Logo

Surround formater-Kan noen hjelpe meg med å forklare dette?

Skriv et svar
06.10.2006 07.29.25 #1 av 9
Postet av: InYourDreams
Har en eller annen gang blitt fortalt at DTS egentlig er laget for en 6.1 konfigurasjon, altså med center bak. Har også sett at de aller fleste dvd'r kun kommer med DTS eller DD 5.1 lyd.

Dersom en kjører et lydsignal mikset for 5.1 eller 6.1 inn i et 7.1 system, hvordan blir lyden til de bakre surroundhøytalerene fordelt? Kan dette kun gjøres ved hjelp av DSP eller ligger det funksjonalitet for dette i en 7.1 dekoder?

Hadde satt stor pris på om noen gadd å ta seg bryet med å forklare meg dette, ev gi meg linker til artiklere etc som omhandler temaet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.10.2006 07.37.34 #2 av 9
Postet av: sax
Hei

På denne siden står det masse info om forskjellige formatene:

http://www.hjemmekino.no/guide/
-------------------------------
Pioneer VSX-1015-S, Pioneer DV-668AV-S, B&W 703, IXOS, QPV 42-HDL05
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.10.2006 20.56.28 #3 av 9
Postet av: InYourDreams
Takk for tipset, mye bra informasjon her :D

Men jeg sliter fortsatt litt med å forstå poenget med å ha en 7.1 konfigurasjon når det ikke finnes dvd'r med 7.1 lyd. Sånn som jeg har forstått det er lyden i de 2 bakre høyttalerene lik når en spiller 6.1 DTS/DD lydkilder på et 7.1 høyttaler oppsett. Kunne en ikke like gjerne da bare hatt en senter bak? Noen her som har oversikt over dette som kunne tatt seg tid til å forklare dette for meg?

På forhånd takk for hjelpen!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.10.2006 22.23.19 #4 av 9
Postet av: Torja
Grunnen til at man velger to bakkanaler på Surround EX utstyr isteden for en er at ved avspilling av filmer uten EX koding vil den bli mer troverdig enn med bare en kanal. I tillegg så gir det mulighet for forskjellige film og musikk moduser i 7.1 format for produsentene av slikt utstyr. Dolby Pro Logic IIx er et slikt 7.1 system. DTS har et lignende system.

Største forskjellen mellom Dolby og DTS, er at DTS er et lyd format som er mindre komprimert.

Fordelen med to kanaler bak i forhold til en er altså bedre kring lyd. Det høres rett og slett bedre ut. I stedet for å få et mono høytaler rett bak, så får man en sterio oppsett bak med dermed bedre opplevd rom følelse.

Eksempel; når jeg ser på filmen "King Kong"(den nye) og den store gorillaen kommer fram fra jungelen første gangen og du ser på den skrekkslagene helt tinnen, så hører du den store apen som rasler rett bak deg, først til den ene siden, så bevger han seg over til den andre siden, utrolig levende beskrevet av de bakerste kanalene.

Defor har man 7.1 oppsett. Men kvaliteten på de forskjellige film produksjonene varierer. Så alt er ikke like bra.
DTS ES fimer: http://www.theimportforums.com/viewtopic.php?t=6
DD ES fimer: http://www.theimportforums.com/viewtopic.php?t=4060
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2006 10.59.52 #5 av 9
Postet av: InYourDreams
Utdrag fra installasjonsguiden her på forumet:

"7.1 oppsett utvider 6.1 med en ekstra bakhøyttaler. Ved Dolby Digital EX og DTS ES vil disse bakhøyttalerne kjøre samme lyd. Ved Dolby Pro Logic EX vil lyden være forskjellig."

Musikk kjører jeg i 2-kanal stereo, og jeg benytter aldri dolby pro logic dekoding når jeg ser på film. (Er det noen som gjør det?) Jeg mener derfor fortsatt at jeg ikke har bruk for et 7.1 oppsett da det ikke finnes filmer som er spilt inn med dette. Når en ser på DD EX eller DTS ES er disse kodet i 6.1 og en vil derfor ikke ha noe utbytte av et 7.1 oppsett da begge de bakre surround-høyttalerene, i henhold til utdraget over, vil spille samme lyd.

Torja: Er du sikker på at denne flyttingen av lyd fra den ene siden til den andre blir produsert av de bakre surround høyttalerene dine og ikke selve surround-høyttalerene? (Så sant du ikke benytter dolby pro logic)

Ser ikke poenget med et stereo-oppsett bak da DD EX og DTS ES ikke kan utnytte dette. Så sant en da ikke bruker en DSP som ruter noe av venstre-/høyre info fra surround-høyttalerene til de bakre surround-høyttalerene?

Jeg er her mest interessert i en teknisk forklaring på hvorfor en skal ha et 7.1 oppsett når en spiller av DTS/DD 6.1 lyd. Må da være noen mennesker med nok teknisk innsikt her til å forklare meg dette?.. :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2006 11.36.31 #6 av 9
Postet av: Rune
Du er inne på svaret.

Jeg ser EX/ES filmene i DPL IIx modus som gjør at lydene i de bakre kanalene blir forskjellig. Den forskjellige lyden blir nok beregnet ut ifra lyden i surround høyttalerne.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2006 11.45.32 #7 av 9
Postet av: InYourDreams
Takk takk :)

Betyr dette at du manuelt velger DPL IIx dekoder selv om du kjører EX/ES filmer? Eller er DPL IIx modus et DSP-program i forsterkeren din?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2006 11.51.08 #8 av 9
Postet av: Rune
På min Yamaha skjer dette automatisk fordi jeg selv valgte det første gangen jeg så EX/ES film og at jeg har satt opp at jeg har 7.1 oppsett.

(DVS at jeg bestandig har den i DPLIIx modus uansett kilde)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2006 12.10.33 #9 av 9
Postet av: InYourDreams
Okey.. Da blir det nok 7.1 oppsett på meg også :D

Tusen takk for all hjelp til å oppklare dette :D

Hilsen

Dum Nybegynner
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar