som vil arrestere meg her. :)

Vil absolutt si at du trenger bakhøyttalere. Riktig plassert og justert er de veldig viktig i kinooppsett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.05.2006 21.47.52 #6 av 12
Postet av: Flageborg
SVS PB10 gjør jobben mer fullkomment enn de andre alternativene du nevner, først og fremst til musikk, men også til film.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.05.2006 21.54.44 #7 av 12
Postet av: orso
"Flageborg" skrev:SVS PB10 gjør jobben mer fullkomment enn de andre alternativene du nevner, først og fremst til musikk, men også til film.

Satt og ventet på den :D
Hvordan er den å kalibrere Flageborg til bruk av musikk? Hører jo at noen sliter skikkelig her.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.05.2006 22.01.27 #8 av 12
Postet av: orso
Og glemte å spørre om den ikke er vanskelig å plassere? Trådstarter er ute etter en plasseringsvennlig subwoofer. Har lest om flere som slet skikkelig å finne en god plassering, men kanskje det er de større SVSene?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.05.2006 22.04.57 #9 av 12
Postet av: Flageborg
Kalibrering og plassering er et MUST, uansett valg av SUBwoofer. Det at noen "sliter" er ikke et tegn på hva SUBwooferen er kapabel til å prestere, men heller det faktum at eieren's evner til å oppnå et best mulig resultat - er begrenset.

Et viktig spørsmål til en SUB-eier:

Forstår du EGENTLIG hva som skjer med lydbølger som er lengre enn 3,43 meter, i det rommet du plasser SUBwooferen?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.05.2006 04.07.44 #10 av 12
Postet av: Rikky
"Flageborg" skrev:Forstår du EGENTLIG hva som skjer med lydbølger som er lengre enn 3,43 meter, i det rommet du plasser SUBwooferen?

Som fersk SVS-eier må jeg vel tilstå at nei, det vet jeg egentlig ikke. Enlighten me please. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.05.2006 08.57.50 #11 av 12
Postet av: Flageborg
"Rikky" skrev:...........Som fersk SVS-eier må jeg vel tilstå at nei, det vet jeg egentlig ikke. Enlighten me please. :)


Det er derfor jeg absolutt kan anbefale følgende hjelpemidler:

http://www.lsound.no/index.php?side=omo ... 4&art=5515

http://www.lsound.no/index.php?side=info&id=1446

http://www.dvdinternational.com/prod_im ... 641892.jpg


.........fordi de visuelle forklaringene i tillegg til tekst, er utrolig informative.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.05.2006 18.55.48 #12 av 12
Postet av: Chem
Tusen takk for god tilbakemeldinger! Dette kommer meget godt med i den videre prosessen.

Ang. bakhøytalere så kommer jeg nok til å ta hensyn til at de lydmessige kvalitetene ivaretas rundt om med tanke på senter samt fronthøytalerene. Jeg lurer på om det kanskje ville være enklere og mer plasseringsvennlig om jeg vurderte dipol-bakhøytalere ala B&W DS6S3, Audiovector K-X eller System Audio Talent. Alternativt lurer jeg på om flate høytalere ala B&W fpm2, AudioPro PM09S og lign. kunne "gjøre jobben". Som sagt så er lytteposisjon nært inntil bakveggen og dermed hadde det kanskje vært greit med høytalere som sørger for å spre lyden mest mulig slik at plassering/vinkling er mindre kritisk. Har jeg forstått det riktig at dipolehøytalere er gode lydspredere? Mulig B&W er det enkleste å matche. Kan slike dipole høytalere (med fordel?) plasseres høyt opp på vegg?

Fremdeles så er SVS PB10, AceBass II og Velodyne sterke kandidater men jeg vil nok også vurdere REL Quake i samme slengen. Har noen direkte erfaringer med disse utenom SVS? Hovedfokus for meg ligger som sagt på musikk og jordskjelvsub værstinger er ikke nødvendig (ei heller mulig pga. småtasser samt tette naboer).

Nok en gang tusen hjertelig takk for gode innspill så langt!

Kommentarer til det ovennevnte?

Mvh Chem
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar