Logo

teit spørsmål om stereo/platespiller

Skriv et svar
03.10.2006 21.54.17 #1 av 8
Postet av: takayanagi
anta at personen som spør vet mer eller mindre ingenting om stereoanlegg, og enda mindre om platespillere.

anta videre at han kjøper dennerelativt billige platespillere.

og detteminianlegget.

vil han da ha alt han trenger for å spille både CDer og vinyl, og vil kvaliteten på det han hører være brukbar?

anta også at personen ikke vil trenge høyttalere, da han kun kommer til å bruke et par grado sr125 høretelefoner.

på forhånd takk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2006 22.24.33 #2 av 8
Postet av: arntos
Minianlegget har ikke phono inngang og da trenger du en overgang som skrevet i teksten til platespilleren.

Hvordan dette vil låte med de høytalerene du har skal jeg dog ikke si noe om.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.10.2006 07.03.24 #3 av 8
Postet av: takayanagi
tusen takk for svar.

"arntos" skrev:Minianlegget har ikke phono inngang og da trenger du en overgang som skrevet i teksten til platespilleren.


sikker? jeg kan som sagt ikke noe om dette, men i teksten står det følgende:

Innganger: 2 x linje (RCA/Phono)
Utganger: 2 x linje (RCA/Phono), optisk digital

men si at jeg trenger en overgang, er det da noe sliktdu tenker på?

"arntos" skrev:Hvordan dette vil låte med de høytalerene du har skal jeg dog ikke si noe om.


jeg skal kun bruke et par grado sr125 høretelefoner, ingen høyttalere. er det logisk å anta at dette systemet vil ha null problemer med å kjøre disse høretelefonene på en tilfredsstillende måte?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.10.2006 10.12.57 #4 av 8
Postet av: arntos
RCA kalles også phono inn/utganng. Tvilser sterkt på at denne har dedikert phono inngang. Blir mindre og mindre av denne inngangen i disse dager. Tror du trenger en slik boks men sjekk med hifi klubben evt finn bruksanvisning så får du 100% svar.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.10.2006 15.18.50 #5 av 8
Postet av: hdoksaet
Du trenger en RIAA-forsterker(som har linket til) for å koble en platespiller til det stereoanlegget.

Først av alt vil jeg si at det er "overkill" å kjøpe en så dyr platespiller og et RIAA-trinn som er like dyrt til sammen, som stereoanlegget er. Lyden i platespilleren er faktisk veldig god sammen med en god pick-up. Men det kan absolutt forsvares hvis du har mange LP-plater.
Et annet alternativ er å kjøpe en platespiller med innebygget RIAA-trinn, som denne: http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Stereo/Platespillere/DENON_DP-29F_Platespiller_Soelv.htm#

Et separat RIAA-trinn og Project-spilleren gir deg nok mye bedre lyd enn Denon sin spiller, og project-spilleren er godt egnet til tweaking også.

Hvis du har planer om å oppgradere anlegget senere er selvfølgelig Project-spilleren noe som går an å beholde, samtidig med et kjøp av en god pick-up.
[/url]
Cayin 252B, Arcam Alpha 9, HK Dvd 1, Rega Planar 3, Primare RIIA-trinn.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.10.2006 16.16.22 #6 av 8
Postet av: takayanagi
[quote="hdoksaet"]Du trenger en RIAA-forsterker(som har linket til) for å koble en platespiller til det stereoanlegget.

Først av alt vil jeg si at det er "overkill" å kjøpe en så dyr platespiller og et RIAA-trinn som er like dyrt til sammen, som stereoanlegget er. Lyden i platespilleren er faktisk veldig god sammen med en god pick-up. Men det kan absolutt forsvares hvis du har mange LP-plater.
Et annet alternativ er å kjøpe en platespiller med innebygget RIAA-trinn, som denne: http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Stereo/Platespillere/DENON_DP-29F_Platespiller_Soelv.htm#

Et separat RIAA-trinn og Project-spilleren gir deg nok mye bedre lyd enn Denon sin spiller, og project-spilleren er godt egnet til tweaking også.

Hvis du har planer om å oppgradere anlegget senere er selvfølgelig Project-spilleren noe som går an å beholde, samtidig med et kjøp av en god pick-up.
[/url][/quote]

tusen takk for godt innspill.

jeg har definitivt ikke mange LPer pr. dags dato, men har lyst til å 'konvertere' for fremtiden. grunnen til at jeg vurderte project-spilleren var at jeg er redd for å kjøpe en billig platespiller som er så dårlig at jeg mister interessen med én gang. jeg vil ikke påstå at jeg er 'audiofil', men jeg mener å ha et begrep om hva som er bra og dårlig lyd. vil du vurdere denon-spilleren som god nok til at jeg ikke kommer til å plages av dårlig lydkvalitet?

det virker som om du har god oversikt. anta at jeg hadde gitt deg i oppgave å kjøpe et system som skulle brukes til 50% CD-spilling og 50% platespilling, uten høyttalere. har du noen gode forslag? la oss si at budsjettet er på ca. 5-7000 kr.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.10.2006 18.25.45 #7 av 8
Postet av: hdoksaet
Etter å ha svart på innlegget ditt googlet jeg litt og fant ut at hodetelefonene dine er ganske dyre.

Så du bør nok satse på Project-spilleren sammen med det RIAA-trinnet.
Hvis du spanderer noen kroner ekstra får du med en K4(selges hos Norsk Audio Teknikk) pick-up, produsert av Grado.

Selv skal jeg bestille en Grado Gold(som sikkert tilsvarer K6) fra Ljudia, til min Rega Planar 3.(har nå en Denon DL-160, men antar at Grado'en er bedre)

Jeg har selv hatt en Project Debut før jeg kjøpte min Planar 3, til 2000 kroner.(sjelden bruktvare) Project'en var jeg veldig godt fornøyd med.

Å kjøpe et dyrere anlegg tviler jeg på er noen vits, da ville jeg heller prøvd å få fatt i en hodetelefon-forsterker.
Cayin 252B, Arcam Alpha 9, HK Dvd 1, Rega Planar 3, Primare RIIA-trinn.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.10.2006 06.55.20 #8 av 8
Postet av: takayanagi
etter mye om og men har jeg bestemt meg for å gå for følgende kombinasjon:

Goldberg GR1.2 platespiller
Marantz PM4001 forsterker
Grado Red pickup

dermed har jeg riktignok ingen cd-spiller (kan investeres i på et senere tidspunkt), men totalt sett blir dette faktisk billigere enn minianlegg/riaa-kombinasjonen som jeg opprinnelig hadde tenkt til å gå for. hvis noen har mye negativt å si om marantz-forsterkeren derimot, blir jeg nødt til å gå tilbake til tenkeboksen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar